Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

#Mamafitness: puc anar al gimnàs si estic embarassada?

Fer exercici durant la gestació ajuda a les futures mares, però per els qui no són esportistes el convenient és abstenir-se d'imitar a les famoses d'Instagram

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 21deDesembrede2018
Img embarazadas gimnasio peligros Imatge: Pexels

Img embarazadas gimnasio peligros art

És un secret a veus: els nous estels de les xarxes socials són les fit moms, futures mares assídues al gimnàs que practiquen exigents entrenaments durant els mesos d’embaràs i els comparteixen amb el món en Instagram o Facebook on aglutinen milers de seguidors i acumulen d’altres “m’agrada”. En aquest article veurem si és convenient imitar-les.

Moltes dones no veuen raó per deixar de picar-se en el gimnàs quan estan embarassades. I no cal fixar-se en atletes de primer nivell o en famoses per trobar a futures mares que entrenen durant la gestació, més enllà del típic ioga o pilates, la natació o els llargs passejos. I ho comparteixen amb l’hashtag (etiqueta) #fitmom o #Mamafitness. El dubte és saber si és bo per a l’embarassada i el seu fill.

La recomanació més comuna entre els ginecòlegs és el repòs i l’exercici físic moderat. La Societat Espanyola de Ginecologia i Obstetrícia (SEGO) aconsella caminar, nedar i altres exercicis com el pilates. I encara que la gestant podria fer bicicleta i fins i tot córrer, no cal fer competicions ni començar a practicar aquests esports, si abans de quedar-se embarassada no ho feia de forma habitual. Entre les contraindicacions està la prematuridad del part, amb tots els problemes que això comporta tant per a la mare com per al bebè.

No menjar per dos, sinó entrenar per dos (si ja ets esportista)

Per al doctor Ángel Gutiérrez, especialista en medicina esportiva, professor de la Universitat de Granada i autor -al costat de la ginecòloga Olga Odón- d’un estudi sobre la incidència de l’esport durant la gestació, no solament es pot anar al gimnàs quan una dona està embarassada, sinó que ha de fer-ho. “Quan estàs embarassada no cal menjar per dos, però sí cal entrenar per dos”, resumeix el metge.

En la seva opinió a més, és una sort que dones famoses, com Irina Shayk, la modelo Bar Refaeli o la cantant Kelly Rowland, llueixin orgulloses les seves panxes entri peses i màquines d’entrenament, ja que tenen una gran capacitat d’influència. Però cal matisar: anar al gimnàs és recomanable, si la futura mare és esportista habitual, sempre que l’embaràs no present alternaciones orgàniques, hipertensió o problemes dels músculs o els ossos/ossos greus, i sempre sota supervisió i controls mèdics.

La cosa canvia per els qui són sedentàries, tenen mals hàbits com fumar, pateixen obesitat o sofreixen alguna malaltia com a diabetis, hipertensió o algun tipus de dolència respiratòria. Llavors, l’exercici és possible, però no amb la mateixa intensitat ni amb les mateixes pautes, i sempre sota supervisió mèdica.

I, per descomptat, és més aconsellable iniciar-se en l’esport una vegada s’ha donat a llum. És a dir, si la resistència física de la dona no està a l’altura, millor abstenir-se d’imitar a les famoses.

Img embarazadas gimnasio peligros 2 artImatge: pexels

Esport per a un embaràs saludable, i amb cures

Els beneficis de practicar esport per a la mare i el futur bebè, tant durant la gestació com després, diu el metge, són molts: menor risc de dolència, parts més ràpids i fins a una millor recuperació després del naixement o una major qualitat de la llet materna.

Un estudi de la Universitat de Gotemburgo (Suècia) afirma, a més, que practicar exercicis de resistència durant l’embaràs no té un impacte negatiu en el desenvolupament del fetus. Mentre, exercicis de baixa intensitat, com el ioga o fer aeròbic en l’aigua, alleugen el dolor lumbar i redueixen la tensió i el ritme cardíac. Una recerca de la Universitat Camilo José Cela publicada en JAMA defineix les pautes de l’exercici físic durant la gestació i ha demostrat majors beneficis fisiològics, tant materns com a fetals: entre ells, prevenció de guany excessiu de pes, menor risc de macrosomia fetal, així com de part per cesària, preeclampsia i diabetis gestacional.

Però això no significa que no calgui prendre precaucions. Una esportista d’elit pot entrenar fins a un avançat estat de gestació, ja que, diu Gutiérrez, “durant la cambra o cinquè mes d’embaràs es produeix una extraordinària millora de la condició física”. Però això no és així per a una dona més sedentària.

La clau està a consultar amb el metge. I encara que no hi ha límit amb la varietat de l’exercici recomanat, sí cal vigilar la intensitat. I també s’ha d’abandonar els esports que impliquin risc, com la bicicleta, ja que hi ha risc de caure. Tampoc són aconsellables els esports de contacte ni el submarinisme o l’escalada.

Etiquetes:

embaràs esport

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions