Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

L’OMS recomana 30 minuts diaris d’exercici per a evitar problemes de salut

Entre el 60 i el 80% de la població mundial porta una vida sedentària

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 05deAbrilde2002

La falta d’activitat física és la causa directa de dos milions de morts a l’any, que es podrien evitar amb la pràctica de 30 minuts diaris d’exercici moderat i una dieta equilibrada, va advertir ahir l’Organització Mundial de la Salut (OMS). En els últims anys l’activitat física s’ha reduït i entre el 60 i el 80% de la població mundial porta una vida sedentària, raó per la qual el Dia mundial de la Salut se celebrarà el diumenge sota el lema “Per la teva salut, mou-te”.

Més de dos terços dels joves no fan suficient exercici físic i els entreteniments sedentaris, com veure la televisió o jugar amb l’ordinador, guanyen terreny. I la vida sedentària és una de les deu principals causes de mort i d’incapacitat en el món.

Segons els últims estudis epidemiològics, l’any 2020 les malalties no transmissibles, principalment cardiovasculars i càncers, seran la causa de més del 70% de la taxa mundial de morbiditat i, d’aquesta xifra, un 85% es produirà als països en desenvolupament.

La falta d’activitat física duplica el risc de sofrir malalties cardiovasculars, diabetis i obesitat i augmenta els riscos de càncer de còlon, hipertensió arterial, osteoporosi, depressió i ansietat. El sedentarisme, el consum de tabac i una dieta inadequada són les principals raons de l’enorme augment de problemes cardiovasculars i la causa de fins al 80% de les cardiopaties coronàries prematures, segons el director del departament de prevenció i salut de malalties no transmissibles de l’OMS, Pekka Puska.

Practica regular i continuada

Les malalties cròniques lligades a aquests factors de risc són la principal causa de mortalitat en totes les regions del món excepte a l’Àfrica subsahariana, on les infeccions com la sida continuen predominant. Segons l’OMS, es podrien evitar fins a un terç dels càncers amb una alimentació sana, el manteniment d’un pes normal i fer un exercici físic durant tota la vida.

Entre les mesures recomanades per l’OMS està una activitat física moderada de 30 minuts al dia, que pot incloure el caminar, deixar de fumar i alimentar-se de forma equilibrada. Els experts de l’OMS van assenyalar que els beneficis de l’exercici físic desapareixen del cos 72 hores després d’haver-lo realitzat, d’aquí la importància que la pràctica sigui regular i continuada.

Per a això, també és necessari que les autoritats locals i els responsables polítics aprovin mesures que creïn un ambient favorable per a una vida saludable. Entre aquestes mesures està posar en marxa una política de transports que garanteixi la seguretat de vianants i ciclistes, prohibició de fumar en edificis i llocs públics, creació de parcs i terrenys de joc accessibles, i promoure programes d’activitat física en escoles i comunitats.

L’OMS ressalta altres avantatges de la pràctica d’exercici físic, com la reducció de la violència entre joves o de comportaments de risc com el consum de drogues, a més de millorar l’agilitat física i mental dels ancians.

Per als nens l’exercici és una forma essencial de desenvolupar la coordinació i assegurar un bon desenvolupament ossi, muscular i articular, així com la funció cardíaca i pulmonar.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions