Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Exercici físic: la millor medicina contra l’obesitat infantil

Tres de cada cinc nens, nenes i adolescents no compleixen amb la recomanació de l'OMS quant a la pràctica d'exercici físic, la qual cosa no ajuda en la lluita contra l'obesitat infantil

ejercicio actividad fisica Imatge: Anestiev

El 40,6% dels menors d’entre tres i vuit anys a Espanya sofreix sobrepès o obesitat, i la majoria d’ells continuaran patint-ho d’adults. A l’atracció que nens i adolescents senten pel sucre i els aliments ultraprocesados, s’uneix un altre condicionant que entela encara més el seu benestar: només un 37% d’ells aconsegueix l’hora mínima diària d’activitat física que recomana l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Què està passant? Què podem fer? Com detallem a continuació, fomentar l’esport des de petits i implicar-se amb ells en la seva activitat és la clau perquè gaudeixin de l’exercici i l’incorporin en la seva vida quotidiana, sense traumes ni sacrificis.

Si existís una pastilla que garantís als nostres fills una bona salut per a tota la vida, la hi donaríem? La resposta és òbvia, però potser el que molts desconeixen és que aquesta píndola miraculosa i mancada d’efectes secundaris ja existeix: es diu exercici i està a l’abast de tots. No és un fàrmac, però es pot dir que és medicina. La ciència confirma que practicar-ho incrementa de manera considerable les possibilitats que els nostres petits no sofreixin malalties cardiovasculars, hipertensió, diabetis o diferents tipus de càncer en la seva edat adulta. De pas, a més, l’activitat física també ajuda a socialitzar, afavoreix l’autoestima i millora el rendiment acadèmic.

És cert que practicar-ho no és tan senzill com ficar-se alguna cosa en la boca, però moure’s tampoc requereix de molt d’esforç, o almenys això sembla si ens cenyim als arguments que ens dóna la biologia: estar actiu és alguna cosa per al que els éssers humans estem naturalment dissenyats i no fer-ho deteriora a poc a poc el nostre organisme. Just, el que està ocorrent.

Els nens d’avui, una generació amb menys esperança de vida

Segons l’estudi ‘Passos 2019’ realitzat per la Fundació Gasol, només un 36,7% dels nens i adolescents del nostre país compleix amb el mínim de 60 minuts al dia d’activitat moderada a intensa que recomana l’Organització Mundial de la Salut.

actividad fisica ninos
Imatge: Eroski Consumer

Aquest sedentarisme, unit a una dieta gens saludable, forma un nociu còctel capaç de provocar que, per primera vegada en la història, aquesta generació de nens es converteixi en la primera que visqui menys que els seus pares. Segons l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE), per al 2050 es reduirà l’esperança de vida en tres anys.

Això seria conseqüència de l’aparició prematura en els joves de malalties que fins ara havien estat típiques d’adults. Patologies físiques provocades per l’excés de pes, però també emocionals, com la falta d’autoestima i depressió. “Quan un nen en la seva infància acumula grassa i arriba a l’adolescència amb aquests quilos de més, és més que probable que sigui un adult amb sobrepès o obesitat. Això es tradueix en quilos extra per a l’organisme, però també en un estat latent d’inflamació capaç d’alterar el metabolisme de la persona, alguna cosa que acaba generant malalties com a diabetis, hipertensió i colesterol alt en sang”, explica Carmen Pérez-Rodrigo, especialista en Medicina Preventiva i Salut Pública i professora de la Universitat del País Basc (UPV-EHU). “El normal era que aquest tipus de trastorns es presentés en la quarta època de la vida de les persones, però els metges l’estem veient cada vegada abans, en concret en xavals de 12 i 14 anys”, afegeix.

Els nens cada vegada es mouen menys

La realitat és que les xifres són descoratjadores. El 34% de la població espanyola d’entre 3 i 24 anys té obesitat o sobrepès, xifra que ascendeix fins al 40% en el cas dels nens entre tres i vuit anys, segons indica l’Estudi ‘Nutricional de la Població Espanyola’ (ENPE 2020), publicat en la Revista Espanyola de Cardiologia (REC) i impulsat a l’origen per Fundació EROSKI. L’estudi va analitzar la influència que té l’estil de vida dels més petits amb l’excés de pes i els factors de risc cardiovascular. Una de les causes d’aquestes dades és que els nens no es mouen.

actividad fisica ninos edad
Imatge: Eroski Consumer

El mínim que marca l’OMS per als majors de cinc anys és una hora d’activitat física en la qual combini activitats d’intensitat de moderada a vigorosa o alta, és a dir, que acceleri la respiració i el ritme cardíac. A més, a mesura que els nens van complint anys, el nombre de minuts emprats en l’exercici va disminuint. L’estudi ‘Passos’ també reflecteix que, en secundària, les dades d’activitat són encara pitjors, amb el 72% dels estudiants declarats completament sedentaris, enfront dels 55%  de primària. Hi ha moltes raons perquè això ocorri, més enllà de la mandra típica de l’edat de la pocasolta o l’addicció als videojocs.

Els nens han d’estar actius des del bressol

Moure’s no és sinònim de fer esport, sinó de saltar, trotar, escalar, ballar, córrer… En definitiva, el que és important és l’activitat física. “Cal fomentar-la des que els nens són lactants, ja que és llavors quan els petits aprenen a moure’s i adquireixen totes aquestes habilitats que els permetran desplaçar-se amb més destresa i, per tant, gaudir mentre es mouen”, indica Carmen Pérez-Rodrigo.

És més fàcil adquirir els hàbits en la infància. Ocorre amb l’alimentació. És complicat i poc realista canviar el patró alimentós de manera dràstica als 40 anys. I encara que es pot aconseguir, el normal és que per a aconseguir-ho o s’està molt motivat –gairebé sempre subjeu un motiu de salut– o s’acaba reincidint en els “mals hàbits”. Amb l’exercici passa el mateix. “Per això és important estimular les habilitats motrius des de petits i que els menors aprenguin a gaudir mentre ho fan, perquè si s’obliga a un adolescent al fet que es mogui quan no està acostumat i, a més, té dificultats o resulta maldestra a conseqüència que mai ha practicat exercici, se li pot crear un conflicte psicològic i social, ja que lamentablement la majoria de les activitats esportives que es plantegen per als menors, tant des dels centres escolars com fora, són competitives”, relata l’experta.

Menys temps asseguts

Cal moure’s més i, per a això, no cal estar molt temps assegut. “Quan portem més de 60 minuts asseguts, tant nens com adults, cal aixecar-se i estirar-se, encara que només sigui per a moure les extremitats i activar les masses musculars, la circulació i el metabolisme”, comenta Pérez-Rodrigo.

ejercicio actividad fisica
Imatge: pasja1000

En alguns centres escolars existeixen algunes iniciatives sobre aquest tema, amb interrupcions dins de l’horari escolar per a provocar que els nens dins de l’aula girin, es canviïn de lloc, s’aixequin i es moguin, evitant que passin molt temps quiets en el mateix lloc. En uns altres, tenen lloc en pràctica altra tàctica, anomenada el descans actiu, que introdueix petites píndoles de tres a cinc minuts d’exercicis entre classe i classe.

Menys pantalles

A casa el sedentarisme s’agreuja. Amb una mitjana de sis hores de deures a la setmana, som un dels països que més tasques encarrega als menors. I a aquest excés de tasques escolars se sumen amb força l’ús de les pantalles, que ha augmentat de manera generalitzada durant la pandèmia.

Les pantalles tenen molta culpa de totes aquestes preocupants xifres, però també la passivitat dels progenitors davant l’exercici. Un estudi elaborat per la Universitat Internacional de Barcelona (UIC Barcelona) i publicat al febrer de 2021 per la revista Healthcare, va analitzar la relació estreta que existeix entre estar assegut davant d’una pantalla i la ingesta dels aliments poc saludables, i va concloure que els nens que passen més d’una hora enfront d’elles mengen més dolces, begudes ensucrades, menjar ràpid i snacks que aquells que ocupen el seu temps lliure practicant esport.

Un assumpte de tota la família

Una vegada més, el millor és convertir-se en un exemple i animar als nostres fills a practicar habitualment algun esport i organitzar activitats físiques en família, com fer exercici, senderisme, passejos a l’aire lliure, nedar, muntar amb bicicleta, anar en patins… Els nens i les nenes necessiten que se’ls acompanyi i tenir models de referència, bé els seus germans i germanes majors, progenitors o uns altres familiars, en els quals fixar-se a l’hora de moure’s. Només amb el fet de baixar les escales sense usar l’ascensor o anar caminant al col·legi, ja s’està donant exemple.

Els nens aprenen dels seus pares, tant el bo com el dolent. Així ho va demostrar un estudi realitzat per la Universitat de La Rioja i publicat en el Journal of Sports Sciencie and Medicine, que va triar aleatòriament a 1.978 alumnes entre 12 i 16 anys. Segons aquests investigadors, que un adolescent sigui físicament inactiu és quatre vegades més probable si els seus pares mai han participat en activitats fisicoesportives en el seu temps lliure. Quan els pares s’involucren en activitats o li donen gran importància a l’exercici físic, el sedentarisme es redueix.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions