Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Recerca mèdica

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Margarida Mas, metgessa especialista en comunicació científica en l’àmbit de la salut

La diversitat de la flora intestinal marca la diferència entre la salut i alguns trastorns o malalties

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 10 de Abril de 2015

La flora bacteriana, o microbiota intestinal, és el conjunt de microorganismes que habiten l’intestí. La componen més de 100 bilions, de les quals la majoria són bacteris. Els últims avanços científics han demostrat que hi ha una relació directa entre l’equilibri de la flora i immunitat, i la hi considera, des de fa poc, com un nou òrgan. En dates recents, es va celebrar a Barcelona la 4ª Cim sobre Microbiota Intestinal per a la Salut, on experts de tots els països van debatre sobre els últims descobriments. En aquesta trobada va estar Margarida Mas, llicenciada en Medicina i Cirurgia i màster en Comunicació Científica, que en la següent entrevista aborda quin paper juga la microbiota intestinal en la nostra salut i com mantenir-la en bones condicions. Aquestes qüestions les ha recollit en el seu llibre ‘Les Meravelles de la flora’, l’obra de divulgació més completa sobre aquest tema i en la qual ha comptat amb la col·laboració de la modelo Judit Va mastegar i la nutricionista Alicia Costa.

Què s’entén per flora bacteriana?

Es denomina flora, encara que l’hauríem de cridar microbiota, a tot el conjunt de microorganismes que viuen en el nostre cos, amb els quals establim una relació d’ajuda mútua i que, en condicions d’equilibri, no produeixen cap infecció. Són bilions d’ells i ens referir-nos als microorganismes de la boca, el nas, la pell, la vagina o el propi intestí que és on es troben la majoria. De fet, som el resultat de la interacció entre tots els nostres gens i els gens dels nostres bacteris, que ens aporten funcions que solos no podem fer.

Quins són les seves funcions?

A la microbiota se li atribueix, de manera clara, tres funcions fonamentals: de protecció o immunitàries, metabòliques o nutritives i tròfiques. Totes són claus per al correcte desenvolupament d’alguns òrgans.

Els nounats neixen sense microbiota intestinal. Quan i com l’adquireixen?

“Som el resultat de la interacció entre tots els nostres gens i els gens dels nostres bacteris”Naixem estèrils, sense flora intestinal, i des del mateix moment del part i de la primera bocanada d’aire, comencem a incorporar microorganismes que van a colonitzar l’intestí. Si es neix per part vaginal o per cesària, les primeres espècies a colonitzar seran diferents. Després si la lactància és natural o artificial, també hi ha diferències. No fabriquem cap dels nostres bacteris, sinó que les incorporem totes de l’exterior. Per aquest motiu sigui molt important saber què és el que condiciona aquesta incorporació d’espècies i, per tant, que serà clau per a la diversitat de la flora. La presa d’antibiòtics a edats primerenques, per exemple, pot generar canvis en la seva diversitat. I, després de la primera infància, la dieta cobra gran importància per al desenvolupament de la composició de la microbiota intestinal.

Per què el seu paper és fonamental per construir les defenses de l’organisme?

El tub digestiu humà és la major superfície d’intercanvi amb l’exterior, amb gairebé 300 m2; el símil visual més estès és que té una superfície semblant a una pista de tennis. En tractar-se de la major superfície d’intercanvi, el sistema digestiu també és el dotat amb major nombre de cèl·lules immunitàries, perquè necessita respondre contínuament als estímuls que rep de l’ambient, del que mengem i de tot allò que ens portem a la boca. El sistema digestiu actua de trinxera per a la immunitat de cadascun i la flora intestinal li fa d’entrenador permanent. El continu contacte amb els microorganismes és el que facilita el desenvolupament d’un sistema immunitari competent. La constant interacció entre la flora intestinal, la mucosa de l’intestí i les cèl·lules de defensa va conformant la immunitat d’un, construeix la memòria immunitària de la qual depenen les respostes de tolerància i ajuda al sistema immunitari a destriar entre aquells estímuls que poden fer-nos mal i aquells contra els quals l’organisme no ha de reaccionar..

Quins són les raons per les quals és beneficiós que la flora sigui diversa i variada?

“La clau per a la salut de la nostra flora radica en la diversitat”La clau radica en la diversitat. Una flora més variada i amb gran quantitat d’espècies diferents serà més equilibrada i més saludable. Una major diversitat de la microbiota intestinal ajudarà, per exemple, al fet que el nostre sistema immune estigui ben informat. No és necessari haver sofert gran quantitat d’infeccions, com es pensava fa anys, sinó haver estat en contacte amb gran quantitat d’espècies de microorganismes diferents, és a dir, haver-se entrenat, i aquí, la varietat i diversitat de la microbiota intestinal juga un paper molt important. Com demostren els estudis, aquesta diversitat és la que marca la diferència entre la salut i alguns trastorns o malalties. Si hi ha poques espècies, qualsevol petita alteració de la composició produeix grans conseqüències.

Per què és important que la flora estigui en equilibri? Què causa el seu desequilibri?

L’equilibri entre les diferents espècies de microorganismes que componen la microbiota és el que determina la seva salut. Si la flora intestinal realitza importants funcions és lògic pensar que és necessari que estigui sana. I la clau radica en l’equilibri entre les diferents espècies que la componen, ja que d’això dependrà el bon funcionament de tot l’ecosistema. Perquè hi hagi un bon equilibri i no dominin unes espècies per sobre d’unes altres, és molt important la diversitat, doncs una flora més variada i amb gran quantitat d’espècies diferents serà més equilibrada i més saludable. Així, totes les funcions i accions que ha d’exercir estaran ben repartides, el sistema immunitari ben informat, l’activitat metabòlica serà l’adequada i influirà en el correcte funcionament del còlon. Hi ha molts factors que poden alterar aquest equilibri, com algunes infeccions, l’ús d’antibiòtics, sobretot en la infància, o la dieta.

Hi ha recerques que relacionen el desequilibri de la flora amb el desenvolupament de malalties tan diferents, en principi, com a diabetis, asma, obesitat i al·lèrgies. Quin és el motiu?

“No tots els probióticos serveixen per tot i els efectes d’uns no es poden extrapolar a uns altres”En efecte, des de fa anys els especialistes alerten d’un increment de les al·lèrgies, les malalties com l’asma, la intolerància al gluten o gran quantitat de patologies amb un potent component autoinmune com la diabetis, la malaltia de Crohn, l’esclerosi múltiple i un llarg etcètera, sobretot en les societats més industrialitzades i més desenvolupades i, curiosament, menys habituals als països en desenvolupament. Una de les causes més acceptades és la teoria de la higiene que, de forma simplificada, explica que s’ha apostat tant per la higiene i la desinfecció que s’han eliminat els microorganismes de l’entorn. El sistema immunitari es queda sense estímuls, perquè cada vegada s’està en contacte amb menys microorganismes, i es torna cada dia més incompetent, que és el que podria provocar les reaccions exagerades davant el més mínim estímul. Així doncs, com més gran sigui el nombre d’espècies diferents de la flora intestinal i aquesta sigui més variada i més diversa, millor informat estarà el sistema immunitari.

Com es pot acaronar la flora bacteriana? Quines accions afavoreixen la seva composició diversa?

El més important és saber que una dieta molt variada en fibres vegetals s’associa a major diversitat i això va a favor d’un millor equilibri. A més, algunes fibres fermentables pels bacteris -les denominades prebióticos– afavoreixen el creixement selectiu de bacteris beneficiosos de la flora, com les bifidobacterias. Incorporar també probióticos en la dieta, com a iogurts o llets fermentades amb bifidobacterias, pot ser molt útil: competeixen i desplacen patògens, produeixen substàncies fonamentals per nodrir la mucosa del còlon i, fins i tot, en alguns casos, poden ser una ajuda enfront d’algunes molèsties digestives lleus, que són molt freqüents en la població.

Moltes vegades hi ha confusions entre prebióticos i probióticos. Què són i quines funcions tenen? Quins beneficien més a la microbiota?

“L’important és fer una dieta equilibrada però molt variada, per poder aportar a la flora intestinal la major varietat de fibres”No són el mateix i, per aclarir-ho, el millor és recórrer a les definicions acceptades per la comunitat científica. Els prebióticos són fibres no digeribles que estimulen i faciliten el creixement i l’activitat d’un grup de bacteris beneficiosos de la flora intestinal. Els probióticos són microorganismes vius que, en administrar-se en quantitats adequades, produeixen un benefici per a la salut, encara que han de resistir el pas del tub digestiu i arribar vius al còlon. Els seus efectes depenen de l’espècie i del cep que siguin i de la quantitat en què es prenguin. No tots els probióticos serveixen per tot i els efectes d’uns no es poden extrapolar a uns altres. Els efectes i beneficis dels diferents probióticos es recullen en documents de consens segons els diferents nivells d’evidència i, sobretot, segons els diferents efectes i beneficis, que varien en cada cas.

Quins aliments són imprescindibles per cuidar la flora intestinal?

No hi ha un únic aliment, sinó tot el contrari. Els experts coincideixen que l’important és fer una dieta equilibrada però molt variada, per poder aportar a la flora intestinal la major varietat de fibres possibles. Cal incorporar gran quantitat d’aliments diferents i els prebióticos i probióticos són especialment útils. Incloure en la dieta aliments prebióticos que continguin inulina, com la carxofa o les endívies, entre uns altres, o els iogurts o llets fermentades amb bifidobacterias pot ser molt avantatjós per a la flora intestinal.

Què s’aporta amb la llet materna als bebès?

“La llet materna humana proporciona les primeres fibres prebióticas per a la flora intestinal quan s’és bebè”Amb la lactància materna, s’incorporen bacteris a l’intestí: en un litre de llet materna hi ha uns 1.000 milions de bacteris de múltiples espècies, amb gran quantitat de bifidobacterias i lactobacilos i, a més, amb moltes varietats de carbohidrats no digeribles prebióticas, que alimenten a les colònies de bacteris que es podrien denominar “vegetarianes”, sobretot bifidobacterias i lactobacilos, que són capaces de degradar aquests carbohidrats, créixer i fer-se dominants sobre altres bacteris que podrien ser invasives. La llet materna humana proporciona les primeres fibres prebióticas per a la flora intestinal quan s’és bebè. Amb l’edat la composició de la microbiota intestinal s’estabilitza i, en la senectud, a poc a poc es perden o disminueixen algunes espècies, com les bifidobacterias.

Quins són els tractaments per mantenir o reestablecer la flora bacteriana que s’estan investigant?

S’estan manejant algunes opcions terapèutiques associades a aconseguir millorar la composició i diversitat de les poblacions de bacteris de l’intestí, encara que són primeres aproximacions que necessitaran molt recorregut encara. Hem de pensar que, encara que fa molts anys que es coneix l’existència d’aquesta microbiota intestinal, ha estat durant l’últim lustre, amb la incorporació de tecnologies de seqüenciació massiva de gens, quan s’han obtingut els coneixements que es tenen avui i que augmenten cada setmana. En aquests últims anys s’han estudiat diferents probióticos i para quins problemes o patologies estarien indicats. Hi ha tractaments molt nous, fins i tot es comença a parlar de “psicobióticos”, això és, tractaments probióticos afegits -no en substitució- a tractaments psicotrópicos que podrien ser de gran ajuda en el tractament de trastorns mentals. També és d’actualitat la repoblació d’espècies gràcies al trasplantament de microbiota.

Hi ha algun missatge final que vulgui remarcar?

És important tenir molt present a la flora intestinal i ajudar-la. Cal conscienciar-se que és un òrgan més de l’organisme. Per fer-nos una idea: tenim 10 vegades més microorganismes que cèl·lules, alberguem a 100 bilions de microorganismes i la majoria viuen en l’intestí. Junts pesen gairebé un quilo i sumen una capacitat metabòlica tan potent que actua com un òrgan més, exercint funcions molt importants per a l’organisme. A pesar que no és imprescindible per sobreviure (com el cor o els pulmons), sí és necessari per al desenvolupament i manteniment normal del cos. De la mateixa manera que es cuida el cor, la pell o un altre òrgan, no hauríem d’oblidar la flora intestinal.

Trasplantament de flora intestinal

L’objectiu del trasplantament de flora intestinal o microbiota és restablir la seva pèrdua o incorporar les espècies necessàries per buscar l’equilibri davant malalties en les quals hi ha una clara evidència que aquesta juga un paper determinant. Durant l’última dècada, es va observar que podia ser beneficiós per tractar la diarrea recidivante per Clostridium difficile, que es va confirmar en un estudi controlat publicat en 2013. Des d’estiu de 2010 un grup d’investigadors va demostrar que es podia modificar la composició de la flora intestinal trasplantant-la i, el més important, que aquesta romania estable durant mesos.

Però cal ser molt cauteloso amb el seu ús i indicacions. Margarida Mes és taxatiu: “El trasplantament de microbiota és un acte mèdic, de caràcter clínic i experimental. És un tractament complex amb efectes beneficiosos sol en situacions molt concretes i per a casos molt seleccionats. I, com tot acte mèdic, pot portar riscos. Per aquest motiu, ha de ser realitzat per especialistes en condicions sanitàries adequades. Cal alertar que altres manipulacions, com algunes solucions casolanes que es poden trobar per Internet, poden ser molt arriscades i perilloses. Les desaconsello sense cap excepció i vull ser molt clara amb això”.


Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions