Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Manual de bones pràctiques per a uns ulls pegats a les pantalles

Una forma de protegir la nostra salut visual de les pantalles és evitar que els ulls facin un esforç excessiu en treballar amb l'ordinador. Atent als següents consells

Estem envoltats de pantalles: les que primer mirem, la del mòbil o la del televisor, fins al mateix monitor de l’ordinador, la pròpia tableta o la pantalla de la consola. I romanem massa hores enfront d’elles. De dia i de nit. Algunes persones passen fins a 10 hores diàries davant d’un monitor, la qual cosa pot provocar nombrosos símptomes (cefalees, nàusees, visió borrosa, sequedat lagrimal…) vinculats a la síndrome visual informàtic (SVI). Una forma de protegir la nostra salut visual d’aquests problemes és evitar que els ulls facin un esforç excessiu en treballar amb l’ordinador. L’idoni és situar la pantalla a 65 centímetres de distància i descansar cada 45 minuts. Però hi ha més fórmules. Atent als següents consells. I una anotació: no sempre jugar a videojocs és perjudicial per als nostres ulls. T’ho expliquem a continuació.

Consells per cuidar els ulls de les pantalles

1. Distància dels ulls a la pantalla de l’ordinador

Les pantalles (tipus PC o Mac) amb les quals treballem han de situar-se entre els 50 i 70 cm de distància, mai a menys de 40 cm, ja que la fatiga i les demandes visuals a aquesta distància són molt altes. Han d’estar a 10-20 graus per sota de la línia de la mirada i hem d’asseure’ns amb els peus recolzats en el sòl, l’esquena, a la zona lumbar, i la posició dels genolls en angle de 90º.

2. Exercicis per descansar els ulls

De tant en tant cal descansar (l’ideal és cada 45 minuts) per moure’ns, fer estiramientos i aprofitar per parpellejar. Mentre treballem cal mirar al lluny quan sigui possible i realitzar la regla 20/20/20: cada 20 minutos mirar durant 20 segons a una distància de 20 peus (6 metres).

3. Pantalles per protegir els ulls

La imatge de la pantalla ha de ser estable, nítida i sense centelleigs. Per evitar enlluernaments cal col·locar la pantalla lluny  de les finestres, que estaran cobertes amb cortines o persianes. Per reduir la possibilitat de fatiga visual és molt important triar un bon monitor, amb la resolució adequada. Perquè no es cansi l’ull, l’idoni és que la pantalla tingui una taxa de refresc (el nombre de vegades que un monitor actualitza la imatge en un segon) d’uns 120 Hz, que significarà que la imatge s’actualitza cada 120 segons. El mínim perquè l’ull no percebi el tremolor en la pantalla seria un monitor amb una taxa de refresc de 50 hz (la majoria dels mòbils tenen 60 hz, però els hi ha de 90 hz).

4. Il·luminació més adequada de l’habitació

La quantitat de llum que hi hagi a l’habitació constitueix un factor fonamental ja que, com menys il·luminada, més fixarem la vista en la pantalla i tendirem a parpellejar menys. És important que existeixi un equilibri entre la llum que projecta el monitor i la de l’ambient. Sempre és millor la natural, però si ha de ser artificial, millor evitar els fluorescents.

5. Llàgrimes artificials per refrescar els ulls

Es recomanen les llàgrimes artificials que es poden comprar sense recepta i solament aporten humitat a l’ull. Les idònies són les que venen en monodosis, sense conservants (ja que utilitzarem el producte amb freqüència) i amb àcid hialurónico, per les seves qualitats hidratantes.

lagrimas ojos pantallas
Imatge: HeungSoon

6. Pantalles sempre netes

La pantalla ha d’estar neta, ja que les partícules de pols que queden adherides poden agreujar la irritació ocular.

7. Apps per enfosquir les pantalles

Existeixen apps per a mòbils que enfosqueixen la pantalla, avisant-te que ja portes molt temps pegat a ella o que les condicions de llum no són les més adequades. Fins i tot t’alerten si et trobes a una distància massa curta (menys de 30 cm ja és motiu per cridar-te l’atenció).

8. Gens de pantalles abans de dormir

La llum blava està en les pantalles i dispositius, però també en el sol. La necessitem per regular bé els ritmes circadianos, ja que influeix sobre l’activació i supressió de la melatonina, que ens ajuda a regular el somni. És important que l’últim que fem abans de dormir no sigui mirar a la pantalla, perquè la llum blava incideix de manera negativa sobre la secreció de melatonina.

9. Un dia sense pantalles

Fixa’t un dia a la setmana i intenta passar-ho lliure de pantalles. Si tens fills, recorda que tu ets el millor exemple per a ells.

10. Més temps a l’aire lliure

Passar temps a l’aire lliure és essencial per a un desenvolupament ocular normal en els nens. Segons l’Acadèmia Americana de  Oftalmologia, 40 minuts d’aire lliure al dia poden reduir la miopia. Un altre treball publicat en The Lancet assegura que l’exposició a la llum solar (sense mirar directament) estimula la producció de dopamina, un neurotransmissor del sistema nerviós que impedeix que el globus ocular s’allargui, que és el que causa la miopia.

Videojocs que guareixen l’ull vague

Les pantalles poden ser un aliat també en la nostra salut ocular. El millor exemple ho tenim als programes informàtics i videojocs dissenyats exclusivament per a l’entrenament visual. S’utilitzen per als casos d’ambliopia (ull vague), una alteració visual que afecta al 3 % de la població mundial i que fa que el cervell de la persona no estigui connectat amb un dels seus ulls, per la qual cosa suprimeix tota la informació d’aquest ull per quedar-se solament amb la qual li mana l’altre.

Encara que el pegat encara és avui el tractament estàndard (es tapa l’ull sa perquè el vague s’esforci més), les teràpies amb videojocs —hi ha varis que s’han creat en concret per tractar aquesta afecció— resulten un bon complement per a la rehabilitació. Diversos estudis han mostrat com després de la teràpia amb videojocs dissenyats a mesura per tractar l’ull vague, en els quals fonamentalment es força als nens a utilitzar els dos ulls, s’ha observat una millora considerable en l’agudesa visual, la capacitat estereoscípica (per percebre la distància mínima possible entre un objecte que està superposat a l’espai a un altre) i la velocitat de lectura dels participants.

“Però els videojocs no solament són útils en casos d’ambliopia i per a la visió perifèrica, també serveixen per millorar moltes altres habilitats com la coordinació ull-rajo, l’anticipació i l’atenció visual, els moviments oculars, el temps de reacció, la visió en tres dimensions, etc. De fet, molts esportistes d’elit que no tenen problemes visuals realitzen entrenament visual per millorar les seves capacitats i augmentar així el seu rendiment”, explica l’òptic-optometrista Alexander Dubra.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions