Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Les millors decisions per a un Nadal saludable

Consells de la Federació Espanyola de Diabetis per planificar els menús, comprar els aliments i gaudir dels menjars de les festes nadalenques

decisiones navidad saludable port

El Nadal està en caure, per la qual cosa en tan sol unes setmanes es concentren diversos menjars de treball, reunions familiars i celebracions amb amics. Davant l’arribada d’aquestes ocasions, és important estar preparats per poder gaudir dels sabors, olors i colors propis de les festes nadalenques, sense posar en perill la cura de la nostra salut i el control de la diabetis. Per a això, des de la Federació Espanyola de Diabetis (FEDE) hem elaborat una sèrie de recomanacions per ajudar a prendre les decisions més adequades i viure un Nadal saludable.

A casa

El primer pas, que podem començar a donar aquesta setmana, és planificar bé els menús de Nadal. Això ens ajudarà a valorar tots els plats que volem posar en la nostra taula i saber si, en conjunt, poden compondre un menú saludable. Per a això, recomanem tenir en ment el Mètode del Plat Saludable d’Harvard, que expliquen des de la campanya “En diabetis si perds, ganes”, amb aquest vídeo.

Plato saludable harvard

Com es mostra en la imatge, consisteix a prioritzar els productes d’origen vegetal, fent que estiguin sempre presents i que suposin prop de la meitat del menjar que vulguem ingerir. A més, s’aconsella optar per grans integrals en introduir en el nostre menú aliments rics en hidrats de carboni, com el pa, la pasta o l’arròs. I, finalment, es recomana que les proteïnes provinguin, preferiblement, de peixos, aus i llegums, que són molt beneficioses per a les persones amb diabetis, pel seu alt contingut en fibra.

En moltes ocasions es considera que l’alimentació saludable pot resultar avorrida i sense sabor, però gens més lluny de la realitat. Un exemple d’això, dins de la campanya “Diabetis pel teu cor”, és el receptari, en format ebook, que ha llançat el cuiner Alberto Chicote, amb 28 plats saludables per cuidar de la nostra salut cardiovascular i diabetis, i que poden formar part del nostre Nadal saludable. Entre aquestes receptes s’inclouen uns llagostins en tempura amb romescu de cacauet o un steak tartar amanit amb aires d’Orient, a més de delicioses postres, com un suflé de xocolata amb sopa de maduixes.

Finalment, la planificació també resulta molt útil per elaborar una bona llista de la compra i ficar en el carro solament els aliments necessaris, evitant així despeses innecessàries.

En el supermercat

Una vegada estiguem en el supermercat, hem de parar esment a diverses qüestions. En primer lloc, cal tractar de cenyir-se a la llista de la compra que hem elaborat i evitar les ofertes de productes poc necessaris o poc saludables, que després del Nadal poden convertir-se en una temptació en els nostres rebosts.

Sí que podem deixar marge per a la improvisació, en el que a productes frescos es refereix, doncs no sempre ens trobarem amb els mateixos. Durant els mesos d’hivern, alguns dels productes de temporada amb els quals es poden preparar rics plats nadalencs, són: la taronja, la magrana, la carxofa, la coliflor, el bacallà, el llobarro, la guatlla o el conill.

Una altra qüestió molt important és la necessitat de parar esment a l’etiquetatge dels productes. Molts dels aliments que incloem en el nostre carret de la compra, com les verdures i fruites fresques, no tenen etiquetatge, perquè l’únic ingredient és el producte en si. No obstant això, molts uns altres sí que ho necessiten, la qual cosa ens ajudarà a conèixer informació molt útil: dades de la seva composició nutricional, l’origen del producte, la seva data de caducitat, la manera d’ocupació, etc.

Per triar entre aquells que puguin resultar més saludables i beneficiosos per al control de la diabetis, no hem de deixar-nos portar per declaracions nutricionals com “sense sucres afegits” o “light”, sinó que hem de fixar-nos en la llista d’ingredients, que s’ordenen de major a menor proporció, i la informació nutricional. A més, des de l’Associació Americana de Diabetis (ADA) recomanen parar esment a la grandària de la ració o porció que s’indica en l’envàs i la quantitat de calories i nutrients que la componen (carbohidrats, grasses, sodi, etc.).

En la taula

Una vegada asseguts a la taula, vam seguir prenent decisions que afectaran a la nostra alimentació i moltes vegades dubtarem: què em demano per beure?, pa sí o pa no?, puc prendre postres? La clau està a trobar l’equilibri i contemplar la nostra alimentació com un conjunt aquest dia o fins i tot setmana. És a dir, és normal que algun menjar nadalenc resulti una mica més copiosa que un menjar normal, però podem intentar equilibrar aquests excessos amb un sopar més suau o una mica més d’exercici. En qualsevol cas, és molt important i beneficiós compartir amb el nostre equip mèdic aquestes propostes de menú i comptar amb el seu assessorament.

De totes maneres, el millor és evitar els excessos abans que succeeixin i, per a això, entre les recomanacions està conèixer el menú complet abans de començar a menjar i controlar les quantitats que provem de cada plat. Això és fonamental en les celebracions, perquè són habituals els entrants i postres apetitoses que podrien desequilibrar el control de la nostra diabetis, si no valorem bé l’impacte que poden tenir sobre la nostra glucèmia. Al marge d’això, també hem de tenir en compte que el consum d’alcohol, que ha d’evitar-se o limitar-se almenys, pot fer fluctuar els nivells de glucosa en sang, per la qual cosa és preferible optar per l’aigua com a beguda principal.

Des de FEDE solament ens queda desitjar-vos un bon Nadal saludable i recordar-vos que, davant qualsevol dubte, el vostre equip sanitari de referència podrà aconsellar-vos i guiar-vos.

RSS. Sigue informado

Federación de diabéticos españoles

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions