Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Problemes de salut

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La lumbàlgia, un mal massa freqüent

Un 80% de la població espanyola patirà algun episodi de dolor a la zona lumbar durant la seva vida

Img lumbalgia frecuente hd Imatge: Rangizzz

La lumbàlgia és una afecció reumática que provoca dolor d’esquena entre les últimes costelles i la zona glútea, relacionada amb degeneració del disc vertebral, artrosis de les vèrtebres, fractures per osteoporosis o escoliosis. Sovint, aquestes situacions es generen a llarg termini, a causa del mal tracte al que s’ha sotmès la zona baixa de l’esquena durant un temps perllongat. Els especialistes asseguren que, en bona part, el tractament es basa a l’educació, tant per resoldre-ho com per evitar que aparecezca de nou. Aquest article explica el paper del sedentarisme i la mala postura en el desenvolupament de lumbàlgia i què recomanen – i què no- les guies de tractament.


L’estudi EPISER, afavorit per la Societat Espanyola de Reumatología (SER), va posar de manifest ja fa uns anys que la incidència de lumbàlgia entre la població espanyola era del 15%, i que fins al 80% patirà un episodi en algun moment de la seva vida. Així, la lumbàlgia ocupa el segon lloc entre les malalties reumáticas que provoquen una pitjor qualitat de vida respecte a les limitacions físiques, després de l’artrosis de genoll. Sigui el que sigui el seu origen, hi ha sempre una inflamació que es resol amb el temps. Però per ser un procés lent, és molt fàcil lesionar-se l’esquena de nou. Per aquest motiu, cal portar un bon tractament que la converteixi en episódica i no recurrent, crònica i, fins i tot, discapacitante. A més, com a afecta a gran part de la població activa, és la segona causa més comuna d’absentisme laboral als països desenvolupats.

Lumbàlgia amb sedentarisme i mala postura

Un dels principals factors de risc de desenvolupar lumbàlgia és exercir un treball sedentari, que afavoreix adoptar males postures i pot derivar en dolor d’esquena o de cintura. A aquest factor cal sumar-li que moltes persones passen gran part del seu temps d’oci davant la pantalla d’un ordinador o de la televisió. I, a poc a poc, la mala posició es converteix en hàbit i augmenta el risc de patir la malaltia. També, com la majoria de les molèsties es controlen en tombar-se o descansar, moltes persones opten per deixar passar el problema.

Per accelerar la recuperació, cal evitar el repòs en llit i mantenir el grau màxim d’activitat física que el dolor permeti
La lumbàlgia afecta més a les dones, i a això, se li uneix el conegut caràcter femení de l’osteoporosis . Complerts els 55 anys, els defectes posturals juntament amb procés menopáusico -es redueix la capacitat de l’organisme per absorbir el calci- poden implicar més problemes a llarg termini, ja que està descrit que romandre amb postures incorrectes de forma perllongada pot provocar microfacturas òssies.

La Societat Espanyola de Reumatología també destaca les labors domèstiques com a possibles desencadenants del dolor lumbar. D’aquesta manera, l’entitat convida a agenollar-se o doblegar els genolls per ajustar la roba de llit, pujar-se a una altura adequada per netejar els objectes que estiguin per sobre de l’espatlla i repartir la càrrega entre tots dos braços després de tornar de la compra. És aconsellable descansar una cama en una petita tarima en planxar i evitar els coixins molt alts o dormir sense elles. És millor dormir de costat o de cap per amunt.

Guia oficial de tractament per a la lumbàlgia

Hi ha molts estudis que tracten de definir la teràpia més adequada per a la lumbàlgia, encara que el millor tractament s’ajusta a les necessitats de l’afectat. En l’actualitat, solament hi ha una guia oficial a Espanya que proposa l’abordatge d’aquesta sensació molesta de manera eficaç i que està reconeguda per les principals societats espanyoles relacionades. És la versió espanyola del Programa Europeu COST B13, que inclou pautes per a la lumbàlgia aguda (si dura menys de 4 setmanes), la forma crònica (si es perllonga més de 12 setmanes) i la seva prevenció.

Per accelerar la recuperació i reduir el risc que aquest mal es repeteixi en el futur, les guies aconsellen evitar el repòs en llit i mantenir el grau màxim d’activitat física que el dolor permeti. Si ben no se suggereix l’exercici en plena crisi, sí quan s’allarga més de sis setmanes. La SER s’aventura a apuntar esports específics, encara que en la guia COST B13 no es decanten per cap activitat física en concret.

Respecte a la teràpia farmacològica, els medicaments més eficaços són analgésicos, antiinflamatorios o relaxants musculars durant tres mesos. A partir d’aquí, si es perllonga, es pot optar per neurorreflejoterapia (grapes quirúrgiques que estimulen les fibres nervioses relacionades amb els nervis implicats en el dolor) o per acudir a una “escola de l’esquena“, és a dir, centres on ensenyen al pacient a manejar de manera activa el seu problema.

Si el malestar va més enllà dels tres mesos o quan hi ha senyals de mal pronòstic (un cercle viciós que no permet superar la situació) també pot ser oportú el tractament psicològic, o davant hèrnia discal, la possibilitat d’intervenció quirúrgica.

Recomanacions per prevenir la lumbàlgia

Per ajudar a prevenir la lumbàlgia, la SER recomana dur a terme activitats com caminar per terreny pla almenys una hora cada dia, mantenir una higiene postural adequada i practicar exercici, sobretot natació (millor l’estil d’esquena) i bicicleta estàtica amb el manillar elevat. Deu minuts al dia d’exercici haurien de ser suficients per prevenir el dolor d’esquena i enfortir els músculs, sempre que no es practiqui en plena crisi. Si el treball es realitza assegut, és important comptar amb una cadira amb respatller còmode i recte a l’altura de l’escriptori, aixecar-se cada dues hores, fer moviments i caminar una mica per l’estada.

D’altra banda, hi ha mètodes que des de les guies de tractament no s’aconsella: electroterapia; alguns procediments físics com a tracció, cotilles i faixes lumbars, manipulacions vertebrals, acupuntura o repòs en llit; infiltracions esclerosantes, de toxina botulínica i ozonoterapia; i cirurgia per a lumbàlgia inespecífica.

Segons la guia europea, no hi ha fonament científic per a l’ús de soles, plantilles o cadires i matalassos amb finalitats preventives, si bé és cert que els símptomes persistents poden millorar més amb un matalàs de fermesa intermèdia que amb un molt ferma. Tampoc hi ha, ara com ara, evidència científica que avali la quiropráctica. D’altra banda, l’exercici físic regular és la pràctica amb major efecte preventiu.

Lumbàlgia en els gens

Un estudi de la Universitat de Salt Lake City (EUA) assegura que el dolor persistent a la regió inferior de l’esquena pot tenir un factor genètic. S’ha establert el factor hereditari en el fet que les persones amb un familiar proper, com un pare, germà o fill, amb dolor d’esquena són més de quatre vegades més propenses a desenvolupar aquest símptoma, encara que no determini el seu desenvolupament final.

No és el primer estudi a desxifrar evidències en aquest camp. En 2005, un treball realitzat amb bessons a l’Hospital Saint Thomas de Londres (Regne Unit) va demostrar que el factor més important d’aquest mal està en els gens, encara que falta saber quins són els implicats. Així, els especialistes insten a les persones amb antecedents al fet que segueixin amb atenció les recomanacions per protegir-se de les lesions i el dolor d’esquena.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions