Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Problemes de salut

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

L’insomni en els adolescents

El 10% dels joves entre 16 i 25 anys manifesta de forma crònica tots els símptomes d'aquest trastorn del somni

Img insomnio adolescentes hd Imatge: gdolgikh

Per a bona part dels ciutadans, dormir significa recolzar el cap en un coixí, entrar en somni i despertar-se al matí següent, frescs i preparats per afrontar el dia. Però un nombre significatiu de persones sofreixen insomni crònic i, per a elles, la nit es torna insuportable i, amb el temps, també el dia. Diversos estudis assenyalen que aquest trastorn del somni provoca pèrdua de funcions cerebrals normals. Aquest article descriu quins són els símptomes més característics de l’insomni, que afecta cada vegada més a adolescents, i quines mesures poden ajudar a un millor descans.

L’insomni és una alteració en el cicle normal de descans, que es tradueix en no poder dormir. I no solament afecta als majors. Els primers senyals es desenvolupen sovint en la transició entre l’adolescència i l’edat adulta. Un estudi de la Universitat Autònoma de Madrid (UAM) ha constatat que un 10% dels joves entre 16 i 25 anys té tots els símptomes, tant diürns com a nocturns, de l’insomni crònic, que es diagnostica després de passar almenys un any sencer sense poder dormir.

Una nit sense pernoctar no comporta tenir insomni, ja que el problema sorgeix quan això es repeteix en nombroses ocasions i en un període perllongat. Es distingeix entre insomni transitori (dura menys de quatre setmanes), a curt termini (de quatre setmanes a entre tres i sis mesos) i el crònic (més de sis mesos). Les xifres del treball espanyol coincideixen bastant amb les de l’insomni en adults que, segons els investigadors, avui se situen entre el 6% i el 15%.

Insomni: entre el cronotipo i la hiperactivación

Encara que es desconeixen els motius exactes que porten a passar tantes nits senceres en vela, a part d’aprofundir en els factors genètics (herència paterna d’insomni) i ambientals (estrès, mala alimentació, irregularitat en les hores de somni…), els científics també han destacat dos aspectes interessants: el cronotipo i la hiperactivación . Associada a aquesta última, se sap que l’insomni crònic es caracteritza per un estat d’excés d’activació fisiològica i emocional. Això explica per què molts joves amb insomni tampoc poden dormir durant la migdiada (que ha de ser voluntària), igual que els ocorre durant la nit, quan estan massa actius.

El segon concepte, cronotipo, es refereix a la preferència diürna o nocturna dels individus i depèn en alt grau de factors genètics. En altres paraules, pot haver-hi una propensió a trasnuitar segons el cronotipo personal.

En l’estudi de la UAM, els investigadors han demostrat que els joves vespertins són els qui tenen més risc de patir insomni. A més, les actituds reticents a canviar d’estil de vida poden comportar a llarg termini la cronificación d’aquest problema.

Els símptomes de l’insomni

Cal valorar de forma adequada l’insomni per evitar problemes de salut en l’edat adulta

A la nit, els símptomes de l’insomni són bastant evidents: dificultats per quedar-se o romandre dormit, tenir la sensació d’un somni no reparador o despertar-se d’hora sense ser capaç de tornar-se a dormir. cal dir, no obstant això, que aquests senyals nocturns no són els signes que més es tenen en compte en diagnosticar un insomni crònic. Són els símptomes diürns els més valorats. No dormir no ho és tot.

Els joves amb insomni pateixen durant el dia, més que ganes de dormir, fatiga: sensació de cansament físic o mental però sense tendència a adormir-se. Per aquest motiu, no té per què suposar quedar-se dormit en les hores de classe. Per contra, durant el dia, els qui sofreixen aquesta impossibilitat per dormir tenen el mateix problema. És més, no solament no poden dormir, sinó que tenen més símptomes, com a ansietat, dificultats per concentrar-se i major irritabilitat.

Qualsevol que sigui el motiu que condueix a l’insomni, cal conèixer la causa exacta per aconseguir tractar-ho. També cal tenir en compte la gravetat: si és lleu o lleuger i amb una mínima deterioració de la qualitat de vida; si és moderat, provoca irritabilitat, ansietat o fatiga; o si és la forma més severa, quan els símptomes se sofreixen amb major intensitat. En molts casos, n’hi ha prou amb analitzar què conductes poden provocar durant el dia l’impediment per dormir, des de l’alimentació a sensacions de nerviosisme, estats d’estrès o excitació, sentiments de culpabilitat o pors reals.

Recomanacions per a un millor descans

Són molts els consells que es donen per solucionar per un mateix l’insomni, sense haver de prendre fàrmacs. Establir rutines i horaris fixos, practicar exercici durant el dia, dotar al dormitori d’un ambient òptim per dormir (temperatura, llum i soroll adequats), evitar aliments estimulants durant les últimes hores del dia, habituar-se a rutines relaxants o prendre una beguda calenta abans de dormir.

Així mateix, cal tenir en compte que les noves tecnologies impliquen nous factors que poden influir en el desenvolupament de l’insomni. Cada vegada més persones es posen davant una pantalla d’ordinador o davant un llibre electrònic abans d’anar a dormir. No obstant això, els experts alerten que la llum que emeten aquests dispositius pot alterar el cicle del somni. Asseguren que afecta a la segregació de melatonina, una substància que s’envia al cervell com a resposta a la foscor i que causa insomni. En aquests casos, s’aconsella no connectar l’ordinador una hora abans de ficar-se al llit, així com dur a terme un procés “de desconnexió” unes tres hores abans d’anar a dormir.

Totes són accions saludables que poden ajudar a alleujar l’insomni quan no és d’origen fisiològic. En cas contrari, no se superarà i serà necessari consultar amb un metge. Més de la meitat dels casos es resolen amb modificacions en els hàbits, prop d’una quarta part de les persones acaben per acudir a un metge i recórrer a els fàrmacs i un petit percentatge no pot combatre amb la dolència.

Insomni letal famliar

L’insomni letal familiar (ILF) és una malaltia molt poc comuna que sofreixen un centenar de persones a tot el món. El curiós és que prop de la meitat dels afectats (40) són espanyols i la majoria procedeixen del País Basc. La mutació d’un gen concret provoca un 50% de probabilitats de patir-la.

El principal símptoma és l’insomni que produeix un desgast neuronal i progressiu, fins a portar a la mort en menys d’un any. En estats inicials, els afectats no poden dormir i sofreixen pèrdua total de l’atenció, trastorns de moviments, falta d’equilibri i, finalment, demència. L’ILF es desenvolupa, sovint, als 50 anys, però pot afectar a qualsevol edat. Fins avui, tots els afectats han mort.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions