Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Exercici físic amb màquines: una pràctica saludable?

Entrenar-se amb màquines és saludable, sempre que se segueixin les pautes recomanades per professionals

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 17deFebrerde2013
img_gimnasio 2

Posar-se en forma i aprimar és l’objectiu comú de moltes persones que recorren a equips per fer exercici físic: màquines per a la pràctica aeròbica, d’enfortiment, de vibració vertical, oscil·latòria, etc. Però és saludable practicar exercici en elles? Cal acudir sempre al gimnàs i comptar amb un entrenador personal, o es poden usar al domicili? En aquest article s’analitzen les màquines per exercitar-se a casa i en el gimnàs i els aspectes que cal tenir en compte abans d’utilitzar-les, ja que no estan exemptes de contraindicacions.

Img maquinas gimnasio art
Imatge: Víctor Santa María

Fer exercici físic amb màquines sota les pautes d’un professional

Posar-se en forma és un dels propòsits que es fan, amb més freqüència, amb el nou any. El mes de febrer resulta clau per consolidar, i no abandonar, el programa d’exercicis que s’inicia després del Nadal, si es vol millorar la forma física per a l’arribada del bon temps. Dins d’aquest nou pla d’entrenament, algunes persones es pregunten si exercitar-se amb màquines és saludable i baix quines condicions. La resposta dels experts és que sí, sempre que se segueixin les pautes d’un professional.

“Després de les festes nadalenques, no s’ha de començar l’exercici de forma no reglada o assessorada. Cada persona té les seves capacitats i limitacions i, abans de practicar qualsevol entrenament, ha de conèixer-les i saber si pateix alguna malaltia cardiovascular, pulmonar, endocrina o metabòlica, mitjançant avaluació mèdica. Aquest assessorament clínic és útil para quan s’acudeixi a una instal·lació esportiva i ha de conèixer-ho el professional independent que després aconsellarà sobre l’ús dels equips”, explica Salvador Pitarch, fisioterapeuta de l’Institut de Biomecànica de València (IBV).

Exercitar-se amb màquines és útil si s’utilitzen de manera adequada, però perjudicial si s’aixequen càrregues excessives o les postures són incorrectes

Tampoc és convenient exercitar-se de forma exclusiva o aïllada amb màquines, sinó que aquest entrenament ha de combinar-se amb altres exercicis per aconseguir bons resultats, segons informació d’aquest expert. “L’ajuda d’un professional és imprescindible. Ha d’assessorar sobre les càrregues, els cicles i les repeticions amb les quals s’ha de treballar, les taules d’exercicis i les postures. Aquestes varien en funció de l’objectiu de la persona, que pot ser perdre pes, muscular o tonificar; i segons això, se li recomanarà treballar amb més pes i menys repeticions o fer més repeticions amb menys pes”, informa Mercedes Sanchís, investigadora de l’Institut de Biomecànica de València (IBV).

Màquines per fer exercici: saludables amb matisos

“Les màquines són molt beneficioses, de manera idònia sota l’assessorament d’un entrenador personal o d’una persona amb coneixements previs. Ajuden a millorar la força, la potència o la resistència, segons l’objectiu triat”, declara Laura Feliu, llicenciada en l’Institut Nacional d’Educació Física (INEF), coordinadora del departament esportiu d’Holme Plau Balmes.

Sobretot són de gran ajuda per els qui sofreixen alguna lesió, sobrepès o un pes excessiu, ja que sortir a córrer a l’exterior, a un terreny abrupte o al carrer, pot ser contraproduent. En aquests casos, és preferible recórrer a la cinta per córrer o la bicicleta.

També són molt útils per a persones que no poden mobilitzar certes parts del cos, per millorar la seva mobilitat i aconseguir certs objectius de rehabilitació. “Podem ajudar-los a aixecar les cames o els braços, segons quin sigui l’objectiu de rehabilitació, quan per si mateixes no tindrien fora per alçar els braços. En cas contrari, la musculatura a poc a poc se’ls atrofia”, diu Feliu.

“Les màquines són útils si s’utilitzen bé i les càrregues que s’aixequen són les adequades a l’edat, estructura i pes de cada persona, i nocives si el pes utilitzat és excessiu o les postures són incorrectes”, informa Sanchís, de l’IBV. “Si es fa un mal ús d’elles, poden produir una lesió en el sistema musculoesquelético o agreujar una patologia ja existent“, precisa Pitarch, de l’IBV.

Practicar exercici amb plataformes vibratòries

Les màquines consistents en plataformes vibratòries, com les de PowerVibe, emeten vibracions constants que el cos assimila que, des del punt de vista de treball, resulten més beneficioses. “És com si l’usuari tingués un pes extern -però sense suportar-ho-, la qual cosa facilita la labor amb persones lesionades que no podrien carregar pes. També permet accelerar els resultats de l’entrenament, ja que activa les fibres més ràpid, i millora la capacitat muscular“, apunta Feliu.

“Segons l’objectiu que busqui l’usuari, les màquines s’utilitzen de diferent manera. Es pot efectuar un gran treball sense que es noti ni sobrecarregar la columna. Ben executats, els exercicis amb les plataformes vibratòries són igual de beneficiosos que amb els equips habituals dels gimnasos”, destaca Feliu.

No obstant això, “les vibracions que emeten es traslladen per tot el cos i, encara que es coneixen més els seus mecanismes d’acció i efectes sobre el sistema musculoesquelético, encara s’investiguen els possibles efectes sobre el sistema cardiocirculatorio i nerviós“, adverteix Pitarch.

De fet, els treballs científics realitzats mostren diferències respecte als resultats sobre l’ús de plataformes vibradoras. A pesar que algunes publicacions han reflectit millores de flexibilitat, augment de la força i de la potència, hi ha unes altres on no queda clar l’abast dels seus beneficis a curt, mitjà i llarg termini. “Els estudis s’han efectuat en esportistes d’elit i en la població general, en la qual s’ha vist que s’obtenen millores en aspectes com l’equilibri. Però, en l’actualitat, els resultats encara són contradictoris”, informa Pitarch. I és que depenen de la variabilitat dels protocols d’exercicis de cada recerca, del subjecte estudiat, dels paràmetres seleccionats, de les dosis i del tipus de plataforma que s’utilitzi; no és el mateix una plataforma de vibració vertical que oscil·latòria.

Contraindicacions de les plataformes vibratòries

Les màquines amb vibracions per realitzar exercicis estan contraindicadas en embarassades, en persones sotmeses a certes operacions, amb implants metàl·lics o amb problemes de columna.

És fonamental que els usuaris s’informin abans d’utilitzar-les, que no les usin sense una guia recomanada per un entrenador i sense assegurar-se que no tenen cap contraindicació de salut.

Els principals riscos estan relacionats amb superar el temps d’instrucció aconsellat, sense respectar els períodes de descans. “Els treballs en aquests aparells s’han de realitzar durant 30-60 segons, seguits d’un descans, per després tornar a reprendre l’exercici”, segons Laura Feliu, coordinadora del departament esportiu d’Holme Plau Balmes.

Consells en adquirir equips esportius

Quan s’adquireixen màquines per entrenar-se al domicili, cal assegurar-se que no siguin falses, de la seva procedència i de la seva qualitat i base científica, indica Feliu. Han de comptar amb un certificat de les normes UNEIX o ISO en el seu etiquetatge, que garanteixin que no tenen arestes vives que puguin tallar als usuaris, ni punts on es pugui quedar atrapat, ni que existeixi la possibilitat d’enxampar-se els dits amb les peses, que siguin estables i no es puguin bolcar, entre altres mesures de seguretat, afegeix Mercedes Sanchís.

Si és una senzilla bicicleta estàtica o una cinta per córrer i l’exercici que es realitzarà té com a finalitat mantenir l’estat de salut general, sense efectuar un esforç físic de gran exigència, no hi ha inconvenient a utilitzar-les a casa.

Per contra, si es pretén aixecar grans pesos en equips de musculación i realitzar una activitat física més estricta és preferible acudir a un centre per evitar males postures i lesions, recomanen els experts de l’Institut de Biomecànica de València.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions