Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La llum elèctrica i la qualitat del somni

L'exposició a la llum elèctrica abans de dormir afecta a la producció de melatonina, una hormona implicada en el somni

img_leyendo cama Imatge: Steve Parker

L’exposició a la llum elèctrica abans de dormir pot influir de manera negativa en la pressió sanguínia, la regulació de la temperatura i els nivells de glucosa. Dormir amb la llum encesa també dificulta un descans adequat. Per aquest motiu, és millor fer-ho amb la màxima foscor possible. Els experts aconsellen un sopar lleuger, gens de televisió o videojocs i utilitzar llums molt tènues per no influir de manera negativa en els nivells de l’hormona melatonina, necessària perquè l’organisme descansi bé.

Img leyendo

Exposar-se a una il·luminació elèctrica intensa abans de ficar-se al llit redueix la secreció de melatonina uns 90 minuts, en comparació d’una llum tènue. Segons un estudi de la Universitat d’Harvard (Boston, EUA), dormir amb llum pot reduir la secreció d’aquesta hormona en un 50%. Per realitzar aquest treball, els investigadors van estudiar a 116 persones amb edats compreses entre 18 i 30 anys. Durant cinc dies seguits, la meitat es van exposar a una llum elèctrica intensa durant diverses hores abans de dormir i la resta, a una claredat molt tènue.

L’hormona del somni

La melatonina, segregada per la glàndula pineal que està en el cervell, és una hormona fonamental per poder dormir de manera correcta. A més, regula la pressió sanguínia, els nivells de glucosa i la temperatura corporal, i participa en diferents processos cel·lulars, neuroendocrinos i neurofisiológicos. Una de les seves funcions més importants consisteix a regular el cicle de somni i vigília.

Durant la nit, la producció d’aquesta hormona és molt més elevada que durant el dia. Per això, el descans és més productiu. Alguns medicaments que contenen melatonina amb l’objectiu de regular i facilitar el somni són de consum habitual en persones que sofreixen jet lag (una barreja de cansament i altres símptomes provocats per un viatge en el qual es creuen diferents franges horàries) o que treballen de nit.

Riscos de la llum elèctrica per a la salut

A pesar que molts petits tenen por a la foscor, no és recomanable que dormin amb llum elèctrica intensa

L’excés de llum elèctrica durant el somni no afecta solament a la qualitat del mateix. Segons el citat estudi, “la supressió crònica de la melatonina per la llum podria augmentar el risc de desenvolupar alguns tipus de càncer”. D’igual manera, en una recerca realitzada amb hàmsters, la seva exposició durant el somni creava canvis a les zones cerebrals associades a la depressió.

Els experts insisteixen que són necessaris estudis amb persones per establir que la llum elèctrica durant el somni és una causa directa d’aquesta malaltia mental, encara que les estadístiques indiquen que l’insomni augmenta fins a tres vegades el risc de depressió. D’altra banda, un dèficit de melatonina durant el somni també influeix de forma negativa en la capacitat de l’organisme per regular la temperatura corporal, la pressió sanguínia i els nivells de glucosa. Els gens receptors de melatonina s’han vinculat a la diabetis tipus 2, no insulinodependiente, que pateix la major part de la població.

Recomanacions per dormir bé

Per dormir bé és necessari seguir una mesures adequades d’higiene del somni. Una d’elles consisteix a il·luminar la casa de manera tènue en les hores prèvies al descans nocturn i no dormir amb la llum encesa. Els pares han de tenir en compte que no és recomanable que els nens dormin amb la llum elèctrica intensa, a pesar que molts petits tenen por a la foscor. A més, l’organisme agraeix tenir uns horaris més o menys fixos per dormir i per despertar-se.

D’altra banda, realitzar activitats com a esport, veure la televisió o jugar a videojocs abans de ficar-se al llit tampoc ajuda a un bon descans, encara que és aconsellable fer esport a la tarda, unes hores abans de dormir, perquè ajuda a relaxar el cos. En aquest període, no cal prendre begudes estimulants, com a cafè o te, i un got de llet és un dels remeis casolans més tradicionals per agafar el son. Segons alguns estudis, aquesta beguda làctica conté un aminoàcid que facilita la secreció de melatonina.

L'HORMONA DE LA JOVENTUT

L’ús de l’hormona melatonina en fàrmacs per al tractament de diverses patologies ha generat una gran controvèrsia entre la comunitat mèdica. Molts experts recomanen prudència davant els aparents beneficis d’aquesta hormona. A més del seu ús per agafar el son, la melatonina es coneix com la “hormona de la joventut”, ja que sembla prevenir el dany i l’envelliment cel·lular: té un poderós efecte antioxidant i ajuda a eliminar els radicals lliures, responsables de l’envelliment cel·lular. A més, nombrosos estudis indiquen que ajuda a preservar l’ADN, les proteïnes i els lípids del dany oxidatiu.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions