Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Falta de somni i problemes de conducta

Segons l'Associació Espanyola de Pediatria, un terç dels nens espanyols dorm poc o malament, en moltes ocasions a causa de la falta d'un horari fix per a ficar-se al llit

Img falta sueno hd Imatge: SergiyN

Dormir les hores necessàries és un dels pilars de la salut mental i física dels nens, sobretot en edat escolar. No obstant això, segons els especialistes, aquest aspecte no es té massa en compte. En aquest article s’argumenta per què els menors que descansen bé milloren el seu rendiment acadèmic; i, per contra, si els escolars no dormen el necessari, estan més irritables i somnolents, la qual cosa dificulta la concentració en classe. A més, de la mà d’experts, s’aporten unes senzilles recomanacions per a aconseguir una bona pauta de descans.

Img falta sueno art
Imatge: SergiyN

Dormir és fonamental per al desenvolupament dels nens. Mentre ho fan, el seu cervell i el seu cos descansen. I si dormen prou, es comporten millor i estan més actius l’endemà. Així ho assegura un estudi realitzat per l’Institut Douglas de la Universitat de McGill, a Quebec (el Canadà), sobre dos grups de 34 escolars d’entre 7 i 11 anys d’edat. Els participants d’un grup es van anar al llit una hora més tard de l’habitual durant una setmana, així que van dormir 54 minuts menys per nit, de mitjana. Els de l’altre grup es van anar abans, descansant 27 minuts més per nit.

Encara que per norma general s’aconsella que els nens d’aquesta edat dormin entre 10 i 11 hores, els participants ho feien només nou hores de mitjana abans d’iniciar la recerca. Per tant, la meitat dels menors van descansar menys de nou hores durant la setmana de la recerca; l’altra meitat es va acostar al nombre d’hores òptimes que haurien de fer per la seva edat.

Els investigadors van demanar que els mestres avaluessin el comportament dels petits durant el dia. Van analitzar la seva conducta en funció de diverses variables, com la impulsivitat, entre altres. I els resultats van ser concloents: els nens que van dormir més tenien millors nivells d’alerta, regulaven millor les seves emocions i, a més, es comportaven millor en classe. I, com és obvi, tenien menys somnolència diürna. Els que ho van fer menys es mostraven més irritables i impulsius.

Un terç dels nens espanyols no dorm prou

El problema és que molts menors descansen a la nit menys del que necessiten. Segons un estudi del Grup de Somni de l’Associació Espanyola de Pediatria d’Atenció Primària (AEPap), un terç dels nens espanyols dorm poc o malament.
Molts nens perden hores de somni amb algun programa de televisió, videojocs o amb les xarxes socials

Un dels principals motius que no descansin prou és que molts no tenen un horari fix per a anar-se al llit. Així mateix, la multitud de pantalles (televisió, videojocs, ordinador, etc.) que hi ha en l’actualitat és una font de distracció important. Molts petits tenen algunes d’aquestes pantalles a la seva habitació i hipotequen hores de somni per a veure un programa de televisió, jugar a videojocs o comunicar-se amb els seus amics en les xarxes socials d’Internet. No és d’estranyar, per tant, que, com assenyala l’estudi del Grup de Somni de l’AEP, els nens d’11 i 12 anys de l’actualitat dormin de mitjana 30 minuts menys que els petits de la mateixa edat l’any 1985.

A part dels problemes de conducta, una altra de les conseqüències de la falta de somni és l’empitjorament del rendiment escolar, ja que els menors estan més somnolents i irritables, sobretot durant les primeres hores de classe, la qual cosa dificulta la concentració. Un estudi conjunt de la Universitat Autònoma de Barcelona i la Universitat Ramon Llull, de Barcelona, demostra que els nens d’entre sis i set anys que dormen menys hores de les necessàries i tenen hàbits de somni incorrectes obtenen pitjors resultats acadèmics.

Dormir poc: un problema de fàcil solució

Dormir poc pot tenir conseqüències greus per al desenvolupament dels menors. Però, en la majoria dels casos, és un problema que té una solució relativament senzilla. Com assenyala Reut Gruber, director de l’estudi de l’Institut Douglas, “fins i tot petits canvis en la vida diària que puguin permetre als nens afegir més o menys mitja hora de somni podrien tenir un impacte significatiu“. Els canvis que suggereix aquest expert es basen en:

  • Establir un horari fix per a anar-se al llit i per a aixecar-se.
  • Ajudar al fet que els nens comencin a relaxar-se com a mínim una hora abans d’anar al llit (ajuda apagar la tele o donar-li un bany).
  • No deixar que tinguin televisors o ordinadors a la seva habitació.
  • Assegurar-se que el llit i el coixí siguin còmodes i que no hi hagi sorolls en el seu dormitori.

Falta de somni i hiperactivitat

El dèficit de somni podria tenir conseqüències més greus que un baix rendiment a l’escola o problemes de conducta. Segons un estudi de la Universitat de Michigan (els EUA), els nens que sofreixen un trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDAH) solen tenir problemes per a dormir. Encara que no s’ha demostrat que la falta de somni sigui la causa del trastorn, els especialistes assenyalen que els menors que dormen poc solen estar “accelerats” durant el dia. Així que no dormir prou agreujaria el TDAH. No obstant això, els experts assenyalen que si es tracten de manera adequada les alteracions del somni en aquests petits, milloren de manera substancial els problemes de conducta associats al trastorn.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions