Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

José Enrique Campillo, mèdic expert en nutrició i alimentació i autor de ‘El mico estressat’

Passar por controlada entrena a l'organisme per superar l'estrès

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 08 de Gener de 2013

L’estrès crònic és el causant del 70% dels problemes que porten a la consulta d’un metge. Davant una situació d’estrès mantingut, en el cos humà s’acumulen nombroses hormones i metabòlits. En la naturalesa, aquestes substàncies preparen a l’organisme per a dos de les seves funcions bàsiques: la reproducció i la supervivència. A diferència dels animals, l’home no solament ha d’enfrontar-se a successos reals que li generen estrès, sinó a nombroses situacions irreals que imagina amb el seu cervell. La percepció d’aquestes amenaces dispara tots els mecanismes de l’estrès i, davant la impossibilitat de fugir o de resoldre-ho immediatament, com ocorre en el mitjà natural, li generen una situació crònica que minen, a poc a poc, la seva salut. Per aplacar aquests mecanismes, es poden posar en pràctica tècniques de respiració i relaxació, practicar exercici físic de manera regular, acudir a sessions de teràpia cognitiu-conductual i passar por de forma controlada, segons explica en aquesta entrevista José Enrique Campillo, autor de ‘El mico estressat’. Aquest metge, que va ser catedràtic de Fisiologia de la Universitat d’Extremadura, és expert en nutrició i alimentació, matèria que imparteix a la Universitat de Majors d’Extremadura, i col·laborador de la Universitat Oberta de Catalunya.

La paraula “estrès” s’utilitza molt sovint, de forma col·loquial, però no significa anar amb presses o tenir molt treball, no és així?

Aquest és el seu principal problema. S’ha convertit en una paraula bagul que empra la població i, fins i tot, els professionals per referir-se a moltes vivències o situacions. Així que un no té una idea exacta del què és i del perill que suposa per a la salut. L’estrès , des del punt de vista fisiològic i biològic, és una resposta de l’organisme enfront d’una amenaça que atempta contra la supervivència o la reproducció. La gasela respon davant un perill concret, quan se li apropa una lleona, corrent, i se soluciona immediatament, perquè salva la seva vida o és caçada per la lleona. Però l’home té un instrument, el cervell humà, que, malgrat ser una meravella, de vegades sofreix fenòmens estranys. Està molt estudiat que hi ha persones a les quals una simple amenaça els altera la vida, com el fet que un veí li deixi les escombraries davant de la seva porta tots els dies. Aquestes persones estan pendents de si el veí surt de la seva casa i solament veure la borsa els produeix una gran tensió. En canvi, unes altres, que sofreixen un accident greu o atemptats terroristes, no ho pateixen tant.

ja que esmenta el cervell, quina importància tenen els perills imaginaris en el desenvolupament de l’estrès?

El record, la rememoració de successos estresantes, és un problema dels éssers humans que fa que la preocupació s’acumuli, causi tant dany a la salut i se senti por, com ocorre en caminar per carrers apartats i solitàries. A causa del cervell, es pot sentir com una gran intimidació alguna cosa que és imaginari, i no solament les amenaces reals.

De manera que són tan importants les amenaces imaginàries com les reals.

“El 70% dels motius que porten a la consulta mèdica estan relacionats amb l’estrès”Exacte. Per aquest motiu, convé prevenir i tractar els diferents tipus d’estrès, si cal, amb la psicoterapia o teràpia conductual. Mitjançant diferents tècniques s’ensenya a les persones que imaginen aquestes amenaces a l’afrontamiento de la situació que els resulta ansiosa, perquè els faci el menor dany possible. Cal tenir en compte que l’estrès, en la naturalesa, serveix de manera individual per saber què fer front a un perill concret. El problema és quan es reitera.

Què ocorre llavors?

Es fa crònic i el que fa mal són les hormones, metabòlits i tots els mecanismes que s’alliberen enfront d’una reacció, la qual cosa constitueix un veritable problema.

Així com en el seu anterior llibre (‘El mico obès’) descrivia l’obesitat i altres trastorns de la societat de l’opulència, diria que l’estrès també és una malaltia de l’opulència?

Més que de l’opulència, l’hi atribuiria a les societats desenvolupades. Els yanomamis que viuen en la selva de l’Amazones, o els cum, del desert de Kalahari, del sud d’Àfrica, no tenen aquest risc. Activen tots els seus mecanismes quan es posen en perill i han d’anar a caçar. O, quan es passa una fam, en situacions normals i naturals, l’organisme activa tots els mecanismes de defensa per superar-la. En la naturalesa, l’estrès és instantani. No és repetit. Però en les societats desenvolupades sí que s’està sotmès a un estrès diari i crònic. És el cas de l’empleat que veu al cap a mitjan matí i que sap que li tirarà la brega per qualsevol motiu. Aquest treballador viu en una situació d’estrès personal, perquè sent l’amenaça que li tirin, pensa en la seva família, en com la mantindrà i en com pagarà la hipoteca. Es produeix una reacció de defensa enfront d’aquesta circumstància, però l’empleat ni pot sortir corrent, ni lluitar, sinó solament romandre assegut i aturat, mentre es disparen totes les hormones (adrenalina, cortisol, etc.) i mecanismes de l’organisme. I té estar aquí, un dia i un altre dia, la qual cosa va danyant les seves artèries i les seves cèl·lules i li porta a desenvolupar alguna malaltia.

En quina mesura l’estrès és responsable de les malalties que pateix l’ésser humà?

El 70% dels problemes que porten a la consulta d’un metge a una persona estan relacionats de manera directa o indirecta amb l’estrès. Està demostrat de manera científica que produeix danys i molt seriosos. Té una importància significativa sobre l’envelliment. Així, algú que pateix una situació mantinguda, com el fet de tenir un fill malalt de càncer i cuidar-ho, envelleix abans.

Quin ha estat el motiu que li ha portat a escriure ‘El mico estressat’?

“Passar estrès controlat és més eficaç i causa menys dany”Perquè volia tractar l’estrès de forma global i explicar-ho amb paraules molt senzilles, perquè la gent tingui clar com identificar-ho i saber què els pot danyar -perquè pot ser que no s’està adonant-. Un exemple: l’abús diari de sal en l’alimentació provoca un estrès hipersódico, que constitueix una amenaça per a un organisme dissenyat per tenir poc clorur de sodi. Aquesta situació crònica, després de diversos anys, pot causar hipertensió. Hi ha moltes formes d’amenaça que provoquen una reacció de defensa enfront de la tensió i que pot conduir al desenvolupament d’una malaltia, i que la població no identifica perquè pensa que l’estrès solament es produeix per sofrir un accident de trànsit o un atemptat terrorista, entre unes altres.

Vostè cita tres tipus d’estrès: l’homeoestàtic, l’alostático i el pantostático. Què són?

L’estrès homeoestàtic ho va descobrir un metge anglès, Walter Cannon, en 1928, qui va anar l’autor del concepte d’estrès. L’homeoestàtic és el que atempta contra la composició del cos i es produeix a l’atiborrarse, per exemple, de dolços. Com l’organisme no està dissenyat per contenir molta glucosa, constitueix una amenaça i, al cap d’un temps, pot acabar en una diabetis. L’estrès alostático és el que afecta al canvi de paràmetres vitals, com el batec cardíac. Est varia en funció de si una persona està asseguda o en repòs, posició en la qual es tenen uns 70 batecs per minut, i, de sobte, ha d’aixecar-se i córrer a contestar al telèfon; llavors les pulsacions li pugen de 60 o 70 a prop de 100 o 110. A aquests paràmetres canviants se’ls denominen alostasis i, per això, a aquest tipus d’estrès se li denomina alostático. Després, hi ha un tipus d’estrès a la totalitat de circumstàncies, com a accidents de trànsit, sofrir un atracament al carrer, la brega del cap en el treball o l’assetjament que sofreix la noia d’oficina, que no són situacions homeoestàtiques ni alostáticas.

A quin estrès es refereix?

És l’estrès pantostático, del que assumeixo l’autoria i responsabilitat del terme. Hi ha, doncs, tres formes d’amenaces a l’organisme a les quals aquest s’ha d’enfrontar tots els dies. Així, tòxics com l’alcohol, el tabac, l’excés de glucosa o de sal, sofrir assetjament o problemes laborals condueixen als diferents tipus.

La crisi ha augmentat el patiment de l’estrès?

“L’exercici diari, adaptat a cadascun, és la forma més eficaç de controlar tot tipus d’estrès”Sí, aquesta crisi genera molta tensió, fins i tot per qui no la sofreix de forma directa. Així, un jubilat que cobra pensió, cada vegada que sent la ràdio, veu la televisió o llegeix el periòdic, percep una situació d’amenaça, de risc per a la supervivència i per al seu benestar. Quan el seu organisme percep una amenaça present o futura, reacciona amb els mecanismes d’estrès. En veure les notícies, el seu cervell es posa “en dansa” en sentir-les. És cert que això no afecta tant als optimistes, però hi ha persones que s’enfonsen.

I com pugues una persona saber que està estressada de debò? Quins són els símptomes?

El problema dels símptomes de l’estrès crònic és que són molt variats. Difereix entre persones, depèn de la seva personalitat i és difícil diagnosticar-ho. Els metges arriben al seu diagnòstic quan eliminen problemes de tiroides, d’hipertensió o d’insomni, etc. A més, una persona no pot identificar que està sentint estrès, si no ho coneix, ni tampoc saber què l’hi causa, ja que els motius poden ser variats. Quan s’identifica, la primera intervenció ha de ser evitar la situació angoixant. Encara que, de vegades, no és possible. Jo sempre poso l’exemple que m’agrada anar sempre sortir a córrer, però com no m’agraden els gossos, perquè no em causin tensió ni un esglai, tracte d’anar per on sigues que no hi ha.

Però, què ocorre amb els empleats que avui, en plena crisi, sofreixen estrès en el treball i no poden deixar-ho?

És evident que no poden deixar el treball. Però alguna cosa molt simple i molt eficaç que poden fer són les tècniques de relaxació i respiració. Al moment en què se senti aquesta situació, s’ha d’aplacar al més aviat possible mitjançant el control amb tècniques de ioga. N’hi ha prou amb aprendre dos o tres i, fins i tot, les pot realitzar assegut en l’automòbil, en l’oficina o a casa. Però l’única forma d’alleujar una commoció que li ha produït una situació és mitjançant l’exercici físic, ja que crema o consumeix les hormones i metabòlits que s’han activat a causa de la situació estresante. Per això, cal intentar practicar activitat física, encara que sigui a destemps o en diferit. Durant l’hora d’exercici físic es crema el greix i la glucosa. L’exercici diari, al nivell que cadascun pugui, és la forma més eficaç de controlar l’estrès. A més, si un creu que sofreix estrès pantostático, les tècniques de psicoterapia i teràpia cognitiu-conductual poden ajudar-li. I, també està el que denomino “vacuna contra l’estrès”.

Bovina contra l’estrès?

“La crisi actual genera molt estrès, fins i tot per qui no la sofreix de manera directa”Funciona igual que la vacuna de la grip contra la qual s’injecta el virus de la grip perquè l’organisme pateixi una ‘minigripe’ de forma controlada i engegui els mecanismes de defensa que li permetran defensar-se amb eficàcia enfront de la grip de debò. Aquesta vacuna pot ser practicar activitats com puenting o pujar-se a atraccions de “vertigen” com una muntanya russa; també és molt eficaç veure pel·lícules de terror, perquè l’organisme, de forma controlada, sofreix una reacció que fa activar tots els mecanismes d’estrès. Sofrir por controlada entrena a l’organisme a superar l’estrès, confereix un avantatge per superar les situacions incontrolades per altres circumstàncies. De fet, avui dia hi ha empreses que donen als seus empleats un casc i un bat de beisbol i els hi porten enfront d’un cotxe perquè ho desballestin o a practicar “paintball”: s’entrenen a passar tensió mitjançant el joc. Passar estrès controlat és més eficaç i causa menys dany que el veritable.

És necessari realitzar tot això?

Depèn del nivell d’estrès al que s’estigui sotmès. A nivell particular, no es fa molt. La situació idònia és que la gent es reuneixi per fer aquestes activitats que, a més de realitzar exercici físic, suposen cert risc controlat i, per tant, activen les defenses de l’organisme per respondre davant aquestes circumstàncies.

Llavors, què es pot fer?

Cal passar por de forma controlada, com veure pel·lícules de terror o suspens, en les quals el públic crida i l’organisme reacciona com si tingués una situació d’estrès, ja que descarrega les mateixes hormones, augmenta ritme cardíac i la respiració, encara que el cervell sap que són ficció. D’aquesta forma, quan arriba el veritable, no se sofreix tant.

La medicina de l'evolució

La medicina darwiniana o de l’evolució és una forma recent de comprendre i practicar la medicina, tant per diagnosticar com per tractar. “Consisteix a entendre la medicina des d’un punt de vista evolucionista. Segons aquesta, moltes malalties són incompatibilitats entre el disseny de l’organisme humà, el com està fabricat i com ha evolucionat al llarg de milions d’anys, i l’ús que es fa d’est en les societats desenvolupades. El que succeeix és que, de vegades, l’ocupació que es fa del cos xoca amb el disseny que té, a causa de l’evolució, i llavors sorgeixen les malalties”, explica José Enrique Campillo.

Un exemple és l’exercici físic diari, ja que “en la naturalesa no hi ha cap animal que no hagi de moure’s i córrer per menjar. No obstant això, en les societats desenvolupades es consumeixen grans quantitats de calories sense haver gastat una sola caloria, sense haver fet cap despesa muscular. Per això, el sedentarisme condueix al patiment de malalties”, afegeix.

A més, a curt termini, no es preveu que l’organisme s’adapti als estils de vida de les societats desenvolupades. “Els canvis genètics es produeixen passats milers d’anys. Com a espècie, els humans han canviat poquísimo. Els gens que s’han estudiat d’ossos/ossos fòssils han revelat que som com fa 200.000 anys. Els avantpassats que van pintar les coves d’Altamira eren idèntics a nosaltres. El problema és que el canvi en la forma de vida es produeix a tal velocitat que a l’organisme no li dona temps a adaptar-se. Per això, cal ser el més paleolític que es pugui: en l’exercici físic i en l’alimentació, que ha de ser paleolítica“, exposa Campillo.


Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions