Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La pandèmia passa factura psicològica: com podem afrontar-la?

Abans de veure com reajustem les relacions familiars, socials i laborals, els experts insisteixen que hem de començar per mirar-nos a nosaltres mateixos, identifitanco amb clau el que ens succeeix

tristeza coronavirus Imatge: Engin_Akyurt

De la nit al dia, per culpa del coronavirus, hem sofert una sobredosi de males notícies i ens hem vist abocats a una convivència intensa. Tot el dia confinats en les nostres llars, solos, amb la parella i fills, teletrabajando, fent de professors, sense poder acomiadar als sers estimats que han mort…. La petjada psicològica de la pandèmia és llarga i profunda. Ara que el final està més a prop, dues expertes ens ajuden a tornar a un escenari que mai serà igual. Però cal intentar-ho.

En aquests dies en els quals tant es parla de la petjada econòmica que deixarà la crisi del coronavirus, també és important ocupar-se de la petjada psicològica que ha pogut produir en nosaltres i que podria afectar-nos durant les properes setmanes, pot ser que també mesos. Si en els inicis de l’ambfinamiento, segons una enquesta realitzada per EAE Business School, les emocions dels espanyols eren bastant positives –solament un 5 % deia tenir molt temor, un 17,5 % sentir-se realment trist i un 73 % trobar-se segur–, ara és el moment de comprovar de quina manera el temps transcorregut ha afavorit sentiments de por, tristesa o inseguretat.

En aquest sentit, una revisió recent, publicada en la revista The Lancet el passat 26 de febrer, ha analitzat l’impacte psicològic que va tenir la quarentena en diferents crisis sanitàries, com la del SARS, la grip A (H1N1) o l’ébola. I de les seves conclusions podem extreure que l’aïllament provoca en els ciutadans sentiments de confusió i ira, així com símptomes d’estrès postraumático que són tant més severs i persistents com més gran ha estat la durada de l’ambfinamiento. “Aquesta revisió –expliquen els autors– suggereix que la quarentena sovint s’associa amb un efecte psicològic negatiu, alguna cosa que no és sorprenent durant el període d’aïllament. No obstant això, existeix l’evidència que aquest efecte encara es pot detectar mesos o anys més tard”.

Com preparar-nos per superar emocionalment la petjada que ha pogut deixar en nosaltres l’experiència viscuda al llarg de les últimes setmanes? Per ajudar-nos a bregar amb els sentiments i les emocions negatives que poden diguesficultar nostra readaptació a la vida quotidiana, hem parlat amb la doctora en Psicologia i experta en psicologia educativa Silvia Àlaba i la neuropsicóloga i professora de la facultat de Ciències Socials de la Universitat Europea de Madrid Elisabet Marina Sanz. Ambdues ens recomanen, abans d’endinsar-nos a veure com reajustem les relacions familiars, socials i laborals, començar per mirar cap a dins, cap a nosaltres mateixos, identifitanco amb clau allò que ens succeeix.

Emocions: para esment a aquests senyals

L’alleujament per veure que la situació millora pot anar acompanyat d’un baixó emocional. En plena situació traumàtica aguantem, tirem… però, quan comencem a veure la sortida, és freqüent que ens permetem caure. “És llavors quan hem d’atendre a símptomes com a estrès, ansietat, sota estat d’ànim; poden ser un indicador d’estrès postraumático”, explica Silvia Àlaba.

  • Què podem fer. Reaccionar com si res hagués passat pot fer que els problemes apareguin més endavant. Per això, ara convé intentar fer un exercici d’introspecció, mirar cap a dins de nosaltres i tractar d’identificar nostres emocions per, a partir d’aquí, poder acceptar-les. És útil verbalizar els pensaments, és a dir, posar-los en paraules: podem fer-ho per escrit, si ens sentim més còmodes, o compartint-los amb uns altres.

depresion coronavirus
Imatge: mitjaudochkin

Cuidar el descans, fonamental

Després de mesos alerta i de canviar les rutines horàries, no és fàcil baixar la guàrdia. Un dels signes de l’estrès postraumático és la vaig donarficultad per agafar el son. Però és un cercle viciós: si tenim ansietat no dormim bé, i si no dormim bé ens augmenta l’ansietat (una de les funcions del descans és reduir aquesta ansietat). Segons un estudi de l’Observatori Global del Somni, “l’insomni afecta a Espanya a entre el 20 i el 30 % de la població. I una de les principals raons per no dormir bé són les preocupacions que ens sorgeixen durant la nit i l’excessiva activitat mental: el ‘pensar massa’. Això impedeix que l’organisme abandoni l’estat d’alerta i fa difícil agafar el son”.

  • Què podem fer. Encara que ens costi, hem d’intentar no alterar el ritme somio-vigília. Per a això, procurarem ficar-nos al llit i aixecar-nos a l’hora habitual. Per aconseguir alliberar la ment de pensaments obsessius, poden servir-nos exercicis de relaxació, però una tècnica útil quan ens atabalen les preocupacions és la de citar i repassar els nostres problemes. Es tracta d’apuntar en un paper tot allò que ens preocupa i que no podem resoldre en aquest moment, entenent què és el que depèn de mi. És molt important delimitar-ho, per posar energia exclusivament en allò que sí podem resoldre.

Com manejar el duel

Si la defunció d’una persona volguda és sempre difícil, més ho és encara no haver-se pogut acomiadar d’ella per prevenir el contagi. Poden sorgir sentiments de culpa per no haver-li dit el que sentíem, la qual cosa li volíem, així com sensacions d’impotència i de frustració.

  • Què podem fer. Una vegada que la situació ha passat, suggereix Silvia Àlaba, pot ser el moment de celebrar un acte o una cerimònia per recordar a aquesta persona que ja no està, i demanar als nostres familiars i amics que ens acompanyin. Encara que ajornada en el temps, és una ocasió per superar entre tots el duel.

Assumir altres pèrdues

Tot i que no hàgim perdut a un ser estimat, hi ha altres duels que anem a haver de travessar. Tots hem perdut alguna cosa en aquesta crisi: pot ser l’ocupació , però també la renúncia a algun projecte (vital o professional), la frustració d’haver de començar de zero o el buit que ha deixat en nosaltres haver estat setmanes sense poder estar amb persones a les quals volem i necessitem.

  • Què podem fer. Davant aquest tipus de situacions traumàtiques, és completament normal sentir-nos tristes, frustrats i amb ràbia. Cadascun de nosaltres necessitarà un temps d’adaptació per integrar el trauma en la seva vida i poder construir a partir d’ell. La següent fase és aprofitar l’energia i veure de quina manera podrem, quan la situació estigui bé, reconvertir-nos. Cal assumir i acceptar la nova situació i dedicar energia a nous projectes.

Combatre la desconfiança

La paraula ressentiment es refiere a “tornar a sentir”. Per això, si ens deixem portar per aquest ressentiment revivim el rancor: als polítics, les autoritats, a la bestiola invasor, a les notícies tòxiques, a la mala gestió i a la realitat. Tot això ens porta a la desconfianza. Moure’ns en el recel i en la sospita acreix la incertesa i no ens permet avançar. Mentre ens quedem aquí, no recuperarem l’ambfianza.

  • Què podem fer. Una cosa és estar atent i tenir una postura crítica i una altra, moure’s en la suspicàcia i l’aprensión. És possible que ens sentim enganyats, però també convé identificar allò que s’ha fet bé, i de cor. “Treballar des del perdó és alliberador –explica Silvia Àlaba–. No té a veure amb la fe, sinó amb no anar buscant les males intencions dels altres. Un bon exercici és canviar el rancor per l’agraïment”. Es tracta de transformar aquesta cerca dels culpables en una cerca de tota la gent a la qual tenim alguna cosa que agrair. Des d’agricultors a reponedores, de sanitaris a transportistes, de netejadores a voluntaris.

coronavirus llorar familia
Imatge: StockSnap

Fer front a la por

“La por és una emoció funcional, que ens ajuda a enfrontar-nos a situacions en les quals estem en perill”, explica Elisabet Marina. Aquesta por ens ha estat útil –a nens i a majors– per entendre que teníem un enemic (el virus) i protegir-nos d’ell, així com per identificar als herois que ens han ajudat. No obstant això, durant les últimes setmanes ens hem vist més vulnerables.

Hem caigut en el compte que podem estar en risc, i aquesta percepció també l’han viscut els nostres fills. L’estudi de 2013 ‘Trastorn d’estrès postraumático en pares i nens després de desastres relacionats amb la salut’, de la Universitat de Cambridge (Regne Unit), revela que els nens que van sofrir una quarentena van tenir quatre vegades més estrès postraumático que els que no la van viure.

Un altre estudi, aquest sobre l’impacte psicològic de l’experiència de quarentena del SARS, conclou que el 54 % de les persones que havien estat posades en quarentena evitava a la gent que tossia o esternudava, el 26 % eludia els llocs tancats i el 21 % defugia tot espai públic en les setmanes posteriors al període de quarentena. D’altra banda, cal tenir especial cura amb les persones majors, que probablement hauran sentit amb major intensitat la por a morir per la infecció; aquesta por els ha fet enfrontar-se a la seva vulnerabilitat, especialment pels missatges tan repetits que són el col·lectiu de risc.

  • Què podem fer. Superada la crisi, el nostre cervell va a buscar estratègies per fer que aquesta por sigui adaptativa, transitori. Buscarà arguments i explicacions per tranquil·litzar-se. Anirem a la recerca del racional. En els nens serà més senzill, tenen una major capacitat d’adaptació, però la nostra actitud serà decisiva per aconseguir que superin les seves pors: hem de transmetre’ls calma i oferir-los seguretat. Procurem no parlar de les nostres pors i angoixes en la seva presència: encara que sembli que no s’estan assabentant, tenen una gran capacitat per percebre les emocions. També és important ajudar-los al fet que expressin com se senten, escoltar-los i no llevar importància a les seves emocions. En els majors, el millor camí serà el de l’afecte i el d’oferir-los noves il·lusions (una escapada en família, una celebració) i formes de sentir-se encara útils i actius (ajudar amb alguna recepta, una mica de bricolatge o de costura, una consulta sobre el treball…).

Superar la tirania del TOC

Segons la Societat Espanyola de Psiquiatria, al voltant del 2,5 % de la població espanyola sofreix algun tipus de trastorn obsessiu compulsiu (TOC). El més freqüent de tots és el de neteja, que porta a creure a qui ho sofreix que està en risc de contaminar-se, la qual cosa li impulsa a dur a terme processos de neteja repetits, perllongats i innecessaris. És habitual que els pacients es rentin una vegada i una altra les mans, que utilitzin productes desinfectants, que rehúyan el contacte físic amb les persones… Ens sona, veritat? És el comportament habitual contra el virus, molt similar a la rutina diària que segueixen les persones amb aquest TOC. I això, adverteixen els especialistes, els pot crear una crisi encara major d’ansietat: d’alguna manera, tot allò que els havien dit que era una obsessió, es torna realitat. I quants els envolten busquen tan desesperadament com ells un gel desinfectant o una mascarilla. També els qui no sofreixen aquest TOC poden, després d’aquesta crisi sanitària, incorporar aquestes recomanacions a la seva vida tot i que arribi un moment en el qual ja no són necessàries. Què es deu, llavors, fer?

  • Triar una font fiable d’informació sanitària i cenyir-se a les seves recomanacions.
  • Recordar que es tracta d’una alerta que, àdhuc sent real, és transitòria.
  • Diferenciar entre precaució i obsessió: si les autoritats alerten que encara existeix risc de contagi, hauré de continuar sent previngut; si s’aixequen les restriccions de distància social i se’ns indica que és possible fer vida normal, prosseguir amb contínues mesures d’higiene pot acabar convertint-se en una obsessió.

Quan demanar ajuda professional

Com la por, la tristesa o la ira són emocions funcionals que han pogut sorgir en una crisi com la de la COVID-19. La tristesa ens fa reflexivos i ens ajuda a valorar la vida; la ira o l’en fado també apareixen perquè en moltes ocasions necessitem l’alleujament de no entendre. Com indica Elisabet Marina, totes les emocions tenen una funció i ens predisposen a la supervivència. El problema sorgeix quan són de tal intensitat que ens paralitzen i ens limiten en qualsevol funció del dia a dia. • Què podem fer. Una apatia generalitzada pot ser símptoma que necessitem ajuda professional. Quan la introspecció no sigui reflexiva, sinó d’encerramiento, quan solament vulguem estar amb nosaltres mateixos i des de sentiments disruptivos (solitud, abandó, frustració…), quan entrem en una vorágine d’emocions negatives en les quals no tenim eines per trobar un alè, un consol. El metge de capçalera pot orientar-nos en aquest camí, però, si ens sentim incapaços de buscar un professional, podem ambfiarnos a les nostres persones més reunides perquè ens ajudin a trobar recursos amb els quals poder millorar la nostra situació emocional.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetes:

coronavirus

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions