Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Problemes de salut

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Insomni: no més nits sense dormir

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 22 de Octubre de 2019
Imatge: manbob86

Explicar ovejitas de poc els val. No són pocs els espanyols que, amb freqüència, no peguen ull a la nit: més de 4 milions sofreixen insomni crònic. 

El somni ens serveix com a reinicialització diària per poder funcionar i mantenir un correcte estat de salut física i mental. Per això, passem un terç de la nostra vida dormint. Però cada vegada li dediquem menys temps i, damunt, ho fem malament. Ens costa agafar el son, de matinada passem hores amb els ulls com a plats i, de vegades, ni tan sols ens fa falta el despertador.

Més de la meitat dels espanyols (58 %) confessa que no dorm bé, i un 13 % que no descansa “gens bé”. Ho diu l'enquesta Com dormen els espanyols?, presentada per la Societat Espanyola de Somni (SES) i Philips i realitzada el passat mes de març. El somni mitjà aconsegueix les 6,8 hores de dilluns a divendres, mentre que, durant el cap de setmana, s'intenta recuperar el temps perdut, encara que, segons els experts de la Càtedra de Recerca del Somni de la Universitat de Granada, algunes de les conseqüències negatives del dormir poc, com les alteracions en l'estat d'ànim, poden persistir malgrat dormir algunes hores extres els dissabtes i els diumenges. És a dir: no dormim prou a la nit i, pel dia, notem cansament o somnolència, entre altres efectes.

Però hi ha altres conseqüències de les quals no som tan conscients. Com es recull en el suplement Somio saludable: evidències i guies d'actuació de la SES, publicat en 2016 en la Revista de Neurologia, cada vegada hi ha més evidència científica que “la falta de somni deriva en intolerància a la glucosa i diabetis, increment de l'activitat del sistema nerviós simpàtic i hipertensió, o reducció en la secreció de leptina [hormona que regula el apetito] i obesitat”. També apunta que s'associa amb l'aparició de malalties cardiovasculars, perfil lipídic aterogénico [depósitos de grasas en las paredes de las arterias], calcificacions en les artèries coronàries o diversos tipus de càncer. I no solament això. Aquest any, la Societat Espanyola de Neurologia (SEN) recordava que “el mal somni es considera com un desencadenant o risc per determinats trastorns neurològics, com ictus, párkinson, alzheimer o diverses malalties neuromusculars”.

L'epidèmia nocturna

En un entorn agradable (sense sorolls ni llum, i entre 18 i 21 ºC de temperatura), pot ser que ens resulti complicat iniciar el somni en menys de 20 o 30 minuts, dormim a trompades o fins a ens despertem abans de l'hora. Però si, a més, es veu afectada la nostra qualitat de vida i activitat diürna (amb somnolència, fatiga, dèficit cognitiu amb falta de concentració, d'atenció o de memòria, canvis d'humor, cefalees, afectació psicomotora...), el diagnòstic clínic serà insomni. Es tracta del trastorn del somni més freqüent. Més de quatre milions d'espanyols ho pateixen de manera crònica, segons la SEN i, entre un 20 i un 48% de la població, de forma transitòria. En l'insomni crònic, les dificultats amb el somni succeeixen més de tres vegades per setmana i, almenys, durant tres mesos; en el de curta durada, no arriben a tres mesos. És més comú en dones i en persones majors de 65 anys.


Imatge: 809499

Les causes de l'anomenada “epidèmia nocturna del segle XXI” són variades. Segons Odile Romero, cap de la Unitat del Somni de l'Hospital Vall d’Hebron de Barcelona, l'actual estil de vida occidental té molt a veure: “La crisi, els problemes econòmics o de família, l'estrès o una societat de consum cada vegada més competitiva no afavoreixen la cura del somni ni la seva qualitat. I les xarxes socials, els dispositius mòbils o els horaris de la tele tampoc ajuden. Dormir no és perdre el temps. Cal cuidar el somni, igual que, per salut, cuidem l'alimentació, controlem la tensió o fem esport”.

Com solucionar el problema

L'insomio també pot ser causat pel consum de substàncies estupefaents (com a haixix, cocaïna o anfetaminas) i els efectes secundaris de fàrmacs, altres trastorns del somio-vigília (del ritme circadiano, apnees, cames inquietes…) i malalties mèdiques (gastrointestinals, reumatológicas…) i psiquiàtriques (depressió, ansietat, trastorns per estrès postraumático…): uns factors que caldrà tractar de manera integral en unitats especialitzades. “Els emocionals són molt importants, perquè si estem ocupats, nerviosos o deprimits, l'ànim està baix o el grau d'ansietat és més crònic o perllongat, serà més fàcil tenir problemes per agafar el son”, assenyala Iván Egusquiza, psicòleg de l'Institut de Recerques del Somni de Madrid.

Davant l'insomni, el convenient és buscar ajuda professional; dos terços de les persones que pateixen aquest tipus de problemes no recorren a ella. I gens d'automedicarse, alguna cosa que fa almenys un 5% dels pacients, segons la SEN. El primer que cal fer és anar al metge d'atenció primària. “No tenim al nostre país suficients unitats per poder abordar aquest trastorn”, reconeix Romero, per la qual cosa aquest professional és el primer al que cal acudir. Traslladar unes normes d'higiene del somni i receptar un fàrmac hipnòtic (somnífers) solen ser les respostes. Però tant la mèdica com el psicòleg recelan de l'abús de la medicació. “Hi ha un greu consum d'hipnòtics, sobretot en gent gran. La majoria de les vegades cronifican el problema: no ho guareixen i no tracten l'arrel de la qüestió. I no estan exempts d'efectes secundaris: creen addicció, tolerància, insomni de rebot…”, comenta l'experta. “Les benzodiacepinas, preses per un temps perllongat, solen produir despertessis primerencs, agreujar el problema i provocar deterioració cognitiva lleu”, sosté Egusquiza.


Imatge: Wokandapix

Teràpia personalitzada

Si després d'un o dos mesos continua el problema, aquesta experta recomana passar a un tractament diferent: el metge de capçalera derivarà a l'insomne a unitats de somni i centres especialitzats. “Serà com un vestit a mesura de cada pacient, molt personalitzat”, defineix Romero. Caben l'aromaterapia, sons que dormen, colors que relaxen o matalassos d'última generació que inciten al somni? “Hi ha molta literatura, però cap estudi que demostri que funcionen de forma significativa. Però si algú diu que li va bé, avanci”, anima.

El que sí s'aplica en l'insomni psicofisiològic (relacionat amb l'ansietat i l'estrès) és la teràpia cognitiva-conductual, desenvolupada en moltes unitats del somni, públiques i privades, i amb un cost d'entre 400 i 600 euros. Eficaç en el 70 % dels casos, tal com sosté la Societat Espanyola de Neurologia, dura entre 6 i 8 setmanes i dota al pacient de les eines i tècniques personalitzades per recuperar el seu somni. El seu cost va a dependre del tipus d'intervenció (si és grupal o individual) i del rang d'edat.

“Es treballen els nivells de conductes, cos i ment i els factors que influeixen en el somni”, resumeix Egusquiza. En el primer nivell, el conductual, s'utilitza un diari de somni del pacient, on s'apunta l'hora de ficar-se al llit, el temps que triga a dormir-se, la freqüència amb que es desperta i l'hora d'aixecar-se, per anar regulant-ho amb tècniques nocturnes i diürnes que puguin ser-li efectives. El segon pla se centra a relaxar el cos i la ment i preparar-los per al llit i el somni. I el tercer és més psicològic i emocional. “Treballem amb tècniques per al maneig dels pensaments relacionats i de la regulació de les emocions que poden estar afectant al somni”, explica el psicòleg.

Etiquetas:

insomnio-ca somni

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte