Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Problemes de salut

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Miguel Bixquert, coordinador del Dia Mundial de la Salut Digestiva i coautor de la “Primera Guia per prevenir i tractar el restrenyiment”

Entre el 15% i el 20% de la població pateix restrenyiment

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 15 de Maig de 2012

El problema del restrenyiment és molt freqüent, ja que afecta a un de cada cinc espanyols, és el doble d’habitual entre les dones i el triple en ancians. Les persones que ho pateixen fan menys de tres deposicions a la setmana, sovint escasses, dures i seques. Però hi ha mesures generals per prevenir aquesta qüestió: seguir certes pautes de dietètiques, practicar exercici físic, evitar el tabac i l’alcohol… Quan no són efectives i provoca una important pèrdua de qualitat de vida i s’acompanya d’una pèrdua de pes, dolor de ventre o sagnat, és important consultar al metge per descartar altres problemes de salut. A més, hi ha diferents medicaments per combatre-ho. La primera “Guia per prevenir i tractar el restrenyiment”, dirigida a pacients i població general i editada per la Fundació Espanyola d’Aparell Digestiu (FEAD), recull tota aquesta informació. Tot això ho comenta en aquesta entrevista un dels seus autors, Miguel Bixquert, professor titular de Medicina Digestiva de la Facultat de Medicina de València i coordinador del recent celebrat Dia Mundial de la Salut Digestiva.

És molt habitual el restrenyiment entre la població espanyola?

És tan freqüent a Espanya com a França, Alemanya i Itàlia. Entre el 15% i el 20% de la població pateix restrenyiment. És el doble d’habitual en dones i tres vegades més usual entre la població major de 65 anys.

Quin és la raó que sigui més freqüent entre les dones?

“El restrenyiment és el doble de freqüent en dones i el triple en ancians”És probable que sigui perquè està relacionat amb l’estat hormonal i la capacitat muscular. L’estat hormonal, els embarassos i les patologies ginecológicas ho afavoreixen. A més, en general, la dona practica menys esport que l’home; això determina que la premsa abdominal o musculatura abdominal sigui menys potent.

Per què és tan important la musculatura abdominal per evitar aquest problema?

L’intestí prim té una longitud de quatre metres i el còlon, de dos. Per facilitar l’evacuació, la premsa abdominal empeny o fa força perquè sigui possible fer de ventre. La dona té menys músculs en aquesta zona i per això li costa més i és més freqüent que estigui restreta.

Quin és el perfil dels afectats?

El restrenyiment és el doble de freqüent en les dones i el triple en els ancians. Però, a més, també és més habitual entre les persones que mengen fora de casa; solen prendre pocs líquids i són més sedentàries, és a dir, es traslladen sempre amb cotxe, caminen poc, no pugen ni baixen escales i gairebé mai practiquen esport, i com esmorzen fora, no prenen plats de cullera ni segueixen una veritable dieta mediterrània, amb amanides i fruites com a postres.

Quan una persona ha d’acudir al metge per consultar pel seu restrenyiment?

“S’ha de consultar al metge pel restrenyiment si es perd pes, dol el ventre, se sagna o disminueix la qualitat de vida”Aquesta és una pregunta clau. Han de consultar si perden pes, si pateixen dolor en el ventre, si sagnen amb les deposicions -que pot ser per hemorroides o per una altra raó que causi el restrenyiment-, o quan provoqui disminució de la qualitat de vida: quan se senti inflat per gasos, senti llenura o incomoditat. Encara que el restrenyiment no dona malalties serioses, pot arribar a ser molt incòmode. I vull fer un comentari sobre les dones en aquest sentit: no solen sentir-se còmodes per anar al bany en qualsevol lloc.

Llavors, és contraproduent aguantar les ganes d’anar al bany?

Així és. Està demostrat, per estudis en voluntaris sans, que si se’ls impedeix anar al bany quan tenen ganes, a partir de la cambra o cinquè dia, perden les ganes d’anar i sofreixen “negligència a la trucada”.

Quines mesures generals cal seguir per prevenir el restrenyiment?

Beure aigua suficient i fer un extra, a més del que s’ingereix en els menjars, de mínim quatre gots al dia; prendre un bon desdejuni, menjar ric en verdures i seguir la dieta mediterrània; caminar el màxim i fer exercici físic que ajudi a reforçar la musculatura abdominal, com anar amb bicicleta, patins o ballar. Tampoc es recomana sopar massa tarda, perquè un sopar molt tardà, després de les nou, no beneficia a l’organisme. El que s’ingereix tarda és més retingut pel cos.

I quin és la millor hora per sopar?

Sopar com a més tard a les vuit i que aquesta no sigui molt abundant. Convé fer un mínim de tres menjars al dia i un berenar lleuger.

Què cal evitar per no tenir restrenyiment?

Sobretot fumar. En contra del que la gent pensa, no facilita fer de ventre. Les persones que fumen de 10 a 15 cigarrets o fins a 40 han de saber que el tabac produeix espasticidad: se’ls tanca l’intestí. I tampoc s’ha de prendre alcohol, perquè altera la motilidad (moviments) de l’intestí .

Hi ha aliments que ho afavoreixen? El plàtan és un d’ells?

“Alguns medicaments, com a antidepressius i ansiolíticos, poden facilitar el restrenyiment”El problema del plàtan és que se sol consumir verd, però si la peça està madura no té per què ser astringente. En general, gairebé no hi ha aliments astringentes, excepte el codony o el te (que es pot compensar amb llimona). A més d’aquests, es poden consumir la major part d’aliments , fins i tot fruita seca com les nous, les avellanes o les ametlles, encara que no cacauets, ja que no són tan beneficiosos, però sí que es poden menjar de tant en tant.

Si aquestes mesures higiènic-dietètiques no funcionen, quan cal tractar el restrenyiment?

Hi ha persones que descuren l’hàbit d’acudir al bany quan tenen necessitat i, al cap del temps, no tenen ganes de fer de ventre. Per a elles, canviar de dieta pot ser que no sigui suficient i que experimentin una pèrdua important de qualitat de vida. Però mai han d’automedicarse ni prendre fàrmacs receptats a coneguts. Per posar un exemple: quan se’ns espatlla el cotxe, ho portem al mecànic, no l’hi donem al veí perquè ens ho arregli. De la mateixa manera, solament els metges són capaços d’aconsellar a les persones quines han de fer. De vegades, no és suficient amb la reintroducció dels hàbits alimentaris adequats i cal dur a terme certes cures mèdiques i administrar certs medicaments.

En la guia recullen el desenvolupament d’un nou fàrmac per combatre aquest problema que s’autoritzarà aviat a Espanya.

“Les persones que estan restretes mai han d’automedicarse”Sí, aquest medicament ja està a Europa, a Gran Bretanya, França, Bèlgica, Alemanya, Itàlia i Suïssa. A Espanya estarà a partir de juny. La major troballa d’aquest medicament és que no provoca diarrea i regula el trastorn de la mobilitat intestinal.

Quins són les conseqüències de sofrir restrenyiment?

No és cert que es tingui acne o la llengua bruta per estar restret. L’única cosa que pot provocar és hemorroides i en pacients ancians, que se’ls compactin la femta i se’ls embussin.

Es refereix als fecalomas?

Exacte. Són més freqüents en persones majors perquè tenen menys força. Però es pot resoldre amb mesures senzilles, com un supositori de glicerina o microenemas.

Vol afegir algun missatge final?

Cura amb els efectes secundaris d’alguns medicaments que a Espanya es consumeixen molt i, de vegades, sense control: antidepressius, ansiolíticos, analgésicos i sedants, igual que els antihipertensivos. Poden facilitar el restrenyiment.

DIETA ANTIESTREÑIMIENTO

Els metges aconsellen prendre almenys tres menjars al dia, complementades amb un tentempié al matí i un berenar lleuger a la tarda. Però què han d’incloure per no provocar restrenyiment? “En el desdejuni és convenient prendre cereals integrals, torrades o pa integral, cafè amb llet, xocolata, llet o te que, encara que té efecte astringente, es pot combinar amb llimona per combatre-ho. Després, es podria incloure una peça de fruita”, explica Miguel Bixquert.

“En menjar, s’ha de prendre una verdura inicial, que poden ser verdures arrebossades, bullides o amanida variada, després carn o peix, amanir-ho tot amb oli d’oliva i acabar amb unes postres compostes de fruites, de qualsevol tipus, però preferiblement de temporada”, indica aquest expert. A més, “cal acordar-se sempre de prendre aigua. Un diumenge, en un menjar familiar o celebració, està autoritzat prendre’s un got de vi o una cervesa, però sense alcohol, perquè no és beneficiós i a Espanya es tendeix a consumir a l’excés”, precisa.

“El berenar hauria de ser lleugera: podria compondre’s d’un cafè amb llet i un parell de torrades. I el sopar, de llegums o verdures bullides i, de segon, una truita, un ou fregit, pernil de york o peix és una altra bona possibilitat. A Espanya es consumeix molt peix blanc, però també cal consumir peix blau, per la vitamina D que conté. Així, l’organisme està ben alimentat i un cos fort resisteix qualsevol embat”, destaca Bixquert.


Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions