Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La cinquena part de les persones majors que viuen soles corre risc de desnutrició

Ingereixen menys d'1.000 quilocalories diàries, enfront de les 2.100 recomanades

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 11deGenerde2012

La crisi econòmica, la solitud, alguns problemes de salut, la falta d’apetit i la mandra per cuinar fan que fins a una de cada cinc persones majors que viuen soles en les seves llars estiguin en risc de desnutrició, en ingerir menys d’1.000 quilocalories diàries, alerta la Societat Espanyola de Geriatria i Gerontologia (SEGG).

Les calories recomanades depenen de la situació de salut de l’ancià i del pes encara que, en general, es consideren necessàries unes 25-35 quilocalories per quilo de pes i dia, explica el geriatre de l’Hospital Clínic Sant Carlos de Madrid, Federico Cuesta Triana. D’aquesta manera, i segons un pes mitjà de 70 quilos, han d’ingerir unes 2.100 quilocalories diàries, encara que podrien ser necessàries fins a 2.500 o més “segons la seva situació de salut i activitat física”.

El doctor Cuesta assegura que darrere d’aquesta desnutrició pot haver-hi alguns problemes de salut que són comunes en l’edat geriátrica, com la pèrdua de peces dentarias, la dificultat per empassar, la ingesta de fàrmacs i la pèrdua d’apetit. No obstant això, afegeix, també influeixen altres factors socials com la solitud a la qual es veuen abocades moltes persones majors. Per evitar aquesta possible desnutrició, la SEGG proposa una dieta “equilibrada” que es base en la piràmide d’alimentació saludable i presti especial atenció al consum d’aigua i, de major a menor freqüència, pa, cereals, patates, arròs, pasta, verdures, hortalisses, fruites, làctics, carns, peix, ous i de forma ocasional grasses i dolces.

En situacions de salut s’han de mantenir almenys els tres menjars fonamentals, al que es pot afegir alguna cosa a mitjan matí i després del sopar abans de ficar-se al llit. En cas de patir alguna malaltia, recomanen intentar mantenir l’aportació total amb una reducció de l’aportació de cada presa i un augment en la seva freqüència. En aquests casos sol existir menor apetit i sensació de sacietat precoç, la qual cosa millora amb una dieta fraccionada, explica el doctor.

Pel que es refereix als aliments, sovint es recomana el consum de carns preparades de manera que es faciliti la seva masticació, pescats preparats al vapor, bullits o a la planxa per facilitar la retirada d’espines, ous tant bullits com en truita o batuts en llet i verdures i llegums en forma de puré o fins i tot tamizadas, per retirar més percentatge de fibra segons la capacitat de masticació i deglución. A més, la ingesta d’aigua és fonamental en la població anciana, a la qual es recomana uns dos litres d’aigua al dia per a una persona de 70 quilos.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions