Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Exercici físic i salut: cada moviment explica, segons l’OMS

Accions tan senzilles i quotidianes com caminar, pujar escales, muntar amb bicicleta, pedalear o practicar esports són beneficioses per a la salut

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 08deGenerde2021

L’exercici és imprescindible per afavorir la salut física i mental dels ciutadans. Més encara després d’un any marcat per la pandèmia de la covid-19, que ha multiplicat el sedentarisme en bona part dels habitants del planeta. Per aquest motiu, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha engegat un ambiciós pla per afavorir l’activitat física entre tota la població mundial, sigui el que sigui la seva edat i les seves capacitats. Accions simples i quotidianes com pujar escales, desplaçar-se a peu o amb bicicleta o realitzar les tasques de la llar serveixen per mantenir-se en forma i combatre els efectes perillosos d’una vida sedentària.

Que l’exercici és bo per mantenir-nos en bona forma física i mental no és alguna cosa nou, però sí és necessari tenir-ho present en una societat tan sedentària com la nostra. La pròpia Organització Mundial de la Salut recorda que poden evitar-se fins a cinc milions de morts anuals amb una recepta ben senzilla: ser més actius. Aquesta recomanació arriba, a més, després d’un any molt complicat a causa de la pandèmia de covid-19. El coronavirus ha portat amb si mesos de confinament i teletreball, per la qual cosa ha augmentat encara més el sedentarisme (hores i hores davant de la televisió, consoles, ordinadors, smartphones…) i els riscos que implica la falta d’exercici per a la salut.

Activitat física per a totes les edats

Així que quin millor manera de començar 2021 que bandejar aquests mals hàbits i canviar el sofà per l’exercici, bé a l’aire lliure, en el gimnàs o a casa. N’hi ha prou amb treure algunes hores a la setmana per moure’s i mantenir els músculs en forma. Perquè portar una vida activa afavoreix el creixement en els nens i adolescents, millora la salut en la gent jove i adulta, i afavoreix l’envelliment saludable en els majors.

Sosté l’OMS que qualsevol persona, sigui el que sigui la seva edat i les seves capacitats, pot ser físicament activa, i que cada tipus de moviment, per petit que sigui, compte. La institució recorda que l’activitat física regular és fonamental per prevenir i ajudar a manejar les cardiopaties, la diabetis tipus 2 i diverses classes de càncer (entre ells, el de mama i el de còlon), així com per reduir la hipertensió i els símptomes de la depressió i l’ansietat, disminuir la deterioració cognitiva, millorar la memòria i potenciar la salut cerebral.

Per tots aquests motius, les autoritats sanitàries recomanen a tota la població adulta —incloses les persones que pateixen afeccions cròniques o tenen alguna discapacitat— que practiquin cada setmana de 150 a 300 minuts d’activitat física aeròbica, d’intensitat moderada a forta. En el cas de nens i adolescents, la mitjana és de 60 minuts diaris. I als majors de 65 anys, se’ls aconsella que practiquin activitats que els permetin reforçar l’equilibri i la coordinació, així com a enfortir els músculs, per ajudar a prevenir les caigudes i millorar la salut.

De fet, tota activitat física és beneficiosa i pot realitzar-se com a part del treball, l’esport, l’oci o el transport, però també del ball, el joc i les tasques domèstiques, com la jardineria i la neteja. Per tot això, l’OMS anima a tots els països del món al fet que se sumeixen al Pla d’acció mundial sobre activitat física 2018-2030. L’objectiu és fomentar la pràctica d’exercici entre tota la població del planeta, ja que a més de prevenir malalties, ajuda a mantenir un pes corporal saludable i millora la qualitat de vida i el benestar.

Exercici i salut: el benefici de les accions quotidianes

Accions tan senzilles i quotidianes com caminar, pujar escales, muntar amb bicicleta, pedalear o practicar esports són beneficioses per a la salut. De fet, n’hi ha prou amb realitzar aquest tipus d’activitats diàries per aconseguir amb facilitat els nivells d’activitat recomanats per l’OMS. Una altra dada per tenir en compte: els qui fan poc exercici tenen un 20 % i un 30 % de major risc de mort.

  • Caminar a pas lleuger, nedar, anar amb bici o córrer són accions beneficioses per a tot el nostre organisme, ja que exigeixen a el cor i als pulmons que s’activin per transportar oxigen al nostre cos.
  • Alguns exercicis, com utilitzar aparells, saltar o pujar escales, també serveixen per enfortir els nostres músculs.
  • Altres activitats, generalment les que fan que el nostre cos faci impacte contra el sòl (saltar, córrer), ajuden als nostres ossos/ossos i prevenen l’osteoporosis en l’etapa adulta.
  • A més, els exercicis que afavoreixen la flexibilitat (estiramientos suaus, gimnàstica, ioga i pilates, entre uns altres) milloren la mobilitat de les articulacions i músculs, tendons i lligaments.
  • Així mateix, el ioga i el pilates, juntament amb el ball i el taichí, són molt recomanables per a la prevenció de caigudes en les persones majors.

Per això cal ser conscients a tot moment del nostre estat de forma i les nostres limitacions, i començar a moure’ns al més aviat possible. Sempre hi ha una ocasió per trencar la rutina i practicar exercici, així que no hi ha excuses.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions