Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La perimenopausia a l’estiu: com sobrellevar els símptomes

Els fogots i la sudoració nocturna poden alterar el descans nocturn i afectar a la qualitat de vida de la dona
Per Montse Arboix 22 de juliol de 2016
Img menopausia verano hd
Imagen: bertys30

Fogots, sudoració profusa i palpitacions, trastorns del somni i disminució de la libido són alguns dels símptomes associats a l’etapa del climaterio, denominada també perimenopausia. Afecten gairebé a més del 70% de les dones i poden perllongar-se diversos anys. Però, què passa amb l’arribada de l’estiu i de les altes temperatures? S’agreugen aquests símptomes? Quines mesures es poden prendre per fer-los més suportables? En aquest article s’explica com són els signes de la perimenopausia en l’època de més calor, s’aporten mesures per sobrellevarlos i es donen deu consells per millorar la qualitat de vida de la dona menopáusica.

Segons la Menoguía de la Perimenopausia, de l’Associació Espanyola per a l’Estudi de la Menopausa (AEEM), el període de transició menopaúsica -climaterio o perimenopausia- es defineix com l’etapa situada entre les primeres alteracions del cicle menstrual i el seu cessament definitiu que es determina passat un any sense menstruació (menopausa). Segons les dades d’aquesta associació, a Espanya, la menopausa apareix, de mitjana, als 51,4 anys, encara que el període de transició sol començar entre els 47 i 48 anys i acabar passats entre dos i cinc anys.

Els fogots i la calor intensa

Fogots, sudoració profusa i palpitacions, canvis en la pell, trastorns múscul esquelètics, irritabilitat, tristesa que pot anar acompanyat de plor fàcil, trastorns del somni i disminució de la libido són alguns dels símptomes associats al climaterio.

Els fogots nocturns desperten a la dona amb una sensació de calor intensa, suant i amb el pols accelerat
No obstant això, són els símptomes vasomotores que causen els fogots una de les manifestacions més característiques i els més freqüents, arribant a afectar fins al 70% de les dones que es troben en el període on la funció ovàrica comença a disminuir. I, sens dubte, és també un dels més molests. Malgrat que no es coneix amb exactitud quina els provoquen, se sap que estan associats a la disminució dels estrògens. També hi ha alguns factors que predisposen a sofrir-los en major mesura, com tenir estrès, consumir begudes estimulants o aliments molt picantes i romandre en ambients tancats.

Els fogots solen començar amb una sobtada sensació de calor en la part superior del pit i la cara. Tenen una durada i intensitat variables, encara que l’habitual és que durin entre tres i sis minuts i que es repeteixin al llarg del dia i de la nit. En aquest últim cas, la dona es desperta amb una sensació de calor intensa, suant i amb el pols accelerat.

Estiu: com sobrellevar els símptomes

Però, amb la calor característica de l’època estiuenca, augmenta la intensitat dels símptomes? La Dra. Gema García Gálvez, ginecòloga responsable de la Unitat de Sòl Pèlvic de l’Hospital Quirón de Madrid i portaveu de Centradaenti.es de TENA Lady, és molt clara sobre aquest tema: “Considero que la dona que es troba en la perimenopausia, amb símptomes com a fogots i sudoració nocturna que alteren la seva qualitat de vida i interrompen el descans nocturn, pot necessitar ajuda en qualsevol època de l’any i no ho passa pitjor a l’estiu que altres persones“.

Aquesta especialista recomana, davant situacions lleus o moderades, una sèrie d’accions que són tan senzilles i lògiques com:

  • Usar roba fresca i que transpire.
  • Donar-se una dutxa refrescant abans de dormir.
  • Emprar ventall o ventilador.
  • Ajudar-se de complements alimentosos amb soia i melatonina.

I si els símptomes són limitants i amb això no és suficient, insisteix: “Consulti al seu ginecòleg!”.

Decàleg per a una millor qualitat de vida en la menopausa

La Fundació Espanyola per a l’Estudi de la Menopausa (FEEM) i l’Associació Espanyola per a l’Estudi de la Menopausa (AEEM), amb la col·laboració de TENA Lady, per recalcar en la importància de la prevenció dels símptomes associats a la desaparició de la regla, han creat el Decàleg de prevenció per millorar la qualitat de vida que llança els següents consells:

  • 1. Abandonar l’hàbit tabáquico.
  • 2. Reduir el consum d’alcohol .
  • 3. Practicar exercici aeròbic de forma regular.
  • 4. Seguir una dieta sana i equilibrada.
  • 5. Mantenir un pes corporal adequat.
  • 6. Estar actiu mentalment.
  • 7. Acudir al metge davant situacions com: haver d’anar sovint al bany, de dia o de nit, interrompent el descans nocturn o quan no dona temps a arribar al bany.
  • 8. Realitzar-se revisions mèdiques regulars de detecció precoç del càncer.
  • 9. Considerar la teràpia hormonal substitutiva sempre amb supervisió mèdica per garantir la seva idoneïtat.
  • 10. Considerar programes de prevenció específiques per a altres malalties segons antecedents familiars o factors de risc personals.