Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Les reaccions adverses per errors en la medicació poden afectar al 7% dels menors

Malgrat això, es notifiquen menys del 10% d'aquests incidents

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 22 de Febrer de 2012

Es calcula que entre el 2% i el 7% dels nens i adolescents en tractament mèdic podria sofrir alguna reacció adversa derivada d’errors comesos en la prescripció, dispensació o administració dels seus medicaments. No obstant això, es notifiquen menys del 10% d’aquestes reaccions, una situació que preocupa als membres de l’Associació Espanyola de Pediatria (AEP), els qui reclamen la creació d’un Registre Nacional de Reaccions Adverses i Incidents en menors.

En els últims anys s’han aconseguit “millores substancials” en l’àmbit de la seguretat del pacient pediàtric, amb avanços en les exploracions mèdiques, els procediments diagnòstics i en l’aplicació de teràpies, explica el president de l’AEP, Serafín Màlaga. Per això, en l’actualitat, el nivell de qualitat assistencial d’aquests pacients a Espanya “és alt”, segons diu. No obstant això, “cal millorar” en relació amb la seguretat dels menors davant les reaccions adverses i incidents, doncs en molts casos podrien evitar-se si es comptés amb un protocol d’actuació únic per tota Espanya.

A més, per al coordinador del Grup de Treball de Qualitat Assistencial i Seguretat en el Pacient de l’AEP, Antonio Urda, “les fallades en la prescripció, dispensació, administració i la documentació es veuen afavorits, en ocasions, per una escriptura poc llegible o una escassa informació sobre el dosatge i freqüència del seu ús”. Per evitar aquests problemes, l’AEP aposta per la implantació d’una història clínica electrònica i una targeta sanitària única, a més de per la prescripció electrònica en l’assistència al pacient pediàtrics, tant a l’hospital com en la consulta d’Atenció Primària. Amb aquestes eines, argumenta, es podrien evitar errors administratius, de diagnòstic, de procediments i en el procés assistencial, duplicitats terapèutiques i dosis excessives, insuficients o malament ajustades.

Una altra de les situacions que preocupen als pediatres en relació amb la seguretat del pacient infantil és l’escàs percentatge de reaccions adverses i incidents que es notifiquen. Segons el doctor Antonio Jurado, membre de la Junta Directiva de l’AEP, a Espanya “es notifiquen menys del 10% de les reaccions adverses als medicaments”, la qual cosa impedeix aprendre d’antigues fallades. Per solucionar aquesta situació, l’AEP proposa al Ministeri de Sanitat la creació d’un Registre Nacional de Reaccions Adverses i Incidents en població infantil. Aquesta iniciativa permetria facilitar la notificació d’aquest tipus d’incidències i conèixer què es pot millorar, quins són els processos que poden suscitar més errors i en quina fase del procés assistencial solen donar-se. En l’actualitat, cap comunitat autònoma compta amb un registre infantil d’aquest tipus i tampoc ho tenen els països del nostre entorn, a excepció de Canadà.

Diverses mesures més per millorar la seguretat del pacient pediàtrics que apunten des de l’AEP són l’elaboració d’una llista de medicaments d’alt risc, amb un etiquetatge senzill, cridaner i de fàcil identificació, la creació de prospectes clars, que especifiquin els efectes adversos que es poden derivar del seu ús, o la correcta identificació del pacient i el procediment al que es va a sotmetre.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions