Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Medicaments, tan necessaris com a perillosos

No guardar els medicaments fos de l'abast dels nens pot provocar greus accidents per intoxicació

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 21deMarçde2007

Els medicaments no només guareixen. Fàrmacs tan comuns en moltes llars com antihipertensivos, hipoglucemiantes o antidepressius, poden resultar molt tòxics fins i tot a petites dosis. Un estudi multicéntrico va avaluar més de 75.000 visites en 17 centres d’urgències pediàtriques espanyoles entre el 2001 i el 2002, i va comptabilitzar un cas de mort per intoxicació medicamentosa.

Si els medicaments no es conserven en un lloc lluny de l’abast dels més petits, la seva ingesta accidental pot provocar la mort, per petita que sigui la dosi. «Amb tot, els casos de mort per intoxicació són molt excepcionals al nostre país, gràcies al monitoratge dels serveis d’urgència i a la ràpida aplicació de les mesures oportunes», afirma Lidia Martínez, toxicóloga de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona.

L’experta va prendre part en un estudi multicéntrico que va avaluar més de 75.000 visites en 17 centres d’urgències pediàtriques espanyoles entre el 2001 i el 2002, període en el qual només es va registrar un cas de mort accidental per intoxicació. Martínez destaca que «la situació més freqüent en les exposicions de nens a possibles tòxics és la falsa apreciació que realment no es tracta d’una substància tòxica o almenys, en una dosi tòxica». No obstant això, subratlla que alguns antihipertensivos, hipoglucemiantes i antidepressius poden resultar molt tòxics en petites dosis.

Prevenir, millor que guarir

En intoxicacions accidentals de nens petits, els familiars solen consultar sempre al servei d’informació toxicológica (915620420) que està disponible les 24 hores del dia, al pediatre o a un servei d’urgències (061). En ocasions, algunes famílies consideren que una dosi normal per a un adult ho és també per a un menor, sense caure en el compte del risc que aquesta assimilació comporta. La millor prevenció, segons Martínez, pansa per guardar tots els fàrmacs (fins i tot els que puguin semblar innocus) o productes de neteja i altres agents químics en lloc segur i fora de l’abast dels nens.

La millor prevenció passa per guardar tots els fàrmacs, productes de neteja i agents químics en lloc segur i fora de l’abast dels nens

Altres recomanacions que formula són: mantenir els fàrmacs en el seu envàs original, mai referir-se a ells com si fossin llaminadures (ni tan sols quan interessa que els nens els hi prenguin), evitar prendre’ls davant dels més petits (a fi d’evitar conductes d’imitació), tancar bé els envasos i garantir que aquestes mesures bàsiques de seguretat es compleixin tant a casa com en altres domicilis (dels avis o altres cuidadors). En cas de sospita d’ingestió d’un medicament o un altre tòxic, es fa indispensable consultar de forma immediata a un pediatre o al servei d’informació toxicológica.

En clau toxicológica

En la seva presentació, la toxicóloga d’urgències també va insistir que els professionals sanitaris han de tenir present que una ingestió molt limitada no sempre equival a una toxicitat molt limitada. «Davant qualsevol ingestió d’un fàrmac altament tòxic ha de realitzar-se un minuciós monitoratge i, en cas d’apreciar simptomatologia, aplicar immediatament mesures enèrgiques». El monitoratge, la ràpida aplicació de mesures pal·liatives i l’administració d’antídots acaben normalment salvant el pronòstic. «En cas que un nen hagi ingerit una substància desconeguda cal ser prudents, considerant sempre la major dosi i la major toxicitat. Quan s’ingereix un producte no tòxic, l’única cosa que els metges hem de fer és donar recomanacions a la família per evitar nous accidents».

La toxicologia es dedica a estudiar i a pal·liar els efectes de les toxines o verís vegetals, animals i minerals que entren en contacte amb el pacient. Guarda una estreta relació amb la farmacologia i la medicina legal. La paraula toxikon significa verí en grec. Molt abans d’investigar els tòxics, l’ésser humà es va servir d’ells per caçar. En l’antiguitat, les puntes de les fletxes es preparaven amb material contaminat (cultius bacterians de carn putrefacta o verís extrets de les plantes per accelerar la mort de les preses ferides). Com a verís vegetals es van començar a recol·lectar extractes de plantes que provocaven inflamacions, que lesionaven el cor o paralitzaven els músculs i la respiració.

Moltes substàncies considerades verinoses són tòxiques de forma indirecta. Un exemple és el metanol que no és verinós en si mateix sinó quan es converteix en formaldehid tòxic ja en el fetge. Moltes molècules narcóticas es tornen tòxiques en arribar al fetge, especialment si s’ingereixen amb alcohol. La variabilitat genètica fa que certs enzims del fetge transformin en tòxics molts compostos diferents, variant enormement d’un individu a un altre. A causa que l’activitat d’un enzim hepàtic pot induir l’activitat d’unes altres, moltes molècules adquireixen toxicitat en combinar-se entre elles. Una activitat molt comuna entre els toxicólogos és la d’identificar què enzims del fetge converteixen una molècula en verí, o quins són els productes tòxics d’aquesta conversió i en quines condicions o en quins individus pot tenir lloc aquest procés.

SINISTRALITAT ORAL

Img
A EUA, cada any es produeixen dos milions i mitjà de casos d’enverinament accidental o per intoxicació, que causen un miler de morts. L’absència d’advertiments de perill en l’etiquetatge d’un producte no necessàriament significa que aquest sigui segur. Els símptomes d’intoxicació o enverinament poden trigar a aparèixer però, si hi ha sospites que algú ha estat intoxicat cal buscar ajuda mèdica immediatament sense esperar l’aparició de símptomes.

Els símptomes poden variar d’acord amb el tòxic, però solen prendre forma de dolor abdominal, color azulado en els llavis, confusió, tos, diarrea, dificultats respiratòries, marejos, visió doble, somnolència, febre, cefalea, palpitacions cardíaques, convulsions, incontinència urinària, erupcions cutànies, malament alè i debilitat.

Mai ha d’administrar-se a la víctima, inconscient o no, substàncies per via oral ni induir el vòmit tret que ho indiqui el personal mèdic consultat (un verí fort que produeixi cremades en la gola en entrar pot produir més lesions en sortir). Intentar neutralitzar el verí amb suc de llimona, vinagre o qualsevol altra substància tinguda com a antídot multiusos pot empitjorar considerablement el problema.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions