Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Fernando Pena, psicòleg clínic especialitzat en el tractament d’adults a València

El Nadal és un moment propici perquè ressorgeixin problemes familiars latents

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 29deDesembrede2009

Imatge: CONSUMER EROSKI

Les festes nadalenques són moments entranyables, de retrobament i celebracions per a moltes famílies, però també una època de risc per a les relacions familiars i de parella, així com per a l’agreujament de certs problemes psicològics. Fernando Pena analitza quins són aquests problemes que poden empitjorar durant el Nadal i que, una vegada finalitzada, porten a moltes persones a les consultes d’un professional. També aporta alguns trucs per evitar recaure en certs hàbits nocius, com tornar a fumar, i les disputes entre parents i parelles.

Quins són els principals problemes psicològics que poden agreujar-se durant les festes nadalenques?

Els relacionats amb les addiccions, com el consum de tabac. També els problemes de parella. Hi ha pacients amb els quals s’han aconseguit resultats satisfactoris però que, en arribar els quinze dies del nadal, sofreixen una recaiguda. En Nochebuena o Nit Vella es viuen moments de perill per a aquestes persones: algunes porten sis mesos o gairebé un any sense fumar, encara que aquestes nits recauen davant la pressió de la família, amics o companys en els sopars de treball. El “per un cigarret no passa gens” té un resultat devastador. El mateix succeeix amb altres addiccions.

Aquesta ha de ser una època difícil per els qui pateixen trastorns alimentaris.

Sí, també solen sofrir una recaiguda les persones que tenen problemes amb el control del pes o que pateixen bulímia.

Què es pot fer per evitar les recaigudes?

El plantejament principal és portar per escrit els objectius que es tenen respecte al problema addictiu i revisar-ho cada dia, almenys una vegada durant el matí i una altra durant la nit o, com a mínim, una vegada al dia. Per evitar les recaigudes, no cal despistar-se i perdre de vista els objectius. Una altra opció és demanar ajuda als més reunits, siguin amics o familiars perquè, per exemple, no els ofereixin tabac en aquesta època de risc.

Aquest any la suma de la crisi i Nadal pot ser una important font de preocupació per a les persones que estan sense ocupació i el seu pressupost per fer regals és molt ajustat o inexistent. Com es pot alleujar el seu malestar psicològic?

Per evitar recaigudes, no cal perdre de vista els objectius i demanar ajuda als més reunitsEn Nadal no és necessari fer regals costosos. Cal pensar que el millor regal és la companyia. És possible tenir petits detalls que manquin d’un valor econòmic elevat, com escriure una carta o qualsevol altre detall. El que té més valor és l’afecte que tenim cap a la família, alguna cosa que no cal oblidar.

Però el Nadal també pot ser una època complicada per a les relacions entre les famílies, no és així?

Aquestes dates i l’estiu són dues èpoques en les quals augmenta el contacte amb els familiars per part de persones que, de manera habitual, estan en el treball i veuen poc a la seva família durant la resta de l’any. En augmentar el contacte, són moments propensos perquè reapareguin antics problemes i sorgeixin conflictes. A més, en certs casos és més fàcil que apuntin amb més intensitat hàbits inadequats de comunicació en la família.

Què vol dir amb hàbits inadequats ?

Una tendència a la comunicació agressiva, el tractar d’imposar el punt de vista propi o de culpabilizar a l’altra part de no voler fer el que un vulgui.

I també hi ha més crisi de parella…

S’agreugen aquests dies ja que es comparteix més temps. Si la comunicació és bona no hi ha problema. Però si no ho és, és possible que reneixin dificultats, sobretot quan un no es porta bé amb la família de l’altre. En la consulta, una de les coses que es fa quan una parella té una mala relació és ensenyar-li a respondre de manera assertiva a aquest tipus de conflictes, a expressar el punt de vista d’un, sense agredir a l’altra persona.

Em pot posar un exemple d’aquest tipus de comunicació?

Un moment de tensió és quan negociem passar la Nochebuena amb els pares d’un dels membres de la parella, però l’altre membre també desitja passar-la amb els pares propis. Un exemple d’aquest tipus de comunicació seria dir el següent: “què et sembla si aquest any passem la Nochebuena a casa dels teus pares i ens comprometem al fet que l’any que ve la passem amb els meus?” Així es podria aconseguir un acord de forma assertiva i aquesta seria una solució per a les dues parts.

Estressen molt les reunions familiars tan concentrades en aquestes dates?

Depèn de la relació que tingui la família. Si la relació és bona o molt bona, quantes més festes i reunions es comparteixin, més beneficiós resultarà veure a la família fora de la rutina laboral o els caps de setmana. Però si la relació és dolenta o molt dolenta, com més espaiades siguin les visites, sobretot si no es pretén canviar la relació perquè vagi a millor, és preferible distanciar les visites.

El Nadal és difícil per a les persones amb fòbia social?

Cal diferenciar entre les persones que sofreixen timidesa (que tenen vergonya d’anar als llocs i ser avaluades per altres persones) de les quals pateixen fòbia social (els qui senten pànic a estar en llocs on hi ha gent). En el primer cas, les persones tímides han d’esforçar-se per acudir a aquests llocs; les primeres vegades, per la seva timidesa, sentiran certa ansietat i sensació de ridícul però, amb el temps, s’habituen a relacionar-se amb més gent. En canvi, els qui sofreixen fòbia social necessiten tractament en la consulta del psicòleg per canviar els seus pensaments enfront de les situacions socials -tenen idees catastròfiques sobre ells- amb teràpia cognitiu-conductual. Aquestes sensacions angustiantes poden paralitzar-los i fer que es bloquegin.

COMBATRE LA SOLITUD EN FESTES

Img lluvia art
Imatge: Craig Allen

El Nadal és una època molt difícil per a les persones que han perdut a un ser estimat i que estan en procés de duel, per els qui s’entristeixen en aquest període de l’any i, per descomptat, per les viuen o se senten soles, sigui per circumstàncies alienes o per decisió pròpia. Per fortuna, hi ha recursos socials per acompanyar a aquestes persones: vidus, divorciats i solters ara disposen de nombroses opcions per entaular relacions socials en aquestes dates, la qual cosa, segons el parer del psicòleg Fernando Pena, és “molt saludable”.

Cada vegada hi ha més ciutats espanyoles en les quals s’organitzen activitats en grup perquè els “singles” no es trobin solos en les dates nadalenques. Des d’ajuntaments i diferents associacions les organitzen per a persones més majors o de la tercera edat. Apuntar-se a una d’aquestes activitats resulta “beneficiós” des del punt de vista psicològic. No obstant això, molts individus decideixen no apuntar-se per vergonya o per por del què pensaran d’elles, explica Pena. “És un error tenir la necessitat que els altres aprovin sempre el nostre comportament i que això ens impedeixi fer coses que puguin proporcionar-nos benestar. Estar acompanyat en cap d’any pot ser divertit. Es pot passar una bona estona amb altres persones, encara que siguin desconegudes”.

Acudir a aquestes cites socials és beneficiós perquè facilita el contacte amb altres persones, la vida social, i ocupar el temps lliure amb activitats d’oci ajuda a distreure’s. En canvi, a les persones que viuen soles i romanen aïllades en aquestes dates els va a resultar “més fàcil ‘trencar-se el cap’ amb el seu malestar, els seus pensaments i emocions negatives”.


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions