Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Meditació per a cuidar el teu cor (i les teves emocions)

Meditar és molt útil per a gestionar l'estrès i reduir les emocions negatives, factors de risc de diferents malalties

meditacion Imatge: varuna

Res millor que l’esport per a mantenir-nos en forma. Però així com cuidem el cos, i tal com resa aquest Mens sana in corpore sa, també és necessari cuidar la ment. La raó és que la bona salut emocional té conseqüències positives en la salut física, però a més les persones que cuiden de la seva esfera emocional són més resistents i més capaces d’actuar front les adversitats. Molts estudis posen en relleu que tècniques com la meditació o, més en concret, el mindfulness són beneficioses per a la salut. En aquest article s’explica per què meditar disminueix l’estrès, millora l’estat immunològic i redueix la mortalitat cardiovascular.

Meditació, què és i per a què serveix

La meditació és una pràctica mil·lenària que s’ha associat a una sensació de relaxació física i tranquil·litat. Encara que durant molt de temps se la va relacionar només amb aspectes religiosos, estudis realitzats en tots els àmbits de la salut mostren els beneficis que provoca la seva pràctica tant en el cos i la ment.

El doctor Jon Kabat-Zinn, fundador del Center for Mindfulness in Medicine, Health Care and Society de l’Escola de Medicina de la Universitat de Massachusetts (els EUA), és un dels investigadors que més ha analitzat els efectes de la meditació i les seves aplicacions clíniques. En la seva opinió, les tècniques de meditació poden ser molt útils per a gestionar l’estrès i reduir les emocions negatives.

Diferències entre meditació i mindfulness

La meditació és l’acció de meditar, però no sols existeix una manera de fer-lo, sinó que hi ha nombrosos corrents. D’altra banda, encara que avui s’associa sobretot al budisme, totes les religions tenen actes de meditació, com a exercicis espirituals, resos, retirs…

Mindfulness, com explica en el seu web el psicòleg Ángel Lafournière, és una meditació científica i, com a tal, compta amb estudis científics que l’avalen, i té un mètode científic que permet replicar el procés, preveure els resultats i adaptar-lo a les diferents necessitats del pacient. A més, és una filosofia que “es posa en pràctica no sols en l’acció de meditar en si mateixa, sinó que forma part d’una actitud per a la vida diària”.

Segons Kabat-Zinn, la meditació, especialment la tècnica mindfulness, porta a una consciència plena de la realitat del moment present, acceptant i reconeixent l’aquí i l’ara, però sense quedar atrapat en els pensaments o emocions que provoca.

Beneficis de la meditació i el mindfulness

✅ Efectes sobre el sistema immunològic

Segons l’estudi ‘Valoració de paràmetres immunitaris en pacients amb símptomes d’ansietat i depressió després d’un programa de meditació mindfulness‘, coordinat per Francisco M. Rodríguez-Peña, de l’Hospital Comarcal de l’Axarquía (Màlaga), aquesta tècnica tindria efectes psicobiológicos i clínics.

Es van analitzar els seus efectes sobre paràmetres del sistema immunològic (glòbuls blancs i immunoglobulines) en pacients que sofrien ansietat i depressió. Després de dos mesos de meditació, va haver-hi un augment significatiu d’immunoglobulines (IgG, IgM), de proteïnes que treballen amb el sistema immunològic (C3 i C4), i un descens en el recompte de monòcits (un tipus de glòbuls blancs la funció dels quals és fagocitar a diferents microorganismes o restes cel·lulars, el número de les quals augmenta davant estrès o infecció).

✅ Redueix la mortalitat cardiovascular

La Fundació Espanyola del Cor (FEC) ha exposat que la meditació aporta beneficis a la salut cardiovascular, basant-se en l’evidència científica que aporten diferents recerques. Els estudis realitzats fins ara mostren una reducció de la pressió arterial i de l’estrès, a més d’una millora d’altres factors perjudicials per a la salut del cor.

Així, segons els experts, la meditació pot reduir gairebé a la meitat el risc de mortalitat, infart de miocardi i accident cerebrovascular en pacients amb malaltia coronària. Això es deu al fet que disminueix la tensió arterial i els factors d’estrès: provoca una reducció de l’activació del sistema simpàtic i de les hormones de l’estrès (adrenalina i cortisol) i, per això, es contraresten els efectes de l’estrès crònic, que són l’augment de la tensió arterial i de la freqüència cardíaca.

✅ Redueix la irritabilitat i la por

La meditació aporta beneficis en la gestió d’emocions negatives com la ira, l’hostilitat o en els símptomes depressius. La meditació transcendental enforteix els circuits neurològics que calmen una part del cervell que actua com a gallet de la por i de la ira.

✅ Control i millora de nombrosos trastorns

  • Asma
  • Capacitat d’atenció i concentració
  • Dolor crònic
  • Síndrome de l’intestí irritable
  • Problemes per a dormir
  • Maldecaps

Tipus i tècniques de meditació

Hi ha molt diferents tipus de meditació i, entre molts altres, destaquen els següents:

➡️ Meditació guiada

Tenen una persona que fa de guia a través d’un àudio, un vídeo o una app. Són molt útils per a principiants, ja que són curtes i van dirigint al llarg de tota la sessió.

➡️ Meditació plena

Aquesta meditació (mindfulness) és la consciència vigilant de les emocions, sensacions o accions. Ens centrem en el moment present, observant el que succeeix al voltant, en un mateix, centrant l’atenció en el que hi ha, sense judicis ni expectatives.

➡️ Meditació amb mantres

Utilitza la repetició d’una paraula o frase per a ajudar a perfeccionar una consciència més centrada. Ajuda a frenar l’activitat mental i el pensament per a enfocar tota l’energia i viure més el moment. Un mantra universal és “Sota Hum”, repetint mentalment “Sota” en inhalar i “Hum” mentre s’exhala.

➡️ Meditació de chakras

Permet explorar els set principals punts d’energia coneguts com chakras, distribuïts al llarg de la columna vertebral. Són els punts d’unió entre el món material i el pla eteri, i practicar aquesta meditació permet trobar l’equilibri entre ells.

➡️ Meditació Zen

El pensament zen es caracteritza per suprimir tot el superflu, doncs en eliminar el “soroll” (acústic, visual, emocional, etc.), la ment es calma i se centra en el procés meditatiu.

Resar cura?

Són molts els treballs que han intentat contestar a aquesta polèmica pregunta. La resposta és que resar, meditar o realitzar exercicis de relaxació ajuden al procés terapèutic. De fet, en els últims anys, ha cobrat gran importància la dimensió emocional de les persones malaltes. I són moltes les pràctiques que els ajuden a gestionar emocions negatives, com l’estrès que els genera la seva afecció. Així, la pràctica de taitxí o de ioga, la meditació guiada o la musicoteràpia, entre altres, atorguen a l’afectat la capacitat de ser part activa de la seva recuperació i influeixen de manera beneficiosa en tot procés.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions