Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Atenció sanitària

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Miguel Costa Cabanillas, director del Centre de Promoció d’Hàbits Saludables de l’Institut de Salut Pública de Madrid Salut

Més del 50% dels fumadors recauen al cap d'un any

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 07deAgostde2012

Imatge: CONSUMER EROSKI

Fumar o no fumar. Aquesta és la terrible decisió a la qual s’enfronten diàriament els exfumadores, doncs “deixar de fumar és fàcil. Ho he fet més de 100 vegades”, deia Mark Twain, el mític autor de Tom Sawyer. Però mantenir-se allunyat dels cigarrets és difícil. Més del 50% dels fumadors recauen al cap d’un any i l’estiu, època de vacances, relaxació i distensió, crea contextos que propicien les recaigudes. Per evitar la reincidència, cal lloar l’assoliment de l’exfumador, servir-li d’exemple i convidar-li a realitzar activitats alternatives en ambients saludables i lluny del tabac. Així ho explica en aquesta entrevista Miguel Costa Cabanillas, director del Centre de Promoció d’Hàbits Saludables de l’Institut de Salut Pública de Madrid Salut i un dels autors del DVD “Discutir o dialogar”, presentat per l’Ajuntament de Madrid amb el suport de Pfizer, dirigit al professional per aconseguir que els fumadors es comprometin a abandonar el tabac i no recaure.

Es fuma més a l’estiu que a l’hivern?

Desconeixem estudis que analitzin la prevalença del tabaquisme de forma estacional, però li puc plantejar alguna hipòtesi. És viable, segons el perfil de la persona. L’estiu és un període de vacances, de relaxació, de distensió, en el qual és possible que es perdi més el control i es propiciïn contextos socials desinhibitorios on es tenda a beure i fumar més. A més, la llei de tabac no suposa un problema, ja que es pot fumar a l’aire lliure. Per això, hi ha indicis que l’època estival és un context estacional propici perquè es reactivi l’hàbit de fumar.

Es pot afirmar llavors que és una època propícia perquè els exfumadores recaiguin?

Sí, els exfumadores poden reenganxar-se al tabac a l’estiu, a causa d’aquest context propiciatorio, que els fa vulnerables i pel qual persones que han deixat de fumar comencen de nou, sofreixen recaigudes.

Quins consells se’ls pot donar als exfumadores perquè no reincideixin?

“L’estiu és un context propici perquè es reactivi l’hàbit de fumar”El primer consell és que ningú pot substituir a un exfumador a prendre una decisió sobre la seva vida. Nosaltres plantegem la recaiguda com una presa de decisions entre mantenir-se sense fumar o tornar a fumar. Hem d’emfatitzar que és capaç de fer una cosa o una altra. D’aquesta forma, se li implica més. També a l’estiu és important emplenar el temps lliure amb activitats que li facilitin comportaments alternatius. Algunes possibilitats són fer esport i mantenir una vida activa i saludable, és a dir, propiciar o generar contextos en els quals el tabac estigui absent.

És preferible, doncs, anar a la platja, la piscina o una excursió que a una festa nocturna?

Per exemple. Però podem dir-li a aquesta persona que, ‘si vostè decideix anar a una festa nocturna, ha d’estar preparat i, fins i tot, pot formar una pinya amb amics que no fumin’. Si ho té molt clar i no vol fumar, ha d’evitar el tabac, que és un risc.

Com poden motivar la família i els amics a un fumador perquè deixi el tabac o a un exfumador perquè segueixi abstinente?

“Mai cal dir-li a un fumador que deixi de fumar, sinó oferir-li ajuda” Una manera de motivar-li és amb l’exemple personal. Mai cal dir-li a un fumador que deixi de fumar, no cal donar-li la tabarra, sinó fer-li veure que es tracta d’una decisió important. Solament oferir-li ajuda. No cal tenir tabac a casa, que ha d’estar poc accessible, ni oferir-li un cigar ni afavorir els contextos que propiciïn el seu consum. En el seu lloc, cal convidar-li a altres activitats, com acompanyar-li a un passeig o a córrer. Cal reforçar i expressar reconeixement pels assoliments que hagi obtingut i mostrar admiració amb expressions com ‘vull dir-te alguna cosa, m’he quedat sorprès de com te les arregles sense fumar. Ja portes dues setmanes’.

Així, són molt habituals les recaigudes?

Sí, les recaigudes són molt freqüents. S’han fet molts estudis i més del 50% dels fumadors recauen al cap d’un any i, fins i tot, alguns xifren aquest percentatge entre un 50% i un 70%. Nosaltres hem realitzat una enquesta al cap de dotze mesos i els resultats mostren que entre un 42% i un 43% de les persones es mantenen sense fumar.

Quin és el perfil de les persones que ho aconsegueixen?

“L’estrès i els desajustaments emocionals poden conduir a reaccions impulsives que portin a les recaigudes”Tenen comportaments amb els quals estan altament motivades per canviar d’estil de vida, no fumar, fer esport, caminar, fer activitats a l’aire lliure i portar una vida sana i, a més, tenen amics que no són fumadors. Aquests exfumadores tenen menys probabilitats de recaure, igual que els qui són menys vulnerables enfront de l’estrès. L’estrès, els desajustaments emocionals i determinades situacions vitals poden conduir a reaccions impulsives que portin a consumir tabac. Les recaigudes, sovint, les propicien un acomiadament del treball, problemes amb un fill, una reyerta familiar o una separació. Però, en qualsevol cas, cal insistir que les emocions són transitòries i que els exfumadores sempre poden decidir.

Llavors, de la mateixa forma que l’estiu és una època propícia per recaure, també és idònia per canviar d’estil de vida i deixar de fumar?

Depèn del perfil de persona, aquesta es plantejarà si és el moment oportú per fer un canvi d’estil de vida i si va a tenir menys probabilitats de recaure o va a decidir tornar a fumar. Insisteixo, perquè un dels objectius dels programes de deshabituació tabáquica és empoderar a la persona. La recaiguda és un concepte mèdic que vol dir que alguna cosa té el nostre organisme que no es pot controlar, que ens porta a recaure; a causa d’això, quan s’està molt nerviós, no es té més remei que fumar. Però als programes insistim que l’afectat un dia va decidir deixar el tabac. Estar nerviós no és el fet en si que ha portat a fumar, perquè altres persones també ho estan i no fumen. Quan es té aquesta temptació, cal deixar reposar un moment les emocions, veure que són transitòries i prendre una altra decisió: aïllar-se, tirar una carrera o fer exercici, que és una altra forma de combatre l’estrès, en comptes de fumar.

Qui tenen més èxit per abandonar el tabac: els fumadors que demanen ajuda i utilitzen substituts de la nicotina o aquells que decideixen deixar-ho per si sols?

La major part dels fumadors decideixen deixar el tabac per voluntat pròpia. Els programes multicompetentes ofereixen substituts de la nicotina, ajuda per deixar de fumar de manera gradual, suport psicològic i són més efectius que intentar abandonar aquest hàbit per un mateix, ja que es planifica la prevenció de la recaiguda. Així, una vegada acabat el programa, els afectats saben anticipar els símptomes que constitueixen un risc per a la pròpia reincidència. S’assaja molt i se’ls entrena perquè sàpiguen què fer, dir i decidir si arriben moments difícils.

Nou missatges per no fumar

Hi ha alguns missatges que han de calar en la consciència del fumador i del seu entorn més proper perquè deixar les cigarretes, “una droga amb un gran poder adictógeno”, sigui un èxit. Segons Miguel Costa Cabanillas, aquests són alguns:

  1. Fumar o no fumar és una decisió important en la vida i, com a tal, convé meditar-la. Cal convidar al fumador a reflexionar, però mai aleccionarle o dir-li que deixi el tabac.
  2. Fumar comporta riscos, fins a quan són pocs els cigars que es fumen; aquests s’acumulen a mesura que es compleixen anys.
  3. Solament al fumador li competeix decidir si vol seguir fumant o si li importa deixar-ho, buscar ajuda, informar-se dels riscos del tabac i els programes per abandonar-ho.
  4. Si vol deixar l’hàbit, no cal pensar que s’estarà sense fumar tota la vida. Cal decidir-se i comprovar que mereix la pena dia a dia.
  5. Prendre part activa en el redissenyo de l’entorn, de manera que si una persona té un disgust emocional, no torni a recaure.
  6. El redissenyo de l’ambient implica no tenir un cigarret a mà, a casa, per no facilitar l’accés ràpid al tabac davant una situació d’estrès emocional.
  7. Propiciar contextos alternatius al consum de tabac com apuntar-se a un gimnàs.
  8. Els afins de l’exfumador no han d’oferir-li cigarrets, sinó ajuda i reconèixer els seus assoliments després de tants anys fumant.
  9. El cercle familiar i d’amistats més proper ha de ser un exemple i recalcar els beneficis de no fumar, com gaudir de la respiració o de l’esport.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions