Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Més de la meitat dels ciutadans sofreix dolors d’esquena que requereixen tractament

La lumbàlgia s'ha convertit en un problema social i laboral de primer ordre, i en un repte per als metges

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 14deJunyde2002

Els especialistes asseguren que el repòs no és la millor solució per combatre el dolor d’esquena, tal com molts creien. Fer front al lumbago en el llit és un error, segons diuen ara els metges, que en els últims anys han descobert una llarga sèrie de raons per argumentar contra el que la medicina tradicional ha defensat sempre. El repòs provoca l’empitjorament del dolor, el debilitament dels ossos/ossos i els músculs, el pacient perd flexibilitat, es deprimeix, i cada dia que passa encamado li dificultarà encara més el seu retorn a l’activitat normal.

El tractament del lumbago constitueix en aquests moments un dels principals reptes per als professionals de la salut. No en va, el dolor d’esquena s’ha convertit en un problema social i laboral de primera magnitud, fins al punt que més del 45% de les baixes laborals es deuen a aquesta dolència. “És un problema molt complex”, resumeix la responsable de la Unitat del Dolor de l’hospital biscaí de Creus, María Luisa Franco. I aporta dades que avalen la seva afirmació.

Més de la meitat dels ciutadans, “especialment els que es troben en edat de treballar”, sofreixen, almenys una vegada en la seva vida, un episodi de lumbàlgia que precisa atenció sanitària. Per un 5% dels afectats, aquest dolor es convertirà sense remei en una dolència crònica. “El cost sanitari és tremend”, afirma l’especialista. A Espanya, es calcula que gira entorn dels 21,3 milions d’euros.

Les causes que ho originen “són moltíssimes”, pràcticament totes lligades al funcionament de la columna vertebral. Romandre excessiu temps dempeus, malament assegut i el manteniment de postures incorrectes constitueixen els principals desencadenants del mal, encara que no els únics. També intervenen alteracions, congènites o sobrevingudes, de la columna, els ossos/ossos, articulacions, músculs o de la medul·la espinal, entre unes altres.

Alleujar al que sofreix

L’espina dorsal, malgrat el que pugui semblar, no és un òrgan tan feble, sinó al contrari. És un teixit tan resistent com a complex. El tractament dels dolors que provoca pot resoldre’s per mètodes naturals en molts casos, amb fàrmacs en uns altres i, els menys, entorn d’un 5%, mitjançant tractament quirúrgic.

Els especialistes divideixen, per això, en dos tipus els dolors lumbars. Els hi ha aguts i crònics, que són aquells que es perllonguen durant més de sis setmanes. Molts tenen el seu origen en males postures a casa o el treball, en asseure’s o en ajupir-se. “D’aquí, la importància de la prevenció”. Cal aprendre, per exemple, a asseure’s correctament i a ajupir-se amb els genolls flexionats.

El salt d’un a un altre depèn, en moltes ocasions d’atendre la dolència de manera correcta i al moment adequat. Per això, María Luisa Franco recorda alguna cosa que sembla obvi, però no per això menys important. “Les unitats del dolor estem per alleujar al que sofreix; no, com molts creuen, per atendre malalts terminals”.

Escoles de l’esquena

El cost sanitari i social del lumbago és de tal magnitud que alguns països han creat el que criden escoles de l’esquena. Equips de professionals formats per reumatólogos, traumatòlegs, psicòlegs i especialistes en el dolor valoren i tracten conjuntament al pacient, li ajuden a superar la seva dolència i li ensenyen les maneres i maneres correctes per evitar-la.

L’hospital de Creus, en la localitat biscaina de Barakaldo, compta amb un servei similar. És la Unitat de Columna, en la qual participen persones que han estat ateses al centre, segons va explicar la responsable de la unitat.

Com evitar el lumbago

En aixecar pesos: Sigui conscient de la seva pròpia capacitat i no aixequi més càrrega de la qual pugues. Si ha d’ajupir-se, flexioni els genolls. No forci l’esquena. Si es gira, no ho faci amb el cos; utilitzi les cames.

En estar assegut: L’esquena ha d’estar recta. Usi una cadira amb respatller rígid.

En estar dempeus: Si ha de romandre molt temps, per exemple per planxar, usi una caixa com a reposapeus per a una cama. Intenti que la superfície sobre la qual treballa li quedi a una altura còmoda.

En conduir: El seient del conductor pot descol·locar-se amb l’ús. Ajusti-ho a la seva esquena. Si no se sent còmode, provi a col·locar una tovallola en el buit de l’esquena.

Durant la nit: Un matalàs ferm o una taula sota el mateix ajuden a mantenir l’esquena recta. Cuidi la seva postura, però també la seva comoditat. El llit, a l’excés, és una mala consellera per a l’esquena.

Durant el dia: Dediqui almenys 20 minutos a caminar, nedar o fer exercici. Si pugues, incrementi la seva activitat física, però no intenti fer més del que la seva capacitat li dona.

Relaxi’s: Dese temps per a vostè. Aprengui a reduir l’estrès amb tècniques de relaxació.

Mantenir-se actiu: És una de les principals bases contra la lumbàlgia. De vegades, remeis tan senzills com caminar o nedar, suposen un gran alleujament.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions