Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Experts en somni desaconsellen usar el llit per llegir, sentir música i veure televisió

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dissabte, 16 de Novembre de 2002

Experts en somni reunits ahir a l’hospital de Txagorritxu de Vitòria van coincidir que l’únic exercici recomanable per ser practicat en ficar-se al llit és el sexe perquè, després dels orgasmes, el cervell genera substàncies que faciliten el descans. «El llit no s’ha fet per veure la televisió, llegir llibres, escoltar música o parlar de treball», va explicar el responsable de la Unitat del Somni de l’hospital de Txagorritxu de Vitòria, Joaquín Durán.

El centre sanitari de la capital alabesa va acollir ahir un curs sobre trastorns respiratoris durant el somni, en el qual es van abordar els últims avanços i tractaments de l’especialitat. La jornada va centrar el seu interès en l’anomenada apnea del somni, un problema molt estès, provocat per l’obstrucció de les vies respiratòries. Els músculs de la gola es taponan de tal manera que impedeixen que l’aire entre o surti pel nas i la boca. Com a conseqüència, la persona que dorm es desperta i el somni es trenca. Un 25% de la població sofreix aquest problema, encara que només representa una complicació greu pel 4% dels ciutadans. Les dificultats per dormir aconsegueixen, no obstant això, a més del 40% de les persones.

Hàbits saludables

«Un mai resol gens en el llit. Qui pretengui portar-se problemes laborals o conjugals a ella s’equivoca», va explicar l’especialista Joaquín Durán, membre del comitè científic del simposi. Segons va argumentar, quan un va a dormir el cervell «desconnecta els circuits» que faciliten el pensament i l’activitat intel·lectual. «Sap que el que toca ara són altres activitats», com restaurar el sistema immunitari i la memòria, i recuperar l’organisme del desgast propiciat per l’activitat diària. «Per això, quan ens despertem, ens adonem que els problemes no eren tan grans com crèiem de nit».

Realitzar activitats inadequades en ficar-se al llit afavoreix l’aparició insomni i ansietat. «Les dificultats es fan més grans durant la nit perquè estem demanant a un circuit del cervell que funcioni a un enorme rendiment que no ens va a donar».

L’adquisició d’hàbits saludables resulta fonamental per evitar l’aparició de complicacions com l’apnea. Sopar tarda i ficar-se al llit seguit, anar al llit sense haver fet la digestió o fer exercici just abans de ficar-se en ella resulten del tot inadequats. Impedeixen agafar el son i propicien un mal descans.

La major part de les complicacions del somni estan relacionades amb l’insomni i l’apnea. L’hospital de Txagorritxu està considerat com un dels centres de referència d’Espanya en el tractament de les complicacions respiratòries nocturnes.

«Amb cada asfíxia -va detallar Durán-, el subjecte pot deixar de respirar durant més d’un minut». En els casos més lleus, les apnees es produeixen a un interval de 3 o 4 a l’hora. En els més severs, es comptabilitzen fins a 60 interrupcions. La ventilació insuficient dificulta l’arribada d’oxigen a l’organisme i propicia l’aparició d’hipertensió arterial i problemes cardiovasculars.

Etiquetas:

apnea experts somni

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions