Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Problemes de salut

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Marcos Maynar, professor de Fisiologia de l’Exercici de la Facultat de Ciències de l’Esport de la Universitat d’Extremadura

Qualsevol persona que fa esport pot sofrir la síndrome de sobreentrenament

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 07deJuliolde2009

Imatge: CONSUMER EROSKI

La síndrome de sobreentrenament no és exclusiu dels esportistes d’elit. Qualsevol persona, sigui esportista amateur o practiqui activitat física de tant en tant, pot sofrir-ho. En aquesta entrevista Marcos Maynar, professor titular de Fisiologia de l’Exercici de la Facultat de Ciències de l’Esport de la Universitat d’Extremadura (UEX), explica per què ocorre, quins són els símptomes que permeten reconèixer-lo, com es pot prevenir i tractar. Detalla a més quina és la línia de recerca que ha emprès el seu grup per a intentar detectar-lo al més aviat possible.

Què s’entén per síndrome de sobreentrenament?

Aquell que es produeix quan una persona realitza durant bastant temps una activitat amb més intensitat o volum del que el seu cos pot assimilar.

Per tant, no és exclusiu d’un esportista d’elit?

No. Qualsevol persona que faci exercici en excés pot sofrir-ho. El cos de cadascun té un màxim que pot assimilar, i quan se suporta una càrrega molt intensa o prolongada, a llarg termini, es posen en marxa mecanismes de defensa.

Quins són els símptomes del sobreentrenament?

Són molt variats. Pèrdua de pes sense raó, insomni, nerviosisme, trastorns de la temperatura corporal, el pols -que normalment baixa amb l’entrenament- s’accelera i, a més, la persona no és capaç d’aconseguir els seus objectius d’entrenament. Es cansa molt i més ràpid amb una activitat que abans feia molt bé i que ara li costa molt realitzar.

Com es pot prevenir?

Pèrdua de pes, no dormir bé, nerviosisme, alteració de la temperatura corporal i pols accelerat són algun dels símptomes És molt important que cada persona tingui un control de l’activitat que realitza. Cadascun ha de conèixer els seus límits i planificar el seu treball. Ara, per exemple , l’augment de les temperatures suposa un estrès afegit i l’organisme sofreix més amb l’increment de la temperatura corporal. Per tant, és complicat treballar amb la mateixa intensitat. Cal baixar el nivell d’intensitat o el temps d’activitat per a evitar la síndrome de sobreentrenament.

Una vegada que apareix, com es tracta?

Si s’agafa molt a temps, es redueix la intensitat i el volum de treball. Per exemple, als esportistes d’alt nivell, a més, se’ls prolonguen els temps de recuperació de manera que, entre un entrenament i un altre, hi ha més descans. També es recorre a la balneoteràpia, que és molt regenerativa. Amb ella el que es busca és que el cos es regeneri abans i tan bé com sigui possible. També s’administren una sèrie de vitamines, com la C, l’E, el complex B, i una alimentació molt correcta, suplementada també amb minerals.

I es pot revertir aquesta síndrome?

Depèn de la fase en la qual es detecti. A vegades cal baixar tant el nivell que hi ha esportistes professionals que han de donar per perduda la temporada a curt termini. Altres vegades es detecta en la primera fase de temporada i l’esportista pot recuperar-se i estar disposat per a competir en la segona fase.

És això el que li ha succeït enguany al tennista Rafa Nadal en el Roland Garros?

El seu problema ha estat la fatiga muscular, òbviament, conseqüència de molta feina, seguit de problemes en els genolls, la qual cosa fa que l’estrès es multipliqui i que, al final, quan un es passa de volum o intensitat ho acusi. Hi ha dos tipus de síndrome de sobreentrenament. Un que es produeix en esports com el tennis o el futbol en el qual hi ha sobrecàrregues tendinoses o musculars, i un altre que afecta els fondistes i que és la veritable síndrome de sobreentrenament, més complex de tractar. Quan el problema és de fatiga, com el del tennista mallorquí, després d’un determinat període de temps de descans, el cos reacciona molt bé. Un esportista com ell el que ha de fer és planificar i triar les competicions més importants. Ha de pensar en el seu cos tenint en compte que la vida d’un esportista d’elit no és molt llarga.

La síndrome de sobreentrenament pot afectar a tots els esports de diferent manera.

Correcte. En esports de més llarga durada, com el ciclisme, el triatló i de llarg fons, la síndrome de sobreentrenament és més complex, més difícil de tractar i de controlar i, per això, se’ls realitzen a aquests esportistes controls amb molta freqüència. A major intensitat i sobrecàrrega musculars, més fàcil és que aparegui aquesta síndrome i se sofreixin dolors musculars.

Si qualsevol pot sofrir la síndrome, són un perill les carreres populars en les quals participen persones que poden portar molt de temps sense fer exercici?

Cada persona ha de conèixer l’estat en el qual es troba, valorar la seva condició física i avaluar si està capacitada per a fer una determinada activitat. Si una persona no té suficient informació sobre el seu cos i decideix participar en una d’aquestes carreres populars pot trobar-se amb un accident fatal per a la seva vida, com de fet ja ha succeït.

MARCADORS DEL SOBREENTRENAMENT

Img
Imatge: Virgínia

Saber quan una persona que practica un esport es troba més fatigada del compte i és vulnerable a sofrir la síndrome de sobreentrenament físic és un dels objectius de les recerques del grup de Marcos Maynar. Per a esbrinar-ho, estan buscant en l’orina substancies que siguin indicadors o marcadors d’aquest sobreentrenament, ja que és més senzill obtenir-les a partir de l’orina de l’esportista que del plasma (sang).

Segons explica Maynar, quan es produeix la síndrome de sobreentrenament hi ha un desequilibri entre la formació del múscul, de teixit, i la seva destrucció. La formació es coneix com a anabolisme i la destrucció com a catabolisme. L’anabolisme està marcat per esteroides centrals com la testostesorna i el creixement d’hormones anabòliques. En canvi, el catabolisme, està marcat per glucocorticoides i també per esteroides anabòlics.

En casos de sobreentrenament, en el cos hi ha un gran predomini de les hormones metabòliques i, a través de l’orina, es produeix una eliminació de glucocorticoides. En canvi, els anabolitzants que realitzen la formació i recuperació de teixit, es veuen molt disminuïts. En conseqüència, la relació entre ambdues s’altera. “Amb una sola mostra d’orina podem obtenir els anabolitzants esteroidals i totes les hormones metabòliques. Aquestes mostres ens permeten saber si s’està entrant en una síndrome de sobreentrenament o no. Són bons marcadors per a esbrinar si es produirà fatiga o no. Després, l’anàlisi de la mostra d’orina s’efectua mitjançant cromatografia de gasos. “Un mètode que no és senzill, però que s’està imposant cada vegada més”, segons el parer de Maynar.

En la pràctica, aquest sistema ja s’ha provat en esportistes als quals s’ha pres la mostra d’orina, al matí, en repòs i després de l’entrenament, per a detectar si tenen problemes amb les càrregues de treball. El grup de Maynar té diverses publicacions que avalen la utilitat d’aquest mètode de valoració de la síndrome de sobreentrenament, que ja és aplicable. “El que fa falta ara és que es trobi un sistema més senzill per a analitzar l’orina”, conclou.


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions