Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Gimnàstica a partir dels 60 anys

Una vellesa activa combat malalties com l'osteoporosi i redueix el nivell de dependència dels majors

La maduresa és tan bon moment per a cuidar la forma física, com qualsevol altre i tal vegada millor. Així ho asseguren els especialistes en medicina esportiva, els qui expliquen que un envelliment actiu ajuda a millorar el to muscular i malalties com l’osteoporosi o la insuficiència cardíaca. No és necessari ‘deixar-se la pell’ cada dia en un gimnàs, sinó que n’hi ha prou amb passejar durant 30 minuts, pujar i baixar les escales de casa o evitar prendre l’autobús sempre que es pugui arribar caminant. Precisament amb el desig de conscienciar als majors de la importància de fer exercici, han començat a proliferar en els últims mesos els denominats ‘parcs geriàtrics’, espais verds situats a les ciutats i compostos per gronxadors que ajuden les persones majors a millorar la mobilitat, augmentar la flexibilitat i tonificar la musculación. L’objectiu és posar la pràctica esportiva a l’abast de tots, sempre que s’acudeixi abans al metge perquè prescrigui el tipus, la freqüència i la intensitat adequada de l’exercici.

Avantatges

L’exercici regular és bo per a qualsevol persona. Els seus beneficis sobre la salut són patents i, en el cas dels majors, adquireix una importància especial perquè ajuda a millorar el funcionament de pràcticament tots els sistemes i aparells orgànics. A més, redueix els nivells de colesterol, controla el pes corporal i exerceix un efecte positiu sobre l’aparell cardiovascular.Redueix els nivells de colesterol, controla el pes corporal i exerceix un efecte positiu sobre l’aparell cardiovascular L’esport és, en definitiva, una manera efectiva d’envellir amb qualitat de vida.

Per al secretari de la Federació Espanyola de Medicina de l’Esport, Pedro Manonelles, a més dels beneficis esmentats, “l’activitat física pot reduir la tensió arterial, permet a les persones fer activitats de major durada sense presentar fatiga i, a nivell respiratori, millora el funcionament dels pulmons”. Però els beneficis continuen: “augmenta la funció muscular, prevé alguns problemes com a caigudes, inestabilitat o situacions de falta d’autonomia, millora determinats tumors, com el càncer de còlon, i s’ha demostrat que l’activitat regular és capaç d’ajudar als tractaments de fixació de calci en els ossos d’una forma molt notable”.

“És molt senzill, si un cotxe no es mou, acaba espatllant-se i si un cos no es mou, acaba morint-se”, explica el secretari general de la Societat Espanyola de Geriatria i Gerontologia (SEGG), Javier Gómez Pavón. Al seu judici, l’esport és necessari no sols per a mantenir un bon estat de salut, sinó que ajuda també a dissociar els termes envelliment i dependència perquè la persona que practica esport se sent més activa i “és capaç de viure lliure de dependència fins a gairebé el final de la seva vida”.

Per part seva, Antonio Martínez, llicenciat en ciències de l’activitat física i l’esport de l’Escola de Formació Apta Vital Sport, corrobora la necessitat de practicar exercici i constata que “últimament el volum de persones entre 65 i 85 anys en centres esportius està augmentant considerablement perquè en les consultes es comença a recomanar acudir a aquests centres”. A més, apunta que l’activitat física és també un bon fàrmac contra els problemes psicològics, ja que millora l’autoestima i disminueix la tendència a l’ansietat. “A vegades és més important que el monitor parli i mostri el seu afecte a les persones majors, que ensenyar a realitzar un simple exercici”, adverteix.

Paginació dins d’aquest contingut


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions