Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Psicologia i salut mental

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

L’ansietat: símptomes i estratègies per fer-li front

Pautes establertes en la dieta, l'exercici físic i el descans ajuden a prevenir i reduir l'ansietat

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 25 de Juliol de 2014

L’ansietat és una reacció emocional humana en situacions en les quals es preveu un perill o una amenaça per a la vida i que genera un estat d’alerta. Sovint es viu com una emoció negativa, pels efectes que té en l’organisme, com a nerviosisme, sudoració, agitació o augment de la freqüència cardíaca, entre uns altres. No obstant això, no revesteix gravetat, de no ser que es mantingui en intensitat i en el temps. En aquest article es descriuen quins són els símptomes de l’ansietat, quan es converteix en patològica i què aconsellen els especialistes per mantenir-la a ratlla.

Imatge: Andrew Kalat

Reconèixer els símptomes d’ansietat

L’ansietat és una reacció emocional humana en situacions en les quals es preveu un resultat negatiu, un perill o una amenaça, i això genera un estat de nerviosisme, d’alerta. Té una funció bàsica: la supervivència. El cos i la ment reaccionen davant aquest perill.

Preocupació, inseguretat i dificultats per prendre decisions són algunes dels senyals a nivell cognitiu que l’organisme, a nivell físic, tradueix en sudoració, tensió muscular, augment de la tensió arterial i la freqüència cardíaca, tremolor en les extremitats i sequedat bucal. Aquests símptomes estan provocats per l’augment de la producció de diferents substàncies químiques, com l’adrenalina, relacionades amb el fet de fugir o lluitar davant la situació amenaçadora.

Si no es resol aquesta situació, poden manifestar-se mal de cap, trastorns gastrointestinals i contractures musculars. A nivell conductual, es percep inquietud, agitació, tensió i preocupació, la persona pot bloquejar-se i, fins i tot, posar-se a plorar. També poden donar-se dificultats per agafar el son o per tenir un descans reparador.

Ansietat patològica

L’ansietat es torna trastorn quan un la sobrelleva de manera diària, més enllà de sis mesos, amb la sensació de no poder controlar-la

Quan les reaccions són molt intenses i es mantenen en el temps, ja no es tracta d’ansietat adaptativa, per la qual cosa ja no serveix d’ajuda per aconseguir millors resultats. Al contrari, perjudica a la persona, que sofrirà les seves conseqüències en forma d’insomni, mal de cap, falta de concentració, problemes de memòria, trastorns digestius, de pell, de salut mental i, si perdura, pot arribar a sofrir un atac d’ansietat.

Es converteix en trastorn quan la persona sobrelleva una ansietat excessiva per als problemes que sofreix, de manera diària, que es perllonga més enllà de sis mesos i que un sent que no pot controlar. A més, sobrepassa l’àmbit inicial on es va generar i s’expandeix a tots els àmbits de l’afectat, que viu carregat de preocupacions, atabalat i amb sensació de no tenir el control de la seva vida.

Per al diagnòstic de trastorn d’ansietat generalitzada cal que l’afectat sofreixi tres o més símptomes dels següents: problemes de concentració, irritabilitat, inquietud, tensió muscular, cansament sense motiu aparent i problemes per dormir.

L’ansietat: com mantenir-la a ratlla

La Societat Espanyola per a l’Estudi de l’Ansietat i l’Estrès (SIGUIS) recomana unes normes que ajuden a prevenir o reduir l’ansietat:

  • La dieta: menjar sa, de forma equilibrada i evitar els menjars que provoquen digestions pesades; no abusar de l’alcohol; prendre’s el temps necessari per menjar, sense presses, aprofitar-ho com a moment de descans d’activitats; i millor fer-ho amb companyia.
  • El descans: dormir suficient, fins i tot si s’està de vacances, alternant el temps d’oci amb el descans. És important deixar el treball i les preocupacions en l’oficina.
  • Exercici físic: incloure una pràctica moderada d’algun esport o exercici físic, com caminar ràpid. L’activitat que es fa a l’aire lliure i amb afins, a més, ajuda a airejar els pensaments.
  • Organització: encara que s’estigui de vacances, l’organització del temps i les activitats eviten preocupacions i nerviosisme i afavoreixen el descans. Intentar ser puntuals a les cites i aprendre a escollir quan no s’arribi a tot.
  • Solució de problemes i presa de decisions: la millor actitud davant els problemes és fer-los front. Prendre decisions plantejant el problema, analitzant els pros i contres i triant la solució menys dolenta; una vegada feta l’elecció, no tornar enrere. Analitzar una vegada i una altra el mateix problema no serveix de res alhora que produeix ansietat.
  • Interpretació de situacions i problemes: davant alguna situació adversa, intentar no valorar a l’excés les probabilitats dolentes ni ser catastrofista; això solament provoca que s’anticipi el pitjor resultat i fa viure malament. Entendre que estar nerviós és una reacció natural com estar contents o enfadats: preocupar-se pel fet d’estar nerviosos no fa sinó que aguditzar el nerviosisme. Tampoc preocupar-se pel que puguin pensar els altres, ja que ningú pot percebre amb la mateixa intensitat els símptomes ansiosos que un sofreix. No ser sever amb un mateix.
  • Atribucions i autoestima: reconèixer els mèrits propis ajuda a l’autoestima. Si els resultats d’una acció no han estat bons, reconèixer-ho, analitzar els errors i corregir-ho. De res val culpar-se ni fer-se retrets. Cal aprendre a respectar-se i voler-se.
  • Relacions amb els altres: reforçar les conductes positives dels nostres afins amb mostres d’afecte, somriures, algun detall, etc. Davant una mala actuació d’alguna persona de l’entorn proper, comunicar la desaprovació i corregir la conducta amb informació, sense bregues ni càstigs, ni contínuament estar traient el tema.
  • Entrenament en tècniques de control d’ansietat i estrès: com la relaxació, llegir algun llibre d’autoajuda assegurant-se que es base en l’evidència científica, aprendre a dir no, exposar-se a la situació que ens angoixa a poc a poc, practicar habilitats socials i, davant dificultats per controlar el nivell d’estrès, posar-se en mans d’un especialista.

    Estrès i ansietat

    Encara que sovint els termes ansietat i estrès s’utilitzen de forma indiferent, són diferents identitats. Comparteixen que tots dos són una reacció emocional normal que engega mecanismes fisiològics perquè la persona sigui capaç d’enfrontar-se a determinades situacions, però no són el mateix. Per ansietat s’entén una reacció emocional d’alerta davant una situació amenaçadora; en canvi, l’estrès és un procés més ampli d’adaptació, quan se sent que les demandes de l’entorn i els reptes autoimpuestos superen les capacitats per fer-los front amb èxit. No obstant això, l’ansietat mantinguda provoca estrès i est, al seu torn, és un dels causants més freqüents d’ansietat.

    RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions