Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Higiene corporal: com endreçar-se de forma adequada

La calor, suor i secrecions de l'organisme afavoreixen la presència de gèrmens que poden provocar el desenvolupament de malalties infeccioses, cutànies i al·lèrgiques

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 21 de Març de 2010
img_higiene corporal adecuada hd

La condícia diària s’ha convertit en un sa costum per eliminar la mala olor corporal, evitar infeccions i altres problemes de salut, però sempre que es realitzi de forma adequada. La higiene pot ser un arma de doble tall, enemiga de la salut si els hàbits de condícia són incorrectes. En aquest cas, pot disminuir les defenses de l’organisme i fer-ho més vulnerable enfront de certes malalties. Però, com ha de realitzar-se una adequada higiene? A continuació s’explica amb detall com utilitzar el sabó i com rentar-se cadascuna de les parts del cos.

Utilitzar sabó, però amb mesura

En països llatins com Espanya, on sovint fa calor i es transpira més, la dutxa diària s’ha convertit en un costum arrelat. No obstant això, han de seguir-se unes pautes ja que, si ben dutxar-se no és perjudicial, “sí ho és ensabonar-se molt”. “Si una persona ja s’ha dutxat una vegada, el mateix dia, en sortir del gimnàs o en arribar a casa, és suficient amb fer-ho de nou sol amb aigua”, assegura Àlex Camps, dermatólogo del Centre Mèdic Teknon, de Barcelona. Sobretot, és imprescindible no utilitzar un sabó agressiu, sinó amb un PH d’acidesa moderada.

També és correcte i molt saludable passar-se una manopla sense sabó, ja que aquest és un dissolvent del greix i, si s’usa amb freqüència, es perd el mantell gras de la pell que confereix protecció. ja que en general la brutícia és mínima, n’hi ha prou amb refregar-se la pell amb un guant.

Respecte a la condícia del cuir cabellut, ha de ser lleuger i discret. Com en el cas de la dutxa, no cal netejar-ho de manera agressiva, n’hi ha prou amb ensabonar-ho una vegada. Si es té una patologia o un problema com la caspa, s’ha de rentar durant almenys tres minuts. En qualsevol cas, la higiene del cabell depèn de diversos factors, com el fet de tenir-ho curt o llarg, ja que en aquest últim cas és més difícil de manipular, assecar i pentinar.

Rentat les mans per mantenir a ratlla les infeccions

El rentat de mans és fonamental per evitar el contagi de nombroses infeccions, com el refredat comú, la conjuntivitis, la grip comuna i la grip A, així com les infeccions als hospitals (nosocomiales).

L’Organització Mundial de la Salut (OMS), l’Agència Mundial per a la Seguretat del Pacient i, a Espanya, l’Agència de Qualitat del Sistema Nacional de Salut van establir el 5 de maig com el Dia Mundial de la Higiene de les Mans per conscienciar a la població de tot el món sobre la importància d’aquest simple gest.

Durant els mesos que va durar la pandèmia de grip A, les autoritats sanitàries van fer especial recalcament en la importància de rentar aquesta part del cos per evitar el contagi de la infecció, que podia transmetre’s amb un simple xoc de mans o en tocar una superfície bruta.

Les persones majors han d’utilitzar de manera freqüent cremes hidratantes riques en olis

Al marge d’aquestes campanyes sanitàries, aquesta mesura hauria de ser un sa costum en el dia a dia i repetir-se diverses vegades, almenys abans de cada menjar o en manipular aliments que podrien contaminar-se amb els microbis que pot portar qualsevol persona, després de tocar a un animal o objecte brut, en sonar-se el nas i després d’anar al lavabo.

D’aquesta forma, s’eliminen els microorganismes patògens i s’evita la transmissió a una altra persona. Però, com s’han de rentar les mans per aconseguir tots dos propòsits? No n’hi ha prou amb deixar córrer l’aigua freda. Per eliminar els microbis també cal llevar-se els anells (si es tenen), rentar-se amb aigua tèbia, ensabonar-se bé -durant un minut, segons les autoritats sanitàries durant l’època de la grip A- i assecar-se de manera correcta.

Aquesta mesura va resultar eficaç en un moment puntual i la seva aplicació depèn sempre del tipus de treball que s’exerceix. Una persona que treballa en contacte amb el públic, que dona la mà amb freqüència o que explora a algú -més si és susceptible d’estar malalt- ha d’ensabonar-se les mans de forma lleugera amb freqüència. És el cas dels professionals sanitaris i els qui dispensen aliments, sobretot si estan llests per consumir, com el pa. Un taxista, per la seva banda, es limita a conduir i no saluda amb un xoc de mans als seus clients, per la qual cosa en principi no hauria de rentar les mans amb la mateixa freqüència.

“La nostra cultura peca d’excés d’higiene. En ocasions, és compulsiva”, indica el dermatólogo. Algunes persones es renten les mans entre 20 i 30 vegades al dia, la qual cosa els pot provocar dermatitis. Si a més utilitzen sempre sabó, “pot ser encara més irritante”. Convé, després de rentar-se les mans, aplicar-se una crema hidratante adequada per a pells atópicas, enriquida amb olis omega 3, de borraja o d’oliva.

Ungles i peus sense fongs

Les ungles i els peus són dues zones vulnerables a infeccions fúngiques (provocades per fongs). Quan afecten a les ungles, es denominen onicomicosis. Per evitar-les, s’han de mantenir netes, tallar-les i no mossegar-les. La major part dels problemes de salut relatius a les ungles es deuen a les manicuras realitzades de forma incorrecta i a l’abús dels elements (pal) per retirar les pells del plec proximal. “Retallar la cutícula és un error“, adverteix Camps. “Cal deixar que l’ungla acabi el seu recorregut”, afegeix. També cal aplicar olis per nodrir-les.

La infecció fúngica que afecta als peus és la Tinea pedis, tinya o peu d’atleta, que comença entre la cambra i cinquè dit. La calor i la humitat alhora, que en els peus es tradueix en suor, juntament amb l’ús de sabatilles esportives o calçat que no permet al peu transpirar, és un brou de cultiu explosiu per afavorir el desenvolupament d’aquestes infeccions. Per mantenir una bona higiene i evitar aquests problemes, és necessari rentar els peus diàriament, sobretot després de cada activitat esportiva, i incidir de manera especial als espais interdigitales i assegurar-se d’assecar-los . A més, cal evitar caminar sense sabates, tant en un gimnàs com en qualsevol altra situació, com a la casa d’un amic o un familiar.

Genitals amb especial atenció

Els genitals són parts del cos delicades. La dona ha de rentar-se amb productes d’higiene íntima, sense abusar dels sabons dissenyats per a aquest ús. Tampoc cal obsessionar-se amb la neteja, sinó endreçar-se de forma raonable. Algunes dones generen més secrecions i fermentació per la suor a les zones de les aixelles i engonals, on es troben les glàndules sudoríparas.

L’home també ha d’utilitzar un sabó adequat per a la seva higiene genital. A més, els qui no estan operats de fimosis, han de retirar el gland per netejar l’àrea del prepuci amb sabó i aigua una vegada aldia . És necessari repetir la neteja dels genitals -igual que les dones- cada vegada que es realitzi l’acte sexual.

Persones majors i nedadors: cura especial de la pell

Dos grups que es tendeixen a oblidar en les recomanacions relatives a la higiene corporal són les persones majors i els afeccionats a la natació. Els canvis en la pell dels majors propicien que es torni seca i es desenvolupin taques i queratosis seborreicas, una forma benigna d’un tumor cutani que causa picor. En rentar-se, les persones majors han d’evitar fregar-se amb sabó, ja que empitjora la pell seca. A més, necessiten més crema hidratante, “millor si és una emulsió d’oli d’onagra, fins al 10%, o una emulsió O/W (barreja d’oli i aigua) estàndard”, explica Àlex Camps.

El problema de les persones que practiquen natació és l’aigua clorada. El clor que s’utilitza per desinfectar és irritante per a la pell i, a més, elimina el mantell lipídic. Per evitar-ho, abans del bany seria convenient, sobretot per als esportistes que preveuen passar dues o tres hores en la piscina, “aplicar-se cremes barrera (de protecció) perquè l’aigua clorada no exerceixi un efecte tan contundent”. En acabar, es recomana una crema hidratante enriquida amb lípids o colesterol dissolts, “per retornar a la pell el que l’aigua li ha llevat”.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions