Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Problemes de salut

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Fascitis plantar: què és, com prevenir-la i quin és el tractament indicat

La fascitis plantar és una dolència bastant habitual, sobretot entre els qui tenen excés de pes, practiquen running o usen calçat inadequat

pies estiramientos Imatge: Getty Images

Dolor en la planta del peu. Dificultat per recolzar-ho en el sòl i per caminar amb normalitat… La fascitis plantar és una dolència bastant habitual, sobretot entre els qui tenen excés de pes i els qui practiquen running amb freqüència, encara que aquest any ha afectat a més persones a causa que hem passat més temps a casa, descalços o usant un calçat inadequat. En aquest article t’expliquem detalladament què és la fascitis plantar, a qui afecta, de quina manera pots prevenir-la i com tractar-la.

? Què és la fascitis plantar

Dolor en la planta del peu. Aquesta és la definició de fascitis plantar, que deu el seu nom a la fascia, una espècie de segona pell que embolica tot el nostre cos. Es tracta d’una banda de teixit molt gruixuda i resistent que penetra i envolta a tots els nostres òrgans, ossos/ossos, músculs i fibres nervioses, mantenint el cos interconnectat, donant-li forma, elasticitat, suport i protecció. Al seu pas per la planta, aquesta banda elàstica, que baixa des del taló fins a la zona inferior dels dits, suporta l’arc del peu, esmorteeix els nostres passos i ens dona l’impuls que necessitem per caminar. Quan la zona s’inflama, apareix un dolor punxant i molt molest en caminar o recolzar el peu.

? A qui afecta la fascitis plantar

Es produeix amb més freqüència en persones amb excés de pes, ja que durant la marxa les forces a les quals se sotmet el peu pels impactes amb el sòl poden arribar a ser dues o tres vegades el pes corporal, sent la fascia i l’arc del peu els encarregats d’aguantar tots aquests quilos. Però també ho sofreixen els esportistes, sobretot corredors de llargues distàncies, persones amb el pont del peu alterat (tant peus cavos com a peus plans), i també quan abusem d’un calçat inadequat.

“És el que ha ocorregut aquests mesos. Hem observat més casos de fascitis perquè, de sobte, hem passat de portar una mica de taló (el que aconsellem els podólogos per a la vida quotidiana, d’uns 3-4 centímetres) a la sabatilla d’estar per casa o a caminar descalços tot el dia, de tal manera que hem estat obligant al bessó a treballar més. Aquest sobreesfuerzo és el que fa que se sobrecarregui i s’inflami la musculatura de la planta del peu”, explica Elena Carrascosa, presidenta del Col·legi Oficial de Podólogos

? Com prevenir la fascitis plantar

Per evitar la fascitis és important una bona elecció de les sabatilles per estar a casa. Aquest tipus de calçat està dissenyat per portar-ho un temps determinat (de 30 minuts a un màxim de 3 hores), no les 12 hores que s’han utilitzat durant el confinament i el teletreball. A més, quan comença a desgastar-se cal substituir-la per una altra, alguna cosa que no solem fer.

Anar descalç tampoc és bona opció, segons la podóloga. Una hora al dia pot ser recomanable, molt més si es camina sobre la sorra, la gespa o la catifa, ja que ens ajuda a alliberar la pressió que ocasiona la forma de la sabata i la humitat que es genera. Però anar sense calçat per casa durant llargs períodes de temps i en superfícies dures, a més d’exposar el peu a bacteris i fongs (papil·lomes), suposa sobrecarregar la planta i podem ensopegar o sofrir accidents casolans que desencadenin lesions o fractures.

“Tan solament l’hi recomanem, i no tot el dia, als bebès que estan començant a caminar, perquè caminar descalç per a ells està comprovat que resulta beneficiós per al seu sistema psicomotriu i cognitiu, però sempre amb mitjó o algun tipus de protecció”, matisa Elena Carrascosa.

? Com tractar la fascitis plantar

Solament el podólogo pot diagnosticar la fascia, una patologia que gairebé sempre es resol així:

  • Disminuir la sobrecàrrega del peu. Per fer-ho, es recomana perdre pes (si és necessari), evitar el calçat no apropiat i no romandre dempeus durant molt temps.
  • Aplicar un automasaje en la planta, utilitzant gel i pomada o realitzant certs exercicis específics d’estiramientos per la fascia.
  • Solament en cas que l’especialista ho crea adequat, es recomana utilitzar taloneras toves, tascons de silicona o plantilles per reduir l’arc del peu.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetes:

pies-ca

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions