Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La migdiada

Un plaer recomanable que pot ser contraproduent si es prolonga massa

La migdiada és reparadora fins al punt d’augmentar el rendiment laboral, descarregar l’ansietat i desbloquejar la ment, encara que convé no prolongar-la massa, ja que un excessiu descans vespertí podria alterar el cicle normal del somni. Quant temps és el recomanable? Quines conseqüències té en el nostre organisme si es prolonga? Els especialistes recomanen migdiades d’entre 10 i 20-30 minuts diaris i mai més de 40. No obstant això, ni tan sols arriba al 10% dels espanyols que té l’oportunitat de gaudir d’aquest ratito per a combatre el sopor que ens envaeix al migdia, enfront del 22% dels alemanys o el 16% dels italians. Conegui els avantatges que comporta descansar havent dinat i com fer-ho de la manera correcta.

Durada de la migdiada

Respecte a la pregunta de si aquest costum llatí és recomanable, el doctor Estivill afirma taxatiu: “per als nens fins als cinc anys és imprescindible, per als adults és recomanable, però sempre curta. No més de vint o trenta minuts.”

En la durada exacta de la migdiada els experts no es posen d’acord. La psicòloga Victoria de la Font, que també considera molt recomanable la migdiada, fixa la seva durada entre deu i vint minuts mentre explica que aquest temps “és suficient, per a quedar-nos en els primers esglaons del somni i no interferir en la vigília”. En la mateixa línia, César Escalante, psicòleg clínic de la Unitat de Salut Mental de l’Hospital Reina Sofia de Còrdova i estudiós de la migdiada per encàrrec del Col·legi de Psicòlegs d’Andalusia, recomana migdiades d’entre deu i quaranta minuts, ja que un somni més llarg “pot produir el contrari del que busquem. En sobrepassar el temps de no vigília sortim amb mal humor, tenim dificultat per a despertar i la sensació de no haver descansat”.

Aquesta sensació d’ensopiment i mal geni després de la migdiada es produeix quan el descans es prolonga en excés “perquè aprofundim massa en el somni i entrem en l’etapa de moviment ràpid dels ulls coneguda com a son REM (Rapid Eyes Movement) i ja no ens resulta tan fàcil despertar”, comenta Victoria de la Font.

A mesura que el somni avança es va produint un bloqueig en la recepció de la informació sensorial que facilita el dormir. El bloqueig sensorial i la paràlisi muscular, que impedeix que representem allò que somiem, es fan més intensos com més profund és el somni. Aquesta és la raó que un despertar durant el somni profund, sobretot si ja s’ha entrat en la fase REM, que és en la qual es produeixen els somnis en forma de narració, provoca gran desorientació i confusió.

Per aquesta raó l’ideal- segons el doctor Estivill- és una migdiada “cada dia, de vint minuts i en el sofà, no en el llit”. Un hàbit que el doctor considera desaconsellable “només per als insomnes greus”.

En els nens, segons Victoria de la Font, una migdiada evita que alguns petits estiguin cap a les set de la tarda “tan irritats i inquiets, així com episodis de somnambulisme i terrors nocturns”.

Paginació dins d’aquest contingut


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions