Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Mites que has de vèncer per deixar de fumar

Encara circulen molts mites i falsedats entorn del tabac que és important derrocar, per no caure en falsos arguments que ens portin a seguir amb aquest mal hàbit de salut

cigarro cancer pulmon Imatge: PDPhotos

“Puc deixar-ho quan vulgui”. “Deixar de fumar engreixa”. “No passa gens, solament fumo cigarrets d’embolicar o en pipa”. Què hi ha darrere de totes aquestes frases que segur has sentit dir a més d’un fumador? Encara avui existeixen moltes llegendes urbanes entorn del tabac que és important derrocar. Per no caure en falsos arguments que ens portin a seguir amb aquest mal hàbit de salut, amb motiu del Dia Mundial del Càncer de Pulmó, desmuntem algunes de les creences errònies més freqüents sobre el tabac.

Deixar de fumar és un pas que requereix de molta força de voluntat i, com a tal, en ocasions la nostra ment es deixa portar per informacions o excuses per tornar a afirmar-se en l’hàbit. Si ho pensem, l’acte de fumar porta molts anys sent un costum acceptat socialment, mentre que la informació sobre el nociu que resulta el tabac és relativament més recent. Per això, encara circulen molts mites i falsedats entorn del tabac que és important derrocar, per no caure en falsos arguments que ens portin a seguir amb aquest mal hàbit de salut. Amb motiu del Dia Mundial del Càncer de Pulmó, desmuntem alguns dels més freqüents per sortir de l’autoengaño.

 1. La gent malalta, però jo no tinc per què sofrir les conseqüències del tabac

Encara que vegem notícies cada dia o les fotos dels paquets, vam seguir pensant que, encara que el tabac sigui dolent, aquest no té per què ser el nostre cas. No obstant això, les xifres diuen alguna cosa bastant diferent. Segons les dades recollides en l’Observatori del Càncer AECC, el tabac mata fins a la meitat dels seus consumidors. En nombres absoluts, això suposa que cada any moren set milions de persones al món pel consum, directe o indirecte, del tabac. En concret, a Espanya, el tabac ocasiona més de 50.000 morts, la qual cosa representa el 13 % total de morts anuals.

Més enllà de les xifres de mortalitat, també és important saber com afecta el tabac a la qualitat de vida:

  • En fumadors actius masculins, el consum de tabac afecta a l’aparició no solament de càncer de pulmó, també de laringe, estómac, ronyó i bufeta. A més, suposa un major risc de problemes cardiovasculars i problemes com la impotència sexual i infertilitat.
  • Així mateix, en dones, també influeix en l’aparició de càncer de coll d’úter. Igualment, el consum de tabac es relaciona amb altres patologies com l’osteoporosis, l’avançament de l’edat de la menopausa, amb la pèrdua de l’elasticitat de la pell, amb major risc d’infertilitat i d’avortaments espontanis.

2. El tabac no és dolent, sempre s’ha fumat

Un altre fals mite sobre el tabac és pensar que el cigarret es compon solament del producte agrícola processament a partir de les fulles de Nicotiana tabacum. Així, caiem en la falsa idea que el que surt de la naturalesa no té per què ser tan dolent. En realitat, el fum procedent de la combustió del tabac (cigarrets, puros, pipes) està compost per unes 4.000 substàncies diferents: 69 d’elles altament tòxiques i cancerígenas.

Per destacar l’impacte d’alguns d’aquests productes en el nostre organisme, en primer lloc, caldria esmentar els efectes de la nicotina, la responsable a més de la dependència física al tabac. La mateixa incrementa la tensió arterial, la freqüència cardíaca i la glucèmia, és a dir, el sucre en sang. Altres productes presents en un cigarret són el cianur d’hidrogen (verí utilitzat en les cambres de gas), cadmi (que també s’usa en les bateries), arsènic (present en productes com els matarratas), metanol (s’utilitza en la gasolina per a coets), butà (ho trobem en el gas per a encenedors), o monòxid de carboni, un gas tòxic que es desprèn en la combustió del tabac i del paper que embolica als cigarrets.

3. Fumar és la meva decisió

Quan ens plantegem començar a fumar o deixar-ho, sentim que aquesta és una decisió totalment individual, quan en realitat aquest és un altre fals mite. La nostra decisió de fumar afecta als altres.

Sense anar més lluny, als fumadors passius, que també es veuen exposats a l’aire contaminat pel fum de tabac (ACHT), en llocs públics o a la seva pròpia casa. I és que moltes vegades desconeixem que l’ACHT és fins i tot més nociu que el fum que inhala el fumador, perquè conté majors concentracions de substàncies perjudicials.

Aquest problema resulta encara més alarmant en el cas de nens que es veuen obligats a ser fumadors passius. Així, s’ha demostrat que els fills de pares fumadors pateixen infeccions respiratòries, crisis asmáticas i otitis en major proporció que els fills de pares no fumadors.

4. Puc deixar-ho quan vulgui

Quan es posterga la decisió de deixar de fumar sol al·legar-se que en realitat és alguna cosa que podrà deixar-se a qualsevol moment, però la realitat és que abandonar aquest hàbit, sense ajuda, no és tan senzill. Segons les dades de l’Associació Espanyola Contra el Càncer (AECC), el 70 % dels fumadors volen deixar de ser-ho, encara que solament el 10 % dels quals ho intenten ho aconsegueixen cada any. La bona notícia és que el suport professional pot multiplicar per 10 les possibilitats de deixar de fumar si es compara amb l’esforç personal aïllat del fumador (d’un 3 % a un 30 %).

En l’actualitat, existeixen diferents tractaments per recolzar al fumador que vol abandonar el consum de tabac, tals com la teràpia substitutiva de nicotina, la teràpia psicològica i la teràpia combinada (que uneix el suport mèdic i psicològic). Igualment, ja es disposen de fàrmacs concrets per a aquesta fi, com el bupropion, un antidepressiu que actua sobre les estructures cerebrals on es produeix l’addicció, i la vareniclina, un fàrmac que actua de forma específica sobre les estructures cerebrals que reben la nicotina.

És clar que deixar de fumar no és fàcil, per això el millor consell que podem donar és que l’important és no començar a fumar. No obstant això, el 9,8 % dels joves de 14 a 18 anys fuma diàriament, segons l’Enquesta ‘sobre ús de drogues en ensenyaments secundaris a Espanya (2018/2019)’.

Si ho desitges, pots descarregar la nostra guia AECC per deixar de fumar.

tabaco cancer campaña
Imatge: AECC

5. El cigarret electrònic és més sa

Cada vegada hi ha més persones que, amb la intenció de deixar de fumar, comencen a optar per alternatives com el cigarret electrònic.

La realitat és que els fumadors que substitueixen el tabac pel cigarret electrònic continuen mantenint els mateixos gestos i “vapeando” en les mateixes situacions que quan fumaven. D’aquesta manera és més fàcil que hi hagi una recaiguda en el consum de tabac en mantenir la dependència psicològica, i més difícil aconseguir el principal objectiu: deixar enrere la vida de fumador.

Un altre problema afegit, davant aquestes “noves formes de fumar”, és que el cigarret electrònic ha començat a consumir-se entre joves no fumadors, per la qual cosa augmenta el risc que s’iniciïn en el consum de tabac.

6. No passa gens, solament fumo cigarrets d’embolicar o en pipa

Si bé l’opció del cigarret electrònic és més recent, anys enrere eren molts els fumadors que es passaven a altres alternatives, com el tabac d’embolicar, o que mantenien el consum de tabac en pipa, per considerar-ho més sa.

El primer fals mite és a bandejar és que el tabac d’embolicar és més sa. La realitat és que és més addictiu i més tòxic que el cigarret de tabac industrial. Conté més monòxid de carboni i nicotina, a més de que s’ha comprovat que fumant aquest tipus de cigarrets existeix major risc d’arribar a tenir càncer de laringe, esòfag, faringe i boca.

Igualment, molta població desconeix que les pipes d’aigua, narguile o shisha poden suposar un risc per a la salut encara major que fumar cigarrets. El motiu és que funcionen amb un sistema de combustió a força de carbó, el qual produeix monòxid de carboni, quitrà, nicotina, metalls i altres toxines, encara després d’estar en contacte amb l’aigua, que no les filtra. Al mateix temps, fumant pipa d’aigua s’inspiren i emeten majors quantitats de fum que quan es fuma un cigarret industrial.

7. Deixar de fumar engreixa

Finalment, una de les excuses més típiques per no deixar de fumar és que abandonar aquest hàbit s’associa a un augment de pes. Aquesta idea té els seus matisos.

D’una banda, és cert que, en deixar de fumar, el ritme metabòlic, que es troba augmentat pel consum de cigarrets, es normalitza. Llavors, sí que existeix un risc d’augmentar de pes, sent la mitjana un guany d’uns tres quilos. Quan aquest increment de pes és major, es deu al fet que el mal hàbit de fumar se substitueix per mals hàbits en l’alimentació, un problema que ha d’abordar-se, i que pel seu lloc té solució.

No obstant això, la qual cosa cal cal deixar clar és que sempre és més saludable un augment moderat de pes que els efectes negatius produïts pel tabac.

Etiquetes:

aecc càncer tabac

AECC

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions