Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La privació de somni podria provocar un augment de pes

El ritme al que l'organisme crema calories es ralenteix davant la falta de descans

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 19 de Maig de 2011

El ritme al que l’organisme crema calories es ralenteix a causa de la privació de somni, la qual cosa podria provocar un augment de pes, tal com assenyala un estudi realitzat per investigadors de la Universitat d’Uppsala (Suècia), els resultats de la qual s’han publicat en “American Journal of Clinical Nutrition”.

Aquest treball suggereix que dormir el temps necessari podria prevenir l’augment de pes, apunta el líder d’aquest estudi, Christian Benedict, de la Universitat d’Uppsala. “Els nostres descobriments demostren que una nit de privació de somni redueix la despesa d’energia en homes sans, la qual cosa suggereix que el somni contribueix a la regulació de la despesa d’energia durant el dia en els humans”, assenyala.

Estudis anteriors havien vinculat la privació del somni amb el guany de pes i també havien demostrat com la interrupció del somni trastoca els nivells d’estrès i de gana relacionats amb les hormones durant les hores de vigília. Per ajudar a identificar els mecanismes exactes pels quals una falta de somni pot tenir aquests efectes, els autors van posar 14 estudiants universitaris homes a través d’una sèrie de “condicions” de somni -restricció del somni, no permetre el somni o un somni normal- durant diversos dies. Després van mesurar els canvis en com menjaven, els seus nivells de sucre, els seus nivells hormonals i els indicadors de les seves taxes metabòliques.

Van descobrir que fins i tot una sola nit de privació del somni ralentia el metabolisme el matí següent, la qual cosa redueix la despesa d’energia per a tasques com respirar i digerir d’un 5% a un 20%, en comparació del matí després d’una nit de descans. Els homes joves tenien fins i tot majors nivells matutinos de sucre en sang, d’hormones de regulació de l’apetit, com la ghrelina, i d’hormones de l’estrès, com el cortisol, després d’una interrupció del somni. Encara així, la pèrdua de somni no va disparar la quantitat de menjar que els homes van consumir durant el dia.

La falta de somni és un tema complex, amb medicació i altres assumptes que ho influencien també, per la qual cosa aquests nous descobriments han de valorar-se en el seu context, assegura Sanford Auerbach, cap del Centre de Trastorns del Somni del Boston Medical Center. “Demostren que ens adaptem a la privació de somni i que algunes d’aquestes adaptacions podrien, teòricament, contribuir a l’obesitat”, assenyala Auerbach, que afegeix que no és clar com la falta de somni crònica influència els nivells hormonals.

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions