Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La solitud en Nadal

Amb raons objectives o sense elles, són moltes les persones que experimenten sentiments de solitud durant les festes nadalenques
Per Clara Bassi 16 de desembre de 2013
Img soledad navidad hd
Imagen: charlietphoto

El sentiment de solitud augmenta en arribar les festes nadalenques. Es calcula que més del 80% de la població percep, al llarg d’aquesta època, símptomes de malenconia, estrès, ansietat o depressió. Hi ha persones que en aquestes dates estan soles i, a més, se senten soles, perquè estan molt lluny de la llar i de la seva família; hi ha conflictes familiars sense solucionar que les obliga a passar-les en solitud; o es troben en una situació d’aïllament social. En aquest article es descriuen què persones són més vulnerables a sentir-se soles en el Nadal, es detalla com sobrellevar les absències o pèrdues de sers estimats durant aquestes festes i de donen alguns consells per no sentir-se tan sol en aquest temps.

Estar sol o sentir-se solament

Per comprendre la solitud, cal saber que no és el mateix estar solament que sentir-se solament. Hi ha dues formes d’entendre-la. “La solitud física o més objectiva es deu a una absència de relacions socials i, per tant, és una situació d’aïllament real i físic, on falta una xarxa social en la qual recolzar-se i sentir-se integrat. En canvi, la solitud emocional o subjectiva és aquella percebuda per la persona, que no implica una absència de relacions socials, sinó que té a veure amb sentir-se solament”, informa Silvia Guinea, psicòloga del Grup ISEP Clínic Barcelona.

En conseqüència, “hi ha persones que se senten soles malgrat estar acompanyades, en haver perdut a algun ser estimat, perquè s’ha trencat una relació íntima amb la seva parella o perquè es troben en un estat emocional alterat de tristesa i ansietat“, precisa Guinea. Així mateix, segons explica aquesta experta, hi ha persones que en aquestes dates estan soles i, a més, se senten soles, perquè estan molt lluny de la llar i han de passar el Nadal sense la seva família per motius laborals; existeixen conflictes familiars sense solucionar que les obliga a passar-les així; o es troben en una situació d’aïllament social, com els ocorre a alguns ancians, persones amb discapacitat i persones sense llar.

El sentiment de solitud augmenta en Nadal

Es tendeix a pensar que tothom està reunit amb els seus sers estimats, se sent feliç i ho passa bé
Les persones que se senten soles veuen acrescuda aquesta percepció de solitud durant el Nadal. Les agendes estan repletes de compromisos, menjades en família, sopars d’empresa, la festa de Nit de cap d’any, celebracions amb amics, obertura de regals en família i, a més, s’emet publicitat que intensifica aquests aspectes. “Tot sembla felicitat, aquesta i alegria, la qual cosa reforça la creença que tothom compleix amb alguna cosa que aquestes persones no poden aconseguir”, explica Guinea.

Es tendeix a pensar que tots estan reunits amb els seus sers estimats, se senten feliços i ho passen bé. És comú, també, que experimentin un sentiment nostàlgic per Nadal passat que van compartir amb sers estimats que ja no estan per diferents circumstàncies.

Persones vulnerables a sentir-se soles

Hi ha persones més proclius a sentir-se soles? La resposta és afirmativa. Segons Guinea, certs individus, per la història d’aprenentatge que han tingut al llarg de la seva vida, no han desenvolupat les habilitats socials adequades per relacionar-se amb els altres i, per tant, mantenen una xarxa social fràgil, són més vulnerables a situacions conflictives, pèrdues o falta de recolzo en moments vitals importants, la qual cosa els fa més sensibles a sentiments de solitud en el futur.

També estan en risc les persones amb tendència a estats emocionals d’ansietat i depressió, que poden no percebre la realitat de manera apropiada, sentint-se soles quan realment compten amb una xarxa de suport familiar i social important.

Les persones que han sofert la pèrdua d’un familiar o una relació de parella també són vulnerables. En aquests casos, la tendència a sentir-se solament dependrà de la xarxa social de suport i dels recursos personals de cadascun per gestionar la pèrdua.

Absències en Nadal

Però, com sobrellevar aquestes pèrdues i absències en Nadal? Les presses són dolentes conselleres. “Cal concedir-se un temps de duel, d’adaptació a la situació, recolliment i maduració de l’ocorregut; recolzar-se en uns altres familiars, encara que també sofreixin el mateix abatiment, perquè és important buscar aquesta empara i consol en el grup familiar i sentir-se protegit. En canvi, no és recomanable tancar-se a casa i en la tristesa, doncs solament agreuja el problema, com tampoc ho és obligar-se a la celebració de les festes nadalenques. Si no ve de gust, no cal fer-ho”, informa Amaya Terròs, psicòloga en exercici a Madrid.

Per mitigar la sensació de solitud quan s’està lluny, “es poden utilitzar les noves tecnologies per connectar-se amb els sers estimats; ha de recordar-se que les coses no sempre succeeixen quan les volem i que potser no puguem festejar el Nadal el 25 de desembre, però sí pensar que aquest any s’han ajornat i que ja les celebrarem quan sigui possible; buscar moments que ens facin sentir bé en el nostre lloc de residència, així com evitar tancar-se o aïllar-se, perquè sempre hi haurà algú amb qui festejar-la”, afegeix Terròs.

Sis consells per mitigar i combatre la solitud en Nadal

Per no sentir tanta solitud en aquestes festes, és crucial ser conscient d’aquest sentiment, autoevaluarse i pensar per què i davant quines situacions es desencadena. També és fonamental bandejar els pensaments poc realistes, que porten a generalitzacions, a anticipar-se a situacions negatives o a ignorar els seus aspectes positius. Una vegada bandejats, s’han de substituir per altres pensaments més realistes i concordes a la situació que es viu. I, finalment, és important aprendre a relativizar el Nadal, no donar-los massa importància i prendre-les-hi com unes vacances més de l’any, explica Silvia Guinea, psicòloga d’ISEP Clínic Barcelona.

Aquesta especialista també afegeix uns consells pràctics:

  1. Aprofitar per acaronar-se en els dies lliures que permet tenir el Nadal, en els quals es pot aprofitar per llegir un llibre, desdejunar amb tranquil·litat, passejar o prendre un bany relaxant amb la nostra música favorita de fons.
  2. Aprendre aquest hobby que sempre s’ha desitjat iniciar, per sortir de casa i conèixer gent nova amb la qual relacionar-se.
  3. Practicar esport, perquè ajuda a alliberar endorfinas i sentir-se millor amb un mateix.
  4. Sortir al carrer, perquè en Nadal els carrers de la ciutat estan il·luminades i s’organitzen gran quantitat d’esdeveniments socioculturals als quals assistir.
  5. Planificar i prendre la iniciativa. És molt important que els sentiments de solitud no tanquin a una persona en si mateixa. Un mateix també pot cridar a diversos amics, companys de treball i altres amics que es trobin en la mateixa situació i organitzar un Nadal original i diferent.
  6. Viatjar i descobrir nous llocs, mitjançant una escapada solament o en grup, mostrant-se perceptiu, per conèixer gent nova i gaudir de l’experiència.