Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Mantente actiu en Nadal: vuit consells saludables per a les festes

Durant el Nadal és molt fàcil deixar-se portar pels excessos, oblidar-se de l'exercici i no gaudir d'aquesta època

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 18 de Desembre de 2015

S’apropen les vacances nadalenques. L’habitual enrenou d’aquests dies, sumat a les reunions familiars, porten a menjar i beure a l’excés, dormir poc i deixar al marge qualsevol activitat física. No obstant això, el Nadal poden ser molt més que tot això, si s’aprofita per descansar, gaudir de la família i dels amics, de compartir moments d’alegria, d’oci o d’activitats que el ritme de vida fan gairebé impossible la resta de l’any. En aquest article s’aporten vuit consells per gaudir del Nadal de forma saludable i activa!

Imatge: monkeybusiness

En Nadal és fàcil oblidar les rutines saludables mantingudes durant tot l'any. El més habitual és que un es deixi portar pel trajín que suposen aquestes festes, sense ser massa conscient: menjar, beure i fumar més de l'acostumat, trasnuitar, deixar de costat la pràctica d'activitat física, no descansar prou, anar d'un costat per a un altre i sucumbir davant l'estrès. I tot això acaba passant factura, en menor o major mesura. Però no solament té conseqüències en la figura, sinó que també en la salut física i psíquica.

Vuit consells per a un Nadal saludable

Per gaudir i treure partit a les festes de Nadal, solament fa falta posar en pràctica unes senzilles recomanacions:

  • 1. Seguir sent actiu, fonamental per al control de pes i per mantenir a ratlla els factors de risc associats al sedentarisme. Encara que l'exercici físic, adequat a l'edat i a la condició de cadascun, ha de realitzar-se de manera regular, després d'una golafre nadalenca no solament ajuda a cremar les calories de més, sinó també a controlar l'estrès i aconseguir un descans reparador. L'oci en família, en forma de passeig, de trobada esportiva o de qualsevol altra activitat en l'exterior, és important per fomentar la unió i la comunicació entre els seus membres i pot convertir-se en un moment de gran gaudi. Als nens, el contacte amb la naturalesa els ajuda a desenvolupar sentiments més positius i a estar relaxats.
  • 2. Descansar i relaxar-se. També en Nadal cal anar amb compte amb no sucumbir als nervis i l'estrès que provoquen organitzar els banquets, els regals, les despeses, els canvis de rutines, les vacances dels nens, i les mil i una obligacions que el ritme de vida i la societat consumista imposa. És més fàcil si totes aquestes tasques es comparteixen amb altres membres de la família; ja el mateix fet de cooperar fomenta la inclinació familiar. I tampoc cal intentar arribar a tot: és fonamental prioritzar entre totes les demandes que impliquen les festes, adequar-se al nivell econòmic de cadascun i racionalitzar els obsequis. Aprofitar també aquests dies per realitzar activitats que la resta de l'any és més complicat portar a terme pels horaris laborals: des d'una visita cultural de temàtica nadalenca, a passar una tarda fent manualitats o gaudint dels jocs de taula en família, perquè... qui no recorda llargues tardes d'hivern jugant al parchís o a l'oca?
  • 3. Tenir una actitud positiva davant la vida. Encara que aquest consell és extensible a la resta de l'any, per a moltes persones el Nadal és el moment de descansar i buscar el sentit a la vida. Compartir petites coses amb els fills, la parella i els amics, i gaudir d'això, és un pas cap a la felicitat. I riure molt, i millor a riallades: 10 minuts de riure descontrolada ajuden a relaxar-se i a controlar l'estrès i, fins i tot, alguns experts estimen que tres minuts de riure intensa equivalen a deu minuts d'exercici aeròbic.
  • 4. Dormir bé. Durant les festes és freqüent no dormir prou. L'estrès, les celebracions, el canvi de rutines, els menjars copiosos i l'increment del consum d'alcohol i tabac fan que a moltes persones se'ls alteri el ritme del somni. Per fer-los front el millor és: mantenir, en tant que sigui possible, un horari regular per ficar-se al llit i aixecar-se; compensar els abusos alimentaris amb dietes més lleugeres riques en vegetals; evitar les begudes excitants (cafè, xocolata, te o cua); no oblidar l'exercici físic; exposar-se a plena llum ajuda a regular la secreció de melatonina i el patró somio-vigília; i ficar-se al llit en una estada fosca, amb bona ventilació i a una temperatura que oscil·li entre els 18 ºC i els 20 ºC. Però el més important és intentar deixar fora del dormitori les preocupacions.
  • 5. Menjar amb moderació, en poca quantitat i a poc a poc. El millor és deixar els grans banquets per als dies de celebracions i la resta de les jornades seguir una dieta més lleugera i sana, amb aportació de verdures i fruita fresca, sense oblidar-se de les infusions que ajuden a la digestió. Menjar un tentempié sa al migdia o a mitjan tarda contribueix a no arribar tan famolencs al banquet. Una vegada asseguts en la taula, cal evitar menjar per impuls, ser conscients de cada mos que es porta a la boca i assaborir-ho; deixar anar la forquilla de tant en tant ajuda a aquesta tasca. També convé gaudir de les tertúlies en les sobretaules per passar una bona estona, però sense excedir-se amb els dolços tradicionals.
  • 6. Beure amb prudència. Festes nadalenques i alcohol van, sovint, de la mà. L'evidència ha demostrat que, a pesar que el consum d'alcohol concentrat en un dia és molt perillós, fins i tot la ingesta responsable posa en risc la salut. A més, cal tenir en compte un altre aspecte molt important: l'entorn familiar és, al costat del dels amics, on nens i adolescents troben les pautes a seguir. L'última enquesta nacional en aquest sentit assenyala que l'edat d'experimentació amb l'alcohol disminueix any rere any (en 2013 era de 13,9 anys) i, en l'actualitat, els joves de 14 a 18 anys, encara que beuen menys que els adults, ho fan en grans quantitats en cada ocasió i en la seva majoria en bars, discoteques (àdhuc sent menors) i en la llar, en festes familiars. En general, els experts aconsellen beure com menys millor i, per descomptat, consum zero para embarassades, menors o si s'ha de conduir després.
  • 7. Vigilar el nombre de cigarrets. Malgrat que la recomanació és abandonar el tabac en qualsevol època, pot ser difícil fer-ho durant aquests dies. Les llargues sobretaules, juntament amb l'alcohol i les sortides nocturnes, propicien que es fumi molt més. Per aquest motiu, el consell bàsic és controlar el nombre de cigars, per ser conscient d'això i, per descomptat, evitar contaminar un espai amb el seu fum. No cal oblidar que el tabac és una droga perillosa tant per al fumador com per als fumadors passius.
  • 8. Controlar el pes. S'estima que, de mitjana, cada espanyol guanya entre 500 grams i dos quilos de pes durant les festes nadalenques. Per aquest motiu, ser moderat en els festins i no oblidar-se de l'activitat física és primordial per prevenir aquest increment.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte