Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Fòbia social: por a les reaccions dels altra

La por a parlar en públic i el pànic escènic són dos tipus de fòbia social

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 23 de Gener de 2015
img_panico escena hd_

Premo accelerat, sudoració, tremolor de veu o malestar abdominal són algunes de les reaccions que manifesten les persones que sofreixen por irracional a parlar en públic o a sortir a l’escenari. Aquest últim ha saltat fa poc als mitjans per afectar tant a alguns artistes espanyols, que algun s’ha plantejat abandonar la seva carrera professional. Aquesta resposta pot alterar la qualitat de vida de l’afectat, ja que els seus efectes es propaguen a l’entorn social, laboral i personal. Aquest article descriu en què consisteixen el pànic escènic i la por a parlar en públic, dues fòbies socials molt relacionades entre si, i, de la mà dels experts, aporta consells per fer-los front.

Imatge: Ariwasabi

La fòbia és una por intensa, persistent i crònic a alguna cosa que, en realitat, representa poc o cap perill real. Les persones que sofreixen algun tipus de fòbia intenten evitar -per tots els mitjans- exposar-se a l’estímul o a la situació que els infon temor i, si no ho aconsegueixen, experimenten símptomes com a taquicàrdia, tics nerviosos, suor, sensació de falta d’aire, tremolors i un intens desig de fugir, entre uns altres.

Quan una persona té por a ser jutjada per unes altres, se sent insegura envoltada d’aquestes i això li impedeix dur a terme activitats, com parlar amb elles en el treball o a l’escola o conèixer a persones noves, pot ser que sofreixi un dels trastorns d’ansietat més comuna: la fòbia social. Segons el “Estudi Epidemiològic dels Trastorns Mentals a Europa”, la fòbia social té una prevalença al llarg de la vida de l’1,2% i l’estímul és sempre una situació social relacionada amb ser jutjat, humiliat o fer el ridícul. Segons el “Manual diagnòstic i estadístic dels trastorns mentals (DSM-V)”, de l’Associació Americana de Psiquiatria, la por a parlar en públic i el pànic escènic estan considerats, dins dels trastorns d’ansietat social, una fòbia social específica.

El pànic escènic i la por a parlar en públic o glosofobia

La por a parlar en públic pot donar-se solament, juntament amb fòbia social o formar part de la por escènica

Respiració accelerada, sudoració, tensió corporal, sequedat bucal, rubor facial, malestar abdominal o urgència urinària, fallades de memòria i confusió de les idees que es volien exposar, veu tibant, tremolosa o quequeig, i por extrema a l’error o al fracàs. Aquests són alguns dels símptomes més freqüents que sofreixen els afectats de pànic escènic i por a parlar en públic.

El pànic escènic és un trastorn d’ansietat social extrema, una timidesa engrandida o por a les altres persones que pugues, fins i tot, reduir la capacitat d’expressar-se i modificar la conducta en els afectats. Davant la inminencia d’haver de sortir a escena o a l’estrada, la persona se sent realment malament.

D’altra banda, sofrir algun sentiment de nerviosisme davant algunes situacions és normal, com quan cal parlar en públic (s’estima que el 75% de la població ho sofreix). No obstant això, no és el mateix que tenir una por irracional, persistent i injustificat, que fa que s’eviti. Des de la Societat Espanyola per a l’Estudi de l’Ansietat i l’Estrès, SIGUIS, informen que al voltant d’un 20% de les persones s’activen a l’excés i focalitzen la seva atenció més en els símptomes d’ansietat que en la tasca de parlar en públic, ho passen molt mal i fan el possible per evitar-la en el futur.

Aquesta por a parlar en públic, denominat glosofobia, pot ser molt incapacitant per a la persona i arribar a impedir el seu desenvolupament personal i laboral. De vegades, pot donar-se solament, juntament amb fòbia social o formar part d’un problema major (la por escènica). El problema estreba que solament demanaran consell a l’especialista aquells que no puguin evitar parlar en públic, entre unes altres, per qüestions laborals. Des de la SIGUIS s’insisteix que aquest problema pot durar tota la vida si la persona no demana ajuda i se sotmet a tractament.

Vuit consells per superar la por escènica i la glosofobia

Sovint es creu que les pors i les fòbies són companys perpetus de viatge i no és així. L’ansietat avisa de situacions en les quals s’interpreta que cal defensar-se, però no hauria d’impedir realitzar l’activitat normal. Amaya Terròs, psicòloga clínica, aporta vuit consells per superar la por escènica:

  • 1. Avaluar l’impacte i l’ansietat que provoca que el discurs no surti perfecte o que a la gent no li agradi tant com a un li agradaria. Sovint, en fer aquesta anàlisi, les conseqüències no són coherents amb l’ansietat que es pateix.
  • 2. Les habilitats per enfrontar-se a un públic i donar una conferència s’aprenen, i totes les persones poden aprendre. Com més es practica, més confiança es té en un mateix.
  • 3. La resposta mai és la fugida, ja que solament aferma el problema.
  • 4. Cometre errors no és la fi i no significa fracassar. No cal tenir-los por i sentir-se amb la suficient autoconfiança perquè si es cometen, rectificar.
  • 5. Pensar en el que hi ha darrere d’aquesta por obre les portes davant conflictes interns o part de la psique que cal treballar.
  • 6. Preparar-se bé és clau. Com més es domini el tema, més capacitat de reacció es tindrà davant els imprevists i major seguretat i fermesa.
  • 7. La visualització del discurs amb una imatge positiva prepara el terreny i ens predisposa a seguir el conegut.
  • 8. No pensar en possibles situacions que estressarien. És millor dedicar el temps a preparar-se i fer-ho bé, que perdre-ho intentant evitar fer-ho malament. Cal tenir confiança en un mateixos, en què la situació serà propícia i en què se serà capaç de tirar endavant.

Contra la por: preparar-se bé és la clau

Amaya Terròs també explica que la puntualitat és important; no es pot evitar una mica de tensió, però afegir el no arribar a temps, no ajuda. En un discurs o una xerrada, és important recolzar-se en algun tipus de material, en una presentació, però no per llegir-la, sinó solament a manera de guia. Si es necessita algun suport per escrit està ben i, fins i tot, llegir alguna cosa per relaxar-se i centrar-se, però no ha de ser una pràctica continuada.

Cal exigir-se en funció de les possibilitats de cadascun: les metes han de ser difícils per motivar, però realistes per no frustrar

Buscar amb la mirada a persones del públic que tinguin una escolta activa ofereix seguretat i fa sentir bé. Localitzar sempre a dos o tres i dirigir la intervenció a persones distribuïdes a la sala que aportin aquesta retroalimentació positiva. Si l’audiència és molt exigent o hi ha llums que enlluernen, es pot fixar la vista al fons de la sala. Ajustar el discurs a les característiques del públic, si es coneix per endavant i cuidar el llenguatge no verbal: un lleuger somriure i relaxar els músculs abans d’entrar a la sala fa que la persona sigui percebuda d’una millor manera i augmenta la receptivitat dels interlocutors.

Un altre punt clau és exigir-se en funció de les possibilitats de cada persona: les metes han de ser difícils per motivar, però realistes per no frustrar. “Si no s’ha preparat amb suficient antelació, no es pot pretendre que surti perfecte. Ajustar les expectatives a la realitat sempre és bo i aprendre dels errors comesos, un avanç segur”, especifica Terròs.

També ajuda, segons aquesta especialista, demanar interacció amb el públic: relaxa perquè dispersa tota la responsabilitat i el pes del discurs, s’entra en contacte amb la gent i veiem que estan esperant al fet que cometem un error per fer-nos-ho saber; la majoria dels públics són benèvols perquè la gent de forma natural té empatia i entén que se sofreixin nervis en aquestes situacions. “I si cometem un error, és millor parar i rectificar que voler seguir al preu que sigui. Reconèixer el nostre error ens fa més propers i podem guanyar-nos el favor del públic per ser naturals”, apunta.

Fer petits descansos ajuda a guanyar l’atenció del públic. Ser amable i dedicar temps a l’audiència, fins i tot preguntar-los a ells, no és mala estratègia en determinats contextos. També cal anar amb compte amb la velocitat. Fer un discurs ràpid, a part de ser tediós, perd l’atenció de la gent i és més probable equivocar-se. Per això és fonamental saber el temps del que es disposa per concretar idees i desenvolupar-les.

Ser un de mateix

Amaya Terròs insisteix a recordar conceptes que són molt importants en la interacció: presentar-se, agrair l’atenció i acomiadar-se en acabar. Tampoc cal oblidar ser un de mateix i no perdre l’essència: “Fer un paper en el qual no ens reconeixem ens va a sortir mal segur. Quan no hem de controlar tant això, sinó que ens permetem ser nosaltres mateixos, podem utilitzar aquesta energia a centrar-nos en el contingut”, aclareix. I Respirar. “No hi ha exercicis més eficients per relaxar-nos que la respiració. Abans i durant. Petites pauses en el mitjà de l’exposició per recuperar control i abans per destensar els possibles nervis que puguem portar”, puntualitza.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions