Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Seguretat alimentària > Aliments > Aigua

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

L’aigua i les seves propietats

No beure l'aigua necessària provoca problemes renals, intestinals i circulatoris

Els experts recomanen beure una mitjana d’entre dos i tres litres d’aigua diaris. Aquesta quantitat és major en el cas d’esportistes, persones que pateixen certes malalties -com a acidesa d’estómac- o que desitgin aprimar. Però, independentment de l’estat de salut d’una persona i de l’exercici que practiqui, beure aigua, és a dir, mantenir-se ben hidratat, és un dels pilars d’un bon estat de salut. En cas contrari el metabolisme es ressent de manera considerable: s’alenteix la digestió i fins poden apareixen problemes circulatoris i renals. Fins i tot les clíniques d’aprimament i estètica lloen les propietats d’aquest preuat líquid, eix de molts dels seus tractaments per la multitud de propietats que posseeix.

Efectes de l'aigua

Encara que ningú dubte dels avantatges que l’aigua provoca en l’organisme pocs coneixen amb exactitud quins són i quants litres s’han de prendre. La biòloga i periodista científica, Maria Roura Poch, explica que l’aigua no sols està dins de cadascuna de les cèl·lules del nostre cos, sinó que es troba també en la sang, en el sistema digestiu, transporta residus fins als ronyons, manté humits els ulls i ajuda a distribuir i regular la temperatura del cos.

Els motius pels quals convé tenir un got d’aigua a prop són múltiples i variats.

L’aigua és necessària per les següents raons:

  • És imprescindible perquè tots els organismes funcionin. Sense aigua no hi ha vida. Les dades són els millors exponents: el 60% del nostre cos és aigua. En un bebè el 80% del seu pes és aigua i en les persones majors el percentatge descendeix fins al 50%. L’aigua forma el 85% de la sang, el 90% del cervell, el 13% de la pell i gairebé el 70% dels músculs. Al transpirar es gasten 300 mil·lilitres d’aigua al dia, d’1 a 1,8 litres s’expulsen per l’orina i més de 400 mil·lilitres en el procés de respirar.

  • Beure la quantitat suficient d’aigua cada dia assegura el correcte funcionament dels processos d’eliminació de residus del nostre cos. Els experts asseguren que és necessari beure entre dos i tres litres d’aigua diaris. Si la meitat procedeix dels aliments el litre i mig restant s’ha d’obtenir bevent. La doctora Roura Poch apunta, no obstant això, que aquestes quantitats no es poden prendre “al peu de la lletra”. “Una persona adulta, depenent de la perduda de suor, necessita entre 20 i 40 mil·lilitres per quilogram de pes al dia”, especifica.

    És a dir, si pesem al voltant de 70 quilograms, necessitem beure prop de 1.750 mil·lilitres d’aigua. Davant grans esforços corporals o amb temperatures llevades la segregació de suor pot arribar a 1,6 litres per hora, amb el que la necessitat de consumir aigua augmenta de manera notable.

Conseqüències de no beure aigua:

  • Si el cos no rep la quantitat d’aigua necessària, el metabolisme no es desenvolupa com deu. Com que l’aigua és protagonista de transportar nutrients, eliminar toxines i regular la temperatura, quan ens privem d’ella el sistema es pot alterar.
  • La digestió es fa lenta: els aliments necessiten dissoldre’s en una solució formada per sucs gàstrics i aigua.
  • L’orina es concentra en excés i poden aparèixer problemes seriosos en els ronyons que, per a preservar la sang, comencen a acumular sals.
  • Restrenyiment: l’aigua ajuda a dissoldre les fibres residuals dels aliments i és necessària per a expulsar la femta del cos.
  • La circulació sofreix la manca d’un mitjà aquosos i sense la quantitat d’aigua necessària corre la velocitat de la circulació és menor que l’aconsellable.
  • Apareixen símptomes de deshidratació com a boca seca, ulleres, disminució de l’orina i pressió baixa.

Paginació dins d’aquest contingut


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions