Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Fumar i COVID-19: pautes per evitar contagis i els efectes del tabac

El tabac i altres derivats suposen un augment del risc de transmissió del coronavirus, tant per a la persona que fuma o vapea, com para els qui estan a la seva al voltant

Fumar i vapear incrementa el risc de transmissió del coronavirus. I no solament en la persona que consumeix tabac i uns altres similars, sinó també en tot aquell que estigui a prop, especialment menors. Per això, resulta fonamental tenir en compte una sèrie de consideracions amb la finalitat d’evitar més contagis de COVID-19 i els efectes que el tabac té en la salut de tots. Tant si et planteges deixar de fumar com si no està en els teus propòsits, atent a aquest article. I si convius amb un fumador, també.

Fumes? Precaucions per no contagiar-te ni contagiar

El tabac i altres derivats suposen un augment del risc de transmissió del coronavirus, tant per a la persona que fuma o vapea, com para els qui estan a la seva al voltant. Per què? L’acte de fumar i de vapear facilita la possible transmissió del virus de la mà a la boca. Si a més es consumeixen de manera compartida, com ocorre amb les pipes d’aigua o els vapeadores, s’incrementa el risc de transmissió entre les persones que participen d’aquest consum. ​De fet, algunes societats científiques i experts alerten de la possibilitat que en exhalar el fum o el vapor —ja sigui de tabac o dispositius electrònics— s’expulsin petites gotes respiratòries, i aquestes gotes podrien ser contagioses.

Les persones fumadores són més vulnerables a la COVID-19 que les no fumadors. Fumar és un factor de risc per a aquesta nova malaltia, igual que per a altres infeccions respiratòries com el refredat comú, la grip, la pneumònia o la tuberculosi.​ Una dada: per als fumadors, el risc de necessitar ventilació mecànica o un llit d’UCI a causa de la COVID-19 és dues vegades major que en els no fumadors.​

Així i tot, si no et planteges canviar el teu hàbit de fumar (i altres derivats), et proposem almenys tenir en compte les següents precaucions: ​

  • Presta especial atenció a la higiene de mans abans i després de fumar/vapear.​
  • No fumis amb guants, ni amb la mascarilla en la cara. La toxicitat del fum els impregna, per la qual cosa l’exposició a aquestes substàncies augmenta.​
  • No comparteixis, ni demanis a altres persones que comparteixin amb tu cigarrets, cigarrets electrònics o vapeadores, encenedors, pipes, etc.​
  • Quan surtis al carrer, evita fumar o vapear prop d’altres persones.​

Si fumes o vapeas, tracta de limitar els espais de consum

Cridem fum ambiental del tabac (i altres derivats de la nicotina) a la barreja resultant de el fum que exhala la persona que ho està consumint i el fum que es desprèn de la combustió de el cigar o vapeador. ​Es tracta d’un fum perjudicial per a la salut de tots els que estan en contacte amb ell, especialment els nens i les nenes, i no es considera que existeixi un nivell d’exposició segur.

Aquest fum es queda en l’ambient, encara que no ho vegem. Impregna els mobles, les parets, la roba de les persones, els tèxtils com a cortines… I es manté en ells durant bastant temps, alguna cosa que depèn de si és un lloc a l’aire lliure o tancat, si s’han fumat molts cigars o altres derivats, si es consumeix en aquest espai amb freqüència…​

no tabaco covid-19
Imatge: jlaatz

Per aquests motius, és recomanable disminuir l’exposició al fum ambiental del tabac (i altres derivats) a totes les persones i en el major nombre de situacions possibles.​ Com fer-ho? Per reduir el risc d’exposició a aquest fum: ​

  • Si et resulta possible, fuma solament quan surtis de casa o del teu lloc de treball. Intentant fer-ho en llocs que no siguin de trànsit (portes, escales, zones molt concorregudes…), ja que el fum pot quedar-se en l’ambient. No tiris les burilles al sòl.​
  • Si consumis a casa, intenta buscar un lloc a l’aire lliure: jardí, balconada, terrassa, finestra… i, en defecte d’això, sota l’extractor de la cuina per evitar que els residus del fum es peguin en les superfícies.​
  • Si et resulta possible, evita fumar en espais petits, amb escassa ventilació i, en general, als espais que comparteixes amb més persones, sobretot menors (com, per exemple, el cotxe o el saló).​
  • Si estaràs en contacte amb bebès i nounats, i has consumit tabac o altres productes relacionats, et recomanem que et canviïs de topa i et rentis ben les mans abans d’agafar-los en braços.

​Controla i redueix el consum de tabac

La situació que estem vivint arran de la COVID-19 està tenint gran impacte en la nostra vida i també en la nostra salut. És normal que hàgim percebut alguns efectes psicològics com a avorriment, cansament, incertesa, frustració, etc. A això se sumen altres realitats complicades de manejar en l’econòmic, laboral i familiar.​

En aquesta conjuntura, igual que ocorre amb altres elements com l’alimentació, podem estar utilitzant el tabac per calmar-nos, com una eina de gestió emocional.​ Per això, és possible que ara mateix et resulti difícil plantejar-te deixar de fumar o vapear.

Però igual sí que pots plantejar-te reduir el teu consum. Fins i tot és probable que això t’ajudi a deixar de fumar en un futur. ​Què et pot ajudar a observar i reduir el teu consum?​

  • ​Coneix el teu consum. Abans de cada cigar (o abans de vapear), fes aquesta petita reflexió: Para què vaig a consumir? Podria passar sense ell? Si consideres que pots, fes-ho.​
  • Si encara no has acabat el cigar i asseguis que ja no ho necessites, no t’ho acabis. Si no necessites apurar-ho, millor.​
  • Retarda el primer cigarret del matí uns minuts. A poc a poc, li pots anar guanyant minuts i acabar fumant menys al final del dia.​
  • Reflexiona sobre per què t’agradaria deixar de fumar o perquè tens interès a fumar menys. Tingues presents els teus motius. Fes-los més visibles; pot ajudar-te escriure’ls en una llista.​
  • Comparteix la teva decisió amb les persones amb les quals convius i els teus sers estimats; ells poden suposar una important suport i ajuda en la teva decisió.

Deixa de fumar

no cigarro covid-19
Imatge: Tumisu

Si creïs que és possible abandonar el tabac i decideixes fer-ho, avanci. Deixar de fumar pot ser difícil, però podem ajudar-te:

  • Al teu centre de salut més proper, els professionals d’Atenció Primària poden assessorar-te i oferir-te tractament farmacològic i altres recursos, si ho necessites. ​
  • Des de l’Associació Espanyola Contra el Càncer (AECC) et brindem: ​
    • Una web: Sal amb mi del tabac on, a més de trobar informació sobre el tabac i ajudar a les persones que vulguin deixar de fumar, vol ajudar també a els qui no ho són perquè els fumadors del seu entorn abandonin aquesta addicció.
    • Una guia: ‘Guia per deixar de fumar’.​ Guia de lectura amb estratègies i pautes dirigides a trencar amb el consum de tabac, posant l’accent en el fet que fumar és una conducta apresa i que, per tant, pot ser controlada i modificada.
    • Aplicació mòbil gratuïta: Respirapp. Et permetrà, en quatre setmanes, dur a terme el control personal de la teva activitat amb el tabac i, si ho desitges, compartir la teva experiència a les xarxes socials.
    • Atenció especialitzada: els nostres professionals et poden atendre online per ajudar-te a planificar millor el teu desescalada personal del tabac. Per saber més d’aquest recurs, flama a Infocáncer (900 100 036)​.

Abandona el tabac: cap a la nova normalitat

Quan deixes de fumar, la teva vida segueix sent pràcticament la mateixa, però hi ha diversos elements que canvien. Alguna cosa semblat al que està ocorrent amb la trucada “nova normalitat”. ​Enhorabona!

Etiquetas:

coronavirus tabac

AECC

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions