Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Gran Bretanya desaconsella el consum d’aspirines als menors de 16 anys

Sanitat recorda que els prospectes d'aquest fàrmac a Espanya prevenen sobre el seu ús en nens des de 1987

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 24deOctubrede2002

L’Oficina de Control de Medicaments del Regne Unit (MCA) va advertir ahir que l’aspirina, comercialitzada per la companyia farmacèutica alemanya Bayer, pot causar als menors de 16 anys una estranyíssima malaltia coneguda com a síndrome “de Reye”, un mal que fins avui només s’ha detectat en països de cultura anglosaxona.

Malgrat ser tan concreta la limitació geogràfica del problema, l’alerta va fer saltar les alarmes entre les institucions sanitàries internacionals. Així, el Ministeri de Sanitat espanyol es va afanyar a recordar que a Espanya els prospectes d’aquest fàrmac prevenen sobre el seu ús en nens i adolescents des de 1987. “No hi ha estudis que confirmin la relació entre l’aspirina i aquesta estranya malaltia”, va contestar per la seva part la companyia farmacèutica, que té registrat un consum mundial de 216 milions de comprimits al dia.

Pèrdua de la consciència

Els riscos del consum d’aspirines entre els nens de fins a dotze anys es coneixen des de fa dècades. La novetat de l’advertiment fet per les autoritats sanitàries del Regne Unit és precisament l’ampliació de l’edat de la població de risc, que fins ara, com en la resta de la UE, la constituïen els menors de 12 anys. “La població, no obstant això, no ha d’oblidar que la possibilitat de patir síndrome de Reye és molt petita”, va assenyalar el professor Alasdair Breckenridge, president del Comitè per a la Seguretat de les Medicines. L’aparició d’un nou cas en un noi de 13 anys ha obligat a revisar les directrius en aquest país.

Una síndrome és, per definició, un conjunt de símptomes que es donen amb una incidència estranya. El de Reye està lligat a processos febrils, de grip i varicel·la. D’origen desconegut, afecta al fetge i al ronyó i es presenta amb símptomes com a vòmits, somnolència i pèrdues de la consciència. També se sap que pot provocar la mort “i poc més”, va recordar ahir el farmacèutic Juan de l’Arc, director del Centre d’Informació del Medicament de Biscaia. “Se sap tan poc d’ell que hi ha autoritats internacionals que ni tan sols reconeixen la seva existència”, va afirmar.

Curiosament, Regne Unit, els Estats Units i determinats països d’influència anglosaxona són els únics del món on s’han registrat casos d’aquesta malaltia. Durant anys, segons va recordar De l’Arc, aquesta circumstància s’atribuïa a les “característiques ètniques d’aquesta població”, una teoria que sembla del tot descartada.

“No hi ha motiu de pànic ni de preocupació, però tant els nens com els seus pares han d’estar ben informats”, va recalcar Breckenridge. “Hi ha molts altres analgèsics que contenen paracetamol i ibuprofeno indicats per a aquest grup d’edat i que no estan relacionats amb aquesta síndrome”, va agregar.

Bayer, mentrestant, es va defensar amb un comunicat oficial. “També s’han observat casos de síndrome de Reye després de la ingesta de paracetamol, antieméticos o en pacients que no havien pres cap medicament”, va afirmar. L’empresa va voler deixar clar que en els últims anys s’han descobert “certes fallades congènites del metabolisme que poden causar símptomes similars” al de l’esmentada síndrome.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions