Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

L’insomni crònic afecta a una de cada deu persones, segons un especialista en trastorns del somni

L'estrès i l'ansietat es compten entre els desencadenants d'aquest mal

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 11deMaigde2003

Moltes persones experimenten, en algun moment de la seva vida, problemes per a poder dormir. Quan aquesta dificultat es repeteix, pot convertir-se en insomni crònic, un mal que afecta a al voltant d’un 10% de la població, amb orígens molt diferents que poden procedir tant de malalties orgàniques com psicològiques. El catedràtic de Medicina de la Universitat Autònoma Antonio Vela considera que l’estrès i l’ansietat són l’inici de molts trastorns en els insomnes i alerta que, en alguns casos, aquest problema es cronifica després d’una situació de conflicte o experiència traumàtica.

Per a aquest especialista, les tècniques de conducta són molt importants per a aprendre hàbits que ajudin a agafar el son. Per aquesta raó, un ha d’aixecar-se sempre a la mateixa hora, una rutina més important que la de l’hora de ficar-se al llit, que ha de practicar-se, simplement, quan un necessiti dormir.

Si un no aconsegueix agafar el son, el millor consell és aixecar-se del llit i aprendre a conviure amb aquesta situació amb tècniques de psicoteràpia i de deshabituació als barbitúrics. Vela tampoc recomana recórrer al consum d’alcohol, una de les substàncies que més altera el somni normal per la seva manera d’actuar. I és que, encara que pot produir somnolència en les primeres hores, després provoca bruscos despertessis i alteracions.

El somni ocupa una tercera part de la vida, moment que l’organisme es restaura i el cervell es reorganitza i manté una activitat essencial. No obstant això, no va ser fins a gairebé el final del segle XIX quan els científics van començar a donar importància a aquest fet, que abans era considerat simplement un procés negatiu, oposat a la vigília.

Quan s’adorm, es produeix la recuperació física de l’organisme. El cor batega més a poc a poc, no existeixen canvis bruscos de pressió arterial i la respiració s’alenteix, excepte en la fase REM (sigles en anglès de moviments ràpids dels ulls), durant el qual hi ha major activitat cerebral. En aquests minuts, se somia sempre, encara que només ens recordem en algunes ocasions.

Dormir bé és un indicador de qualitat de vida -la seva importància ha donat lloc al fet que es pugui parlar d’una medicina del somni- que compta amb dispositius tècnics que serveixen per a conèixer la seva qualitat i que ajuden al diagnòstic de diverses patologies orgàniques, com l’apnea (la interrupció de la respiració durant segons), malalties tiroidals o lesions cerebrals.

La majoria de les persones amb insomni refereixen dificultat per a dormir durant un temps prolongat, més de 10 interrupcions per nit, despertar precoç al matí i augment del temps de vigília. També els pacients psiquiàtrics presenten molts problemes per a conciliar aquest estat. Més d’un 50% sofreixen d’insomni o altres trastorns.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions