Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Exercici físic per a un envelliment saludable

Els experts assenyalen a la pràctica habitual d'activitat física com l'ajuda fonamental per a un envelliment saludable

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 09deDesembrede2011

La pràctica d’activitat física diària i una adequada alimentació contribueixen al fet que les persones d’edat avançada tinguin un envelliment saludable, que els permeti complir anys amb un bon estat físic i mental. Els especialistes insisteixen en la importància de promocionar els beneficis de l’exercici físic i portar una vida activa. I al més aviat possible es comenci, millor, ja que inculcar estils de vida saludable des de l’edat escolar significa una garantia de salut en l’edat adulta.

Img deporte art
Imatge: Northern Ireland Assembly

Realitzar exercici físic beneficia a tot l’organisme: per força òssia, la força muscular, la flexibilitat de l’esquelet, l’estat motriu i el del metabolisme. També treuen partit d’això la funció cognitiva i la salut mental, entre unes altres. Ja en 1995, un grup d’experts de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) assenyalava els efectes positius de l’activitat física sobre la salut i indicava que un estil de vida sedentari era factor de pes per desenvolupar malalties.

A mesura que es compleixen anys, hi ha una inherent disminució de l’activitat física i, sovint, a conseqüència d’aquesta reducció, es desenvolupen malalties que es tornen cròniques. Es crea un cercle difícil de trencar: les dolències provoquen discapacitat que limita el moviment i això agreuja, al seu torn, l’evolució de la malaltia. Per aquest motiu, un major nivell d’activitat física ajudaria a prevenir molts dels efectes negatius de l’envelliment sobre la salut i, algunes vegades, és el millor camí per aconseguir una millorança.

Són moltes les recerques que assenyalen a l’exercici físic com un factor positiu associat a la salut i la qualitat de vida dels majors. Est incrementa el seu nivell d’independència, fins i tot, en aspectes econòmics, ja que a major salut, menors despeses sanitàries.

L’exercici com a prevenció de malalties

L’exercici físic millora la salut i la qualitat de vida dels majors i incrementa el seu nivell d’independència

La pràctica reiterada d’exercici físic és una de les teràpies més importants per retardar l’envelliment, segons apuntava Marcela González-Gross, professora en la Facultat de Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport-INEF de la Universitat Politècnica de Madrid, en un simposi organitzat per la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC) en el 2º Congrés Mundial de Nutrició i Salut Pública celebrat l’any passat a Porto (Portugal).

Segons aquesta especialista, “l’activitat física té un impacte positiu en la prevenció i tractament de malalties com l’osteoporosis, certs tipus de càncer, obesitat, malalties cardiovasculars, i en el benestar mental i en l’apetit de les persones majors”. Una persona activa, a més, té més força, més flexibilitat i millor coordinació que els qui no realitzen exercici físic. En poques paraules: estan més en forma”.

Exercici físic i benestar psicològic

Són ben coneguts els beneficis que aporta la pràctica aeròbica en tot l’organisme: incrementa l’elasticitat, la flexibilitat, l’estabilitat postural i millora el nivell de percepció. D’aquesta manera, prevé les temudes caigudes, enforteix el cor i millora la circulació sanguínia, així com la resposta cardiovascular davant situacions d’estrès, a més d’augmentar la capacitat pulmonar. No obstant això, aquestes millores van més enllà de la part física.

La majoria dels experts en salut mental coincideixen que la pràctica de qualsevol tipus d’activitat esportiva és un dels tractaments psicològics més efectius, tant en termes de salut com en costos econòmics. Les dades dels últims estudis apunten que les persones actives tenen un 40% menys de possibilitat de patir símptomes depressius, comparats amb els qui tenen una forma de vida sedentària. Fins i tot, s’utilitza com a part del tractament.

Alhora, realitzar esport de forma habitual redueix l’ansietat i l’estrès i les seves conseqüències (irritabilitat i mal humor); incrementa la capacitat de saber plantejar i afrontar metes realistes; millora l’aprenentatge, la concentració, la memòria i l’estat d’alerta; augmenta l’autoestima (en millorar la imatge corporal) i desenvolupa l’esperit de superació; allibera endorfinas que proporcionen sensació de plaure i benestar; brinda entreteniment i diversió; i aporta eines per aprendre a superar el fracàs.

'ACTIVA'T, ACONSELLA SALUT'

Amb l’objectiu de promocionar la salut amb la pràctica de l’exercici físic en l’àmbit d’atenció primària, el Consell Superior d’Esports, juntament amb la Fundació per a la Formació de l’Organització Mèdica Col·legial (FFOMC) i en col·laboració amb el Ministeri de Sanitat, Política Social i Igualtat i l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària (AESAN), han engegat el curs “Activa’t, Aconsella Salut”. Aquest programa es dirigeix a professionals de la salut implicats en la prevenció i el tractament en persones amb factors de risc i malalties cròniques.

El sedentarisme, l’obesitat , promoció i prescripció d’activitat física seran alguns dels temes que es preveu tractar perquè tant mèdics, infermeres com a fisioterapeutes emetin consells d’activitat física saludable en les persones sedentàries, obeses o amb factors de risc que impliquen un augment de les possibilitats de contreure una malaltia.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions