Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La meditació pot ajudar a sobrellevar l’aïllament

En aquests dies d'aïllament i quarentena, practicar meditació pot ser molt útil per gestionar l'estrès i reduir les emocions negatives, factors de risc de diferents malalties

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 19 de Març de 2020

L’aïllament domiciliari al que ens ha sotmès la crisi del coronavirus per temor a contagiar-nos requereix de nous hàbits, com fer esport a casa, per mantenir-nos en forma. Però així com cuidem el cos, tal com resa la dita Mens sana in corporesa , també és necessari cuidar la ment. La raó és que no solament la bona salut emocional té conseqüències positives en la salut física, sinó que les persones, malaltes o no, que cuiden de la seva esfera emocional són més resistents i més capaces d’actuar front les adversitats. Molts estudis posen en relleu que tècniques com la meditació o, més en concret, el mindfulness són beneficioses tant per a la salut mental com per a la física. En aquest article s’explica per què meditar disminueix l’estrès, millora l’estat immunològic i redueix la mortalitat cardiovascular.

Meditar disminueix l’estrès

La meditació és una pràctica mil·lenària que s’ha associat a una sensació de relaxació física i tranquil·litat. Encara que durant molt temps la hi va relacionar solament amb aspectes religiosos, estudis realitzats en tots els àmbits de la salut mostren els beneficis que provoca la seva pràctica tant en el cos i la ment.

El Dr. Jon Kabat-Zinn és un dels investigadors que més s’ha dedicat a analitzar els efectes de la meditació i les seves aplicacions clíniques. Segons el també fundador del Center for Mindfulness in Medicine, Health Care and Society de l’Escola de Medicina de la Universitat de Massachusetts (EUA), la meditació, especialment la tècnica denominada mindfulness, porta a una consciència plena de la realitat del moment present, acceptant i reconeixent l’aquí i l’ara, però sense quedar atrapat en els pensaments o emocions que provoca. Per això, les tècniques de meditació poden ser molt útils per gestionar l’estrès i reduir les emocions negatives.

No obstant això, els seus beneficis van més enllà. Segons l’estudi pilot ‘Valoració de paràmetres immunitaris en pacients amb símptomes d’ansietat i depressió després d’un programa de meditació mindfulness‘, coordinat per Francisco M. Rodríguez-Peña, de l’Hospital Comarcal de l’Axarquía (Màlaga), aquesta tècnica tindria efectes psicobiológicos i clínics. En aquesta recerca es van analitzar els seus efectes sobre paràmetres del sistema immunològic (glòbuls blancs i immunoglobulines) en pacients que sofrien ansietat i depressió. Després de dos mesos de seguir un programa de meditació, va haver-hi un augment significatiu d’immunoglobulines (IgG, IgM), de proteïnes que treballen amb el sistema immunològic (C3 i C4), i un descens en el recompte de monòcits (un tipus de glòbuls blancs la funció dels quals és fagocitar a diferents microorganismes o restes cel·lulars, el nombre de les quals augmenta davant estrès o infecció).

Meditar redueix la mortalitat cardiovascular

En dates recents també la Fundació Espanyola del Cor (FEC) ha exposat que la meditació aporta beneficis a la salut cardiovascular, basant-se en l’evidència científica que aporten diferents recerques. Els estudis realitzats fins ara mostren una reducció de la pressió arterial i de l’estrès, a més d’una millorança d’altres factors perjudicials per a la salut del cor.

Així, segons un estudi publicat en Circulation, la meditació pot reduir en un 48 % el risc de mortalitat, infart de miocardi i accident cerebrovascular en pacients amb malaltia coronària. Això es deu al fet que aquesta tècnica disminueix la tensió arterial i els factors d’estrès: provoca una reducció de l’activació del sistema simpàtic i de les denominades hormones de l’estrès (adrenalina i cortisol) i, per això, es contraresten els efectes de l’estrès crònic, com són l’augment de la tensió arterial i de la freqüència cardíaca. També aporta beneficis en la gestió d’emocions negatives com la ira, l’hostilitat o en els símptomes depressius.

Per a l’estudi es van analitzar les dades de 201 persones d’origen afroamericà afectats per insuficiència coronària; a 102 els van incloure en un programa de meditació transcendental (practicat de 15 a 20 minutos dues vegades al dia assegut de forma còmoda i amb els ulls tancats, mentre es repeteix una paraula o un conjunt de paraules) i a 99 d’ells, en un programa d’educació sobre salut. Després de seguir als participants durant un període de cinc anys, els autors van concloure que en el grup de meditació va haver-hi una reducció del 49 % del risc a sofrir un esdeveniment cardiovascular, que fins i tot aconseguia fins al 66 % en els qui, a més, practicaven meditació també a casa.

Els autors apunten que l’efecte d’aquesta tècnica és positiu, encara que insisteixen en la necessitat de seguir el tractament pautat i acompanyar-ho amb l’adopció d’un estil de vida saludable.

Resar cura?

Són molts els treballs que han intentat contestar a aquesta polèmica pregunta. La resposta és que resar, meditar o realitzar exercicis de relaxació ajuden al procés terapèutic. De fet, en els últims anys, ha cobrat gran importància la dimensió emocional de les persones malaltes. I són moltes les pràctiques que els ajuden a gestionar emocions negatives, com l’estrès que els genera la seva afecció. Així, la pràctica de taichi o de ioga, la meditació guiada o la musicoterapia, entre unes altres, atorguen a l’afectat la capacitat de ser part activa de la seva recuperació i influeixen de manera beneficiosa en tot procés, com succeeix en el càncer.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions