Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

L’abecé del colesterol

Xifres, dades i recomanacions per fer front a un problema de salut que afecta a la meitat de la població del nostre país

img_a b c colestero hd

Al voltant del 50% de la població espanyola presenta nivells elevats de colesterol, la qual cosa significa que la meitat dels espanyols pot estar posant en risc el seu cor. Vigilar aquests nivells i mantenir la hipercolesterolemia a ratlla és fonamental per evitar un dels principals factors de risc cardiovascular. En el següent article s’explica l’abecé del colesterol: què és, quin és la diferència entre el “bo” i el “dolent” i com mantenir-ho en uns nivells adequats, mitjançant hàbits saludables.

Imatge: shaiith79

El colesterol és una substància grassa natural imprescindible per al cos, perquè forma part de les membranes de les cèl·lules i és un component bàsic d’algunes hormones, a més de precursor de la vitamina D. No obstant això, quan supera el límit recomanat (colesterol total per sobre de 190 mg/dl i LDL per sobre de 115 mg/dl en la població general), pot acumular-se en les artèries i augmentar les possibilitats de desenvolupar malalties del cor. Per això és important cuidar els seus nivells.

Diferències entre el colesterol “bo” i el “dolent”

Imatge: Wiktory

Quan parlem de “colesterol” solem referir-nos tant al LDL, comunament conegut com a colesterol “dolent”, com a l’HDL, més conegut com a colesterol “bo”. Distingir-los i saber què nivells de cadascun d’ells són els adequats és el primer pas per poder controlar-los.

“Si el colesterol LDL està augmentat, es diposita en les artèries i les pot obstruir”, explica la doctora Petra Sanz Majordom, cardiòloga de l’Hospital Rei Juan Carlos (Móstoles) i Hospital Infanta Elena (Valdemoro), tots dos en la Comunitat de Madrid. Per aquest motiu cal intentar tenir el colesterol LDL el més baix possible (per sota de 110 mg/dl, o fins i tot més baix si es tracta d’un pacient amb malaltia de les artèries). D’altra banda, el colesterol HDL és el colesterol que evita que el colesterol “dolent” es dipositi en les artèries (“neteja” les artèries, entre altres funcions). Així que, segons explica Sanz Majordom, és convenient tenir el colesterol HDL com més alt millor (en homes per sobre de 45 mg/dl i en dones, per sobre de 55 mg/dl).

Com mantenir el colesterol a ratlla?

Una vegada coneguts els valors ideals, l’important és apropar-nos el màxim possible a ells de manera que evitem posar la nostra salut cardiovascular en risc. Una part considerable del colesterol ho produeix el fetge, però l’altra s’obté a través dels aliments que ingerim. Per això, seguir una dieta adequada és clau per evitar nivells de colesterol alts.

Seguir una dieta saludable i fer exercici físic de manera regular són claus per controlar el colesterol

Però, a més de dietes específiques per la hipercolesterolemia , l’exercici pot ajudar-nos a reduir els nivells de colesterol. Segons els especialistes, l’idoni és incloure l’exercici físic en la rutina diària, realitzant un exercici agradable i que li agradi a la persona que ho fa. “Qualsevol tipus d’exercici físic és bo per baixar el colesterol. Per a les persones que no estan molt entrenades, el millor i més senzill és caminar durant 45 o 60 minuts a un pas còmode, almenys quatre vegades per setmana”, recomana la doctora Petra Sanz.

No obstant això, no sempre serà suficient amb exercici i dieta saludable. Depenent dels nivells de colesterol LDL i de si existeixen altres factors de risc cardiovascular o si ja es pateix malaltia cardiovascular, el metge pot decidir començar un tractament farmacològic. “Com més gran risc cardiovascular present un pacient, més baixos són els nivells desitjats de colesterol LDL i probablement major indicació per iniciar un tractament farmacològic. En els pacients amb malaltia cardiovascular, es considera que és beneficiós baixar molt el colesterol LDL (per sota de 70 mg/dl). Per aconseguir aquests nivells tan exigents, pràcticament el 100% dels pacients han de prendre fàrmacs per baixar el colesterol perquè no s’aconsegueixen nivells tan baixos de colesterol LDL solament amb dieta i exercici”, comenta.

Els fàrmacs més utilitzats, i també més estudiats, per baixar el colesterol són les estatinas, que a més de reduir el colesterol han demostrat disminuir la mortalitat cardiovascular. Els altres fàrmacs s’usen per ajudar a les estatinas a baixar encara més el colesterol o en casos en què el pacient no les toleri.

Les 12 regles d'or per a una alimentació saludable

1. Realitza cinc menjars al dia evitant picar entre hores i seguint una dieta variada.

2. Redueix els aliments amb greix d’origen animal.

3. En els menjars principals, procura incloure sempre verdures i hortalisses, a més de dues o tres racions de fruita al dia.

4. Consumeix diàriament cereals preferiblement integrals i llegums dues o tres vegades a la setmana.

5. Tria làctics amb menys grasses saturades i colesterol, com els semidesnatados o descremats.

6. La fruita seca aporten greixos saludables; pren-los diàriament.

7. Escull carns blanques, més baixes en greixos saturats.

8. Menja més peix, especialment blau, ja que és ric en omega 3.

9. Si preses massa sal, redueix el seu consum a un màxim de cinc grams diaris per evitar la hipertensió arterial (recorda que en aquesta quantitat s’inclou no solament la sal que afegim als aliments, sinó també la que ja contenen aquests).

10. Utilitza oli d’oliva verge per cuinar i amanir les teves receptes.

11. A l’hora de cuinar, sempre és preferible elaborar els plats a la planxa, en el forn o bullits.

12. Procura prendre llets fermentades amb esteroles que impedeixen l’absorció de gran part del colesterol.

RSS. Sigue informado

Fundación española del corazón

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions