Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Exercici contra el càncer de mama

Realitzar esport disminueix el risc de recaiguda en el càncer de mama i augmenta la supervivència

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 16deOctubrede2015
img_ejercicio cancer mama hd

De sobres són coneguts els beneficis que confereix la pràctica d’exercici físic en la salut: des de mantenir el pes en uns límits saludables fins a millorar l’autoestima i protegir de l’estrès i de multitud de malalties cròniques. No obstant això, també és una eina fonamental en la curació i la recuperació d’altres patologies, com el càncer de mama. En aquest article es descriu el paper de l’exercici en el càncer de mama. A més, també s’expliquen els avantatges de portar una vida activa en la lluita contra el càncer i les malalties cròniques.

Img ejercicio cancer mama art
Imatge: halfpoint

Exercici físic amb càncer

Img act fisica art
Imatge: pressmaster

L’activitat física és un factor clau en la prevenció i el tractament de moltes malalties cròniques que assoten la societat actual, com la hipertensió i la diabetis mellitus tipus 2, entre unes altres. D’igual manera, la pràctica d’esport redueix el risc de recaiguda i augmenta la supervivència de les pacients de càncer de mama. “L’exercici físic estimula i potencia el sistema immune, reduint la inflamació i potenciant el sistema cardiovascular. Des del punt de vista psíquic i relacionat amb molts factors com l’alliberament d’endorfinas, l’esport produeix sensació de benestar“, assegura la Dra. Laura García Estévez, responsable de la Unitat de Mama del Centre Integral Oncològic Clara Campal HM CIOCC.

Portar una vida activa ajuda a protegir enfront del càncer de còlon i el de mama

Córrer, nedar, ballar, fins i tot, boxejar… qualsevol disciplina és beneficiosa per a la dona, encara que si porta un catèter permanent (per a l’extracció de sang i l’administració de fàrmacs), ha de ser acurada amb els esports de contacte. Per obtenir beneficis de l’activitat física, això sí, cal practicar, almenys, tres vegades per setmana, puntualitza l’especialista.

Sovint, el propi tractament contra el càncer provoca malestar general. “Si el cansament és molt intens, no podem obligar a una dona al fet que es posi a córrer”, exposa García Estévez, per la qual cosa es recomana que sigui ella mateixa la que dosi la intensitat i, quan comenci a trobar-se millor, recuperi l’activitat de manera progressiva.

Altres vegades, amb l’extirpació -sigui total o parcial- de la mama afectada, també s’extreuen els ganglis de l’aixella (linfadenectomía) per fer desaparèixer possibles cèl·lules malignes despreses del tumor i, al costat d’aquests, també s’eliminen part dels gots limfàtics, que ajuden al fet que el líquid dels espais entre les cèl·lules (espais intersticiales) retornin a la sang. Per aquest motiu, en els mesos següents a la cirurgia o, fins i tot diversos anys després, el líquid intersticial pot acumular-se en el teixit gras, provocant una inflor tova del braç. Per aquest motiu, és important que la dona realitzi amb regularitat uns exercicis específics des dels primers dies de la cirurgia.

Contra el càncer de mama: exercici i Dieta Mediterrània

Img diet gym 01
Imatge: yeti88

A pesar que els avantatges que aporta l’esport en el tractament contra el càncer, García Estévez aconsella, per qui no té el costum de practicar alguna disciplina, que el millor és apuntar-se a classes col·lectives -o buscar un entrenador personal si l’economia ho permet-, fins que es converteixi en un hàbit i pugui dur-se a terme sense ajuda. En cas contrari, es fa difícil l’adherència a l’activitat física.

Quant a l’alimentació per i contra el càncer molt s’ha escrit. No obstant això, per a aquesta especialista és clar: “En el càncer de mama no hi ha cap aliment prohibit”. Per això recomana seguir la Dieta Mediterrània.

Exercici físic en el càncer de mama triple negatiu

És de tan importància l’esport en el tractament d’aquesta malaltia oncològica que, en l’actualitat, forma part de nombroses recerques. Una d’elles és l’estudi intervencional de l’exercici físic en el tractament adyuvante del càncer de mama triple negatiu que lidera la Dra. García Estévez. “Volem estudiar l’efecte de l’exercici físic en determinades vies metabòliques durant el temps que les dones reben un tractament amb quimioteràpia, alhora que relacionar aquestes troballes amb la resposta del tumor a la quimioteràpia i a aquest efecte de l’exercici físic també”, explica l’especialista.

Un càncer de mama es denomina triple negatiu quan les seves cèl·lules cancerígenas són negatives per a tres receptors (estrogen, progesterona i HER2). Això significa que el seu creixement no està estimulat per aquestes dues hormones ni per la presència de massa receptors d’HER2, que fa que no siguin eficaços l’hormonoterapia ni les teràpies dirigides als HER2, encara que hi ha disponibles altres medicaments, com la quimioteràpia, l’únic tractament eficaç fins al moment. D’aquí la necessitat de descobrir més factors o dianes que ajudin a incrementar la taxa de curació. S’estima que entre un 10% i un 20% de tots els casos de càncer de mama són triple negatius.

Vida activa contra el càncer i les malalties cròniques

Hi ha evidències científiques de pes que demostren que portar una vida activa pot protegir enfront del càncer en general, i al de còlon i de mama, en particular. Un estudi publicat fa uns anys en The Lancet ja indicava que solament amb practicar activitat física 15 minuts al dia, es reduïa un 14% el risc de morir per qualsevol motiu i el 10% de fer-ho a causa de malaltia oncològica. De fet, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) considera la inactivitat física com el quart factor de risc de mortalitat a tot el món.

I és que portar una vida activa ajuda a mantenir un estat de salut òptim i a prevenir moltes de les malalties que estan fent mossa en les societats actuals, com l’obesitat, les dislipemias o la hipertensió, que no deixen de ser alguns dels factors de risc més importants per desenvolupar una malaltia cardiovascular. Però, a més, també ajuda a prevenir l’artrosis i l’osteoporosis i millora la funció cognitiva i la salut mental, entre unes altres. De la mateixa manera, està demostrat que contribueix a un millor maneig de les malalties cròniques.

Des de l’Associació Espanyola Contra el Càncer (AECC) recomanen per als adults realitzar exercici moderat durant un mínim de mitja hora, almenys cinc dies a la setmana. La pauta per a nens i adolescents s’incrementa en una hora. La clau per ser més actiu no està tant a fer esport en si sinó a moure’s més de forma habitual integrant aquesta activitat en la vida diària: pujar i baixar escales, anar al treball o a l’escola caminant tot el possible són exemple d’això.

Però abans de començar amb una activitat física que requereixi esforç, des de l’AECC aconsellen que el millor és consultar-ho prèviament amb el metge de família, sobretot si se sofreix una malaltia crònica o si es tracta d’una dona major de 50 anys o d’un home de més de 40.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions