Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Fins a quin punt és important el benestar emocional

La salut és un estat complet de benestar físic, mental i social, i no solament l'absència de malalties, defineix l'Organització Mundial de la Salut

Emociones

El ritme accelerat del dia a dia, les exigències del treball o la gestió de la llar poden portar-nos a viure amb cert estrès. I és important aprendre a gestionar-ho per reduir la seva intensitat, ja que un elevat estrès mantingut durant molt temps pot alterar la nostra salut emocional i generar conductes nocives, com el consum de substàncies addictives (tabac i alcohol, entre altres), canvis en l’alimentació o deixadesa per fer exercici físic. En l’article d’avui, explorarem una dimensió diferent de la salut, centrant-nos en el benestar emocional.

Emociones
Què són les emocions?

Les emocions són mecanismes que ens serveixen per reaccionar amb rapidesa davant esdeveniments inesperats i que funcionen de manera automàtica. Són impulsos per actuar. La seva funció consisteix a ajudar-nos a adaptar el nostre organisme a l’entorn que ens envolta.

Existeixen sis categories bàsiques d’emocions: por, sorpresa, aversió, ira, alegria i tristesa. No hi ha emocions bones o dolentes. Hi ha tantes reaccions emocionals com a persones, ja que depenen de les experiències, aprenentatges previs i situació concreta; per tant, totes són vàlides. Algunes de les reaccions fisiològiques i de comportament que desencadenen les emocions són innates, mentre que unes altres poden adquirir-se.

Què pot fer per millorar la seva salut emocional?

  • Identifiqui les emocions que sent a cada moment i intenti expressar-les.
  • Si percep molta càrrega emocional, busqui espais per alleujar aquesta intensitat, per exemple, parlant amb algú proper de la seva confiança.
  • Tenir hores suficients de somni i descans és fonamental per recuperar-nos del desgast diari.
  • Cuidi les seves relacions amb la parella, familiars o amics perquè siguin el més satisfactòries possibles.
  • Inclogui en el seu temps lliure activitats que siguin del seu interès i li resultin plaents.
  • Utilitzi alguna tècnica de relaxació si li resulta d’ajuda.
  • És important que cuidi els seus hàbits de vida, segueixi una alimentació saludable i realitzi exercici físic.
  • Si sent que el dia a dia li desborda, li costa manejar l’estrès i el malestar emocional es perllonga en el temps, consideri la possibilitat de consultar a un psicòleg perquè valori la seva situació.

Educació emocional, una forma de prevenció

Aconseguir el benestar emocional no és senzill i pot requerir de diferents eines i recursos que ens ensenyin a identificar les emocions pròpies i alienes, perquè aquestes siguin manejades o gestionades de manera adequada i productiva.

L’educació emocional és una forma de prevenció primària, minimitza la vulnerabilitat a les disfuncions i prevé la seva ocurrència. Tots necessitem, d’alguna manera o un altre, que se’ns ensenyin estratègies per enfrontar-nos a les experiències de la vida i manejar la nostra resposta a aquestes experiències de la millor manera. És de particular importància que l’educació emocional estigui present des que som petits i des de l’inici del nostre desenvolupament com a persones.

Per què és important treballar les emocions des de petits?

La intel·ligència, maduresa i competència emocional estan directament relacionades amb el consum de drogues tant legals com a il·legals. Comprendre les emocions i saber gestionar-les és la base per integrar-se de forma adequada en la societat i enfortir-se davant situacions i pressions grupales que inciten a fumar i beure alcohol.

El consum de tabac a Espanya comença als 14 anys i el d’alcohol, als 16. Els estudis demostren que a menor intel·ligència, maduresa i competència emocional, el consum d’aquestes substàncies és major. A aquestes edats els joves ja han d’estar formats i comptar amb estratègies, eines i recursos per gestionar les seves emocions i actuar de manera constructiva, evitant estils de vida nocius per a la salut que a la llarga porten diferents malalties.

Faci un test per saber com està en el plànol emocional

A la pàgina Benestar Emocional, del Ministeri de Sanitat, podrà trobar diferents test per conèixer quin és el seu estat emocional.

A més, l’Associació Espanyola contra el Càncer (AECC) posa a la seva disposició la guia ‘Les Emocions‘ perquè pugui transmetre la importància de les emocions a nens i nenes.

Participi amb els nens

En l’AECC tenim un programa educatiu, ‘El Bosc Encantat’, que a través d’un joc permet la formació i l’entrenament en la gestió de les emocions. El joc està destinat a nens i nenes amb edats compreses entre 7 i 9 anys. Està preparat per viure una aventura emocionant? Est és un bosc molt peculiar on habiten éssers màgics, com a bruixotes, elfos, fades, follets o trolls, i no falten castells abandonats. Marmitó aquí per jugar.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

AECC

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions