Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

I si prendre suplements d’omega 3 no valgués para (gairebé) res?

Aquestes càpsules tenen "poc o cap benefici" per al cor, conclou un estudi recent

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dissabte, 01deSetembrede2018
img_omega 3 suplementos mentiras

Img omega 3 suplementos mentiras art
Barritas energètiques, begudes isotòniques… i suplements nutritius. En plena febre pels complements de tota classe -i el boom de les tendes de nutrició- les preguntes obligades són dues: quins funcionen de debò i quins no ofereixen el que s’espera. Entre els suplements més comuns estan les càpsules d’omega 3, a les quals se’ls atribueix la facultat de millorar la salut cardiovascular. Però ull, perquè pot ser que està tirant els seus diners a les escombraries si les adquireix. Una recerca recent, que analitzem a continuació, afirma que els suplements d’omega 3 són “poc o gens” eficaços per protegir el seu cor. Això sí: els científics recomanen que prengui aliments rics en aquest àcid essencial, com el peix blau, com a part fonamental d’una dieta saludable.

Pastilles d’omega 3: està tirant els seus diners?

“Els suplements d’omega 3 tenen poc o cap benefici per al cor”, segons un treball científic

Un dels suplements de moda és l’omega 3, que pot adquirir-se en forma de càpsules o pastilles. El seu èxit ve recolzat pels beneficis dels àcids grassos essencials en l’organisme, un component que es troba de forma natural en aliments com el salmó o la fruita seca.

Els àcids omega 3, juntament amb els àcids omega 6 i l’oli d’oliva, estan entre les “nenes boniques” del món dels greixos. En altres paraules: ingerir-los en els aliments és essencial per portar una dieta sana, cuiden la salut i protegeixen el cor. A més, el cos necessita incorporar els àcids omega 3 i omega 6 a través de l’alimentació (per això se’ls crida àcids essencials), ja que l’organisme no és capaç de sintetitzar-los per si mateix.

Però són iguals d’eficaços els suplements d’omega 3 quan els prenem en una pastilla? Aquí és on hi ha més dubtes, ja que els suplements podrien no tenir els mateixos beneficis per a la salut que l’omega 3 que obtenim a través dels aliments.

Un estudi publicat en JAMA en 2015 ja va posar en dubte els efectes “saludables” d’aquestes pastilles, al no trobar diferències significatives en la funció cognitiva entre persones que van ingerir placebo i unes altres que van prendre suplements d’omega 3 durant cinc anys.

I ara, una recerca molt extensa ha valorat els resultats d’aquests suplements nutritius tan comuns en una mostra de població de més de 112.000 persones. El seu resultat: existeixen poques evidències que els suplements d’omega 3 realment tinguin un efecte cardiovascular beneficiós. Els suplements d’omega 3 tenen “poc o cap” benefici per al cor, segons reconeix la recerca de l’organització científica sense ànim de lucre Cochrane, amb seu a Londres (Regne Unit). Tampoc són eficaços, diuen, per minorar el perill de sofrir un infart.

Per què els suplements d’omega 3 no serveixen per protegir el cor?
Els àcids grassos omega 3 es troben en alta proporció en els teixits de certs peixos i mariscs i en algunes fonts vegetals, com en l’oli de soia o les nous. El seu consum en forma de suplements es promou de manera global a causa de la creença estesa que aquests àcids grassos ajuden a prevenir malalties cardíaques, incloent la reducció de la pressió sanguínia i del colesterol.

No obstant això, asseguren els científics, els suplements d’omega 3 ofereixen pocs o cap benefici per al cor en la majoria dels indicadors estudiats. Els experts del Cochrane han analitzat l’efecte a llarg termini de prendre suplements d’omega 3, i afirmen que tenen “poc o cap efecte” quan es valora el seu efecte en l’esperança de vida o a disminuir el risc de malalties cardiovasculars o morts cardíaques.

Img pescados omega 3 art

Però segueixi menjant peix

Malgrat les poques evidències que aquests suplements d’omega 3 tinguin un efecte cardiovascular beneficiós, els experts sí recomanen prendre peix blau (ric en omega 3) dues vegades a la setmana com a part d’una dieta saludable.

Els aliments rics en omega 3 naturals són els olis vegetals, les nous i les llavors, que contenen àcid alfa-linoico (ALA), així com el peix blau i el bacallà, rics en àcid eicosapentaenoico (EPA) i àcid docosahexaenoico (DHA). A més, algunes marques de llet, iogurts, pa i margarines també incorporen omega 3 (normalment ALA) afegit en els productes.

Però quan es tracta dels suplements d’omega 3, els científics del Cochrane són taxatius: aquestes càpsules no compleixen les expectatives dels consumidors que les compren amb l’objectiu de cuidar el seu cor. A més, tenen un cost important, que ronda -en el millor dels casos- els 20 euros per 60 unitats. Pel que els experts recomanen, si el que es vol és protegir el cor, invertir aquests diners a consumir més verdures fresques.

Pot seguir a Eva San Martín en Twitter.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions