Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Problemes de salut

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Migranya pels excessos en Nadal

Encara que la causa primera no es coneix amb exactitud, l'estrès i els hàbits alimentaris poden afavorir una crisi de migranya

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 31 de Desembre de 2014

En Nadal les agendes estan a vessar de celebracions i reunions amb amics i famílies que, a més, venen acompanyades de banquets, canvis d’horari i estrès. Les persones que breguen amb la migranya la resta de l’any saben que solament un d’aquests factors pot desencadenar una terrible crisi de migranya. No obstant això, hi ha algunes accions que ajuden a mantenir-la a ratlla. Aquest article descriu què es pot fer per controlar la migranya en Nadal i quin és la situació d’aquest intens mal de cap a Espanya. També detalla què recomanen els experts per mantenir un cervell saludable.

Imatge: CITAlliance

Com prevenir el mal de cap en Nadal

Perquè el mal de cap no enteli menjades i celebracions de Nadal, els especialistes insisteixen en no abandonar els hàbits saludables que se segueixen la resta de l'any. Una de les primeres recomanacions per disminuir la probabilitat de migranya és mantenir l'horari habitual de descans nocturn, tant com sigui possible. Trasnuitar i aixecar-se molt més tarda de l'acostumat, per recuperar les hores de somni, afavoreix el mal de cap.

Encara que la migranya és una de les malalties més incapacitants, molts afectats no estan diagnosticats o no reben el tractament adequat

També cal ser moderats en el menjar i la beguda, sobretot, amb l'alcohol, ja que és un dels inductores més importants de migranya. I si es beu, sempre és millor consumir mentre es menja, ja que així es retarda la seva absorció. Els experts de la Societat Espanyola de Neurologia (SEN) indiquen que el consum excessiu -que es considera en més de dos gots de vi o tres copes d'espumoso- augmenta el risc de sofrir migranya i altres cefalees. El consum d'alcohol provoca crisi de migranya a entre el 30% i el 50% de les persones afectades. Però no solament el component alcohòlic predisposa a això: hi ha estudis que apunten que substancies com els fenols i els taninos (que també es troben en el te, el cafè, les nous i alguns formatges) també poden causar migranya en alguns afectats.

Un altre factor que cal considerar és l'estrès . Les cefalees tensionales, que juntament amb la migranya componen les dues formes més habituals de mal de cap, són secundàries a contraccions dels músculs del coll i del cuir cabellut. Aquestes contraccions solen respondre a ansietat i estrès. Per això, cal anar amb compte amb tots els factors que poden provocar-ho. Un dels quals genera més estrès durant aquestes festes és la càrrega a la qual s'enfronten algunes persones, relacionada amb l'organització dels banquets, la cura dels nens que estan de vacances i la compra dels regals, entre unes altres. També els conflictes familiars poden provocar nerviosisme durant aquests dies que, de per si mateix, són especials per la càrrega cultural, emocional, psicològica i social que se'ls associa. De vegades, l'absència de sers estimats o el retrobament amb familiars poc benvolguts pot generen tensions que acabin per passar factura al benestar.

Migranya a Espanya

La migranya no és un simple mal de cap ni és un problema que afecti a poques persones. Les dades disponibles assenyalen que afecta a entre el 11% i el 13% dels adults dels països occidentals, sobretot, a les dones. A Espanya, el major estudi de prevalença realitzat sobre la migranya (Enquesta PALM, Pla d'Acció en la Lluita contra la Migranya, 2006) mostra que aquest percentatge es tradueix en més de 3,5 milions de persones afectades.

Aquest estudi també va posar de manifest que la migranya afecta a entre un 15% i un 20% de dones i al 5% d'homes, sobretot d'edats compreses entre els 30 i 39 anys, encara que també pot donar-se en la infància -fins i tot hi ha casos reportats de nounats afectats- i en majors de 80 anys. La migranya té un gran impacte en la qualitat de vida, ja que al 38% dels afectats, les crisis els impedeixen seguir amb les seves rutines. Es calcula que els homes perden uns 3,9 dies i les dones, 8,3 dies de treball cada any. Així mateix, es va trobar que la xifra d'afectats difereix segons la comunitat autònoma: la incidència més baixa s'ha trobat a Navarra (un 7,6% dels enquestats va reconèixer patir un episodi de migranya en l'últim any) i la més alta, a Canàries (un 18%).

No obstant això, encara que aquesta malaltia està reconeguda per l'Organització Mundial de la Salut (OMS) com una de les més incapacitants, molts dels participants en l'enquesta PALM no estaven diagnosticats o no rebien el tractament adequat, aspectes que fan augmentar la taxa d'automedicació.

10 recomanacions per a un cervell saludable

Seguir un estil de vida saludable ajuda a mantenir a ratlla multitud de patologies: EPOC, malalties cerebrovasculares i cardiovasculars, diabetis o càncer, entre uns altres. No obstant això, no solament el pulmó i el cor sofreixen els resultats de portar uns hàbits insans. El cervell no es queda al marge. Per aquest motiu, la Fundació del Cervell, amb l’aval social de la Societat Espanyola de Neurologia, ha desenvolupat un decàleg per protegir el cervell, que resa de la següent manera:

  • 1. Practicar exercici físic cada dia i evitar el sedentarisme.
  • 2. Evitar el sobrepès.
  • 3. Mantenir-se actiu intel·lectualment. La lectura, el cinema i el teatre, aprendre idiomes, mantenir converses interessants o viatjar ajuden a això.
  • 4. Participar en activitats de grup i interactuar en societat.
  • 5. Controlar la tensió arterial.
  • 6. Evitar la hiperglucemia i la diabetis.
  • 7. Adoptar una dieta sana, equilibrada i saludable, com la Dieta Mediterrània.
  • 8. Prevenir accidents, sobretot, de circulació, i utilitzar cinturó de seguretat o casc.
  • 9. Abandonar l’hàbit tabáquico i reduir el consum d’alcohol (a Espanya, és una de les primeres causes prevenibles de defunció i el tercer factor de risc de mort prematura i malaltia)
  • 10. Mantenir una actitud positiva. Els estudis mostren que factors de la personalitat, com l’extroversión i l’optimisme, són clau per gaudir d’una vida més longeva; de fet, les persones optimistes segueixen una alimentació més adequada i fan més exercici físic.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte