Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Exercici i hàbits saludables per evitar els dolors d’esquena

Seguir unes normes d'higiene postural prevé el risc de sofrir dolor d'esquena i millora el mal ja desenvolupat

Img senderismo Imatge: Caleb Zahnd

La falta d’exercici, els excessos de càrrega i els hàbits posturals incorrectes són els principals motius del dolor d’esquena. Els beneficis que comporta el control d’aquests tres factors són incomptables. Al seu torn, uns hàbits posturals saludables poden evitar el desenvolupament de malalties cròniques del cor, diabetis o obesitat, entre unes altres. Les conseqüències del dolor d’esquena afecten tant als quefers quotidians, com a l’àmbit laboral i al temps d’oci, per la qual cosa l’impacte en la qualitat de vida dels afectats suposa una despesa econòmica gens menyspreable: entre l’1,7% i el 2,1% del Producte Interior Brut (PIB).

ImgImagen: Caleb Zahnd

Els beneficis que aporta a la salut i a la qualitat de vida l’exercici regular són indiscutibles, però també ho és la necessitat de mantenir uns hàbits posturals correctes. L’activitat física moderada és sempre eficaç per disminuir el risc de molèsties en el sistema muscular, així com el dolor crònic. En aquests casos, a part de l’exercici, sempre que sigui possible, cal limitar el temps de repòs absolut, per contradictori que sembli, ja que pot perllongar la dolència.

Els problemes que es deriven dels hàbits sedentaris són l’obesitat, la diabetis, les malalties cardiovasculars i, fins i tot, alguns càncers. Amb la finalitat d’evitar-los, el més recomanable és portar una vida dinàmica. Isabel Sañudo, cap del servei de Rehabilitació de l’Hospital Clínic de Barcelona, aconsella realitzar les tasques de la llar, caminar per anar a treballar o per anar a la compra i pujar escales. Durant el temps lliure, com a complement, recomana practicar alguna activitat regulada en sessions planificades, amb senzills exercicis aeròbics de poc impacte, com nedar, caminar, fer senderisme, bicicleta, exercicis de tonificación muscular amb càrregues lleus o moderades, en sèries repetitives creixents i ritmes moderats de repetició, estiramientos i exercicis de flexibilitat.

Exercicis per a la postura

Una posició corporal correcta ajuda a mantenir l’elasticitat, la tonificación i la coordinació dels músculs de l’esquena

A més de practicar exercici, és important seguir unes normes d’higiene postural en totes les activitats quotidianes perquè l’esquena suporti la menor càrrega possible. Aquestes pautes, al seu torn, ajudaran a reduir dolors i a aconseguir un equilibri corporal de llarga durada. Dur a terme tots aquests esforços de la forma més adequada no només prevé el risc de sofrir dolor en l’esquena, sinó que millora l’autonomia d’els qui ja ho pateixen.

Una posició corporal correcta ajuda a mantenir l’elasticitat, la tonificación (vigor i tensió muscular) i la coordinació dels músculs de l’esquena. Si bé és impossible saber quan s’originaran crisi de dolor lumbar, el risc de patir-ho es redueix de manera considerable com més desenvolupada estigui la musculatura de l’esquena.

Els bons hàbits posturals, que s’han de tenir en compte segons l’edat, poden dur-se a terme mentre es realitza qualsevol activitat quotidiana, des de rentar els plats a pujar a un cotxe. Un altre aspecte destacat és la posició corporal. Es pot estar ficat al llit, assegut o dempeus, aixecar-se i asseure’s, realitzar tasques domèstiques, atendre als nens, practicar esport o estar en el treball. A més d’aplicar la bona higiene corporal a les tasques quotidianes, exercicis posturals centrats, sobretot, en els estiramientos, complementen els bons hàbits.

Un dels mètodes més utilitzats perquè un pacient amb dolor aprengui com protegir la seva esquena en adoptar postures o realitzar esforços és que recordi les normes posturals i les apliqui de forma sistemàtica en la seva vida diària. És una tècnica individualitzada de reeducació postural global, que consisteix en una anàlisi detinguda dels “vicis posturals” en l’àmbit quotidià i la seva posterior correcció. En aquest mètode, es col·loca al pacient davant un mirall perquè sigui conscient de les postures errònies i com corregir-les. Encara que no està validat científicament, els especialistes assumeixen la seva eficàcia.

Prevenció des de la infància

El dolor d’esquena entre els adolescents de 13 a 15 anys és un problema molt freqüent. Afecta al 17,1% dels nens i al 33% de les nenes. El motiu és similar al dels adults, ja que en el 90% dels casos es deu a un mal funcionament de la musculatura per falta d’exercici físic, excés de càrrega (motxilla de l’escola) i hàbits posturals incorrectes. Si en adults és important corregir aquestes males postures, en nens ho és més, ja que per a ells es converteix en un factor de risc per desenvolupar problemes crònics d’esquena en l’edat adulta.

Com s’explica a l’Escola de l’esquena d’EROSKI CONSUMER, entre les qüestions que s’han de corregir destaca el pes de la motxilla, que no hauria d’excedir el 10% del pes corporal del nen. Diversos estudis constaten que alguns arriben a suportar un 30% més. L’editorial Santillana acaba de llançar la campanya “Motxilla Lleugera”. Els llibres de text i el material divulgatiu es divideix en fascicles (en trimestres o en volums temàtics) per aconseguir una reducció mitjana de cinc quilos en la motxilla cada dia. El material per cobrir vuit matèries escolars passaria de prop de set quilograms de pes a dos.

POSTURA DELS NOUNATS

Tant una mala posició del fetus en els primers mesos de gestació com els mals hàbits posturals del nounat durant les primeres setmanes (dormir sempre de cap per amunt) poden causar malformacions en el crani, si ben gairebé sempre són imperceptibles. Com les peces òssies del cap no queden fixades fins a passat el primer any de vida, les pressions externes continuades poden desviar el seu creixement natural. Un excés de malformació cranial ocasiona plagiocefalia.

A principis de 2009, el cirurgià pediàtric i especialitzat en plagiocefalia, Joan Pinyol, va assegurar que en els últims 10 anys ha tractat a més d’1.400 nounats amb aquest tipus de deformitat, una xifra que considerava alarmant. En aquest moment, es va atribuir aquest augment a les recomanacions de 1992 de l’Acadèmia Americana de Pediatria (AAP), que considerava el fet de dormir de cap per avall amb el principal motiu de mort sobtada dels nens. Si ben llavors els casos de mortalitat per aquesta causa es van reduir prop d’un 40%, l’especialista català assegurava que per prevenir la plagiocefalia és fonamental posar al bebè de costat i canviar-li de postura cada tres hores.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions