Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Més que músculs: 5 beneficis de l’esport que no t’imagines

L'activitat física no solament ajuda a evitar el sobrepès i enforteix el cos, sinó que també afavoreix la memòria, redueix l'estrès i prevé els problemes mentals

Img deporte beneficios corazon

Img deporte beneficios corazon portada

Córrer, caminar més, apuntar-se a ballet o provar amb el ioga. Aquests propòsits tenen un benefici que va més enllà de mantenir-se en forma o lluir músculs. Com veurem a continuació, l’esport protegeix el cor, millora les capacitats mentals, allunya el risc de sofrir una malaltia neurodegerativa com l’Alzheimer i fins i tot pot fer que ens sentim més feliços.

1. La teva salut t’ho agrairà… més enllà dels quilos

Per els qui els preocupi la seva salut, la ciència els recomana que es posin el xandall. I és que fer exercici físic implica beneficis més enllà de mantenir-se en forma. Els experts repeteixen que dedicar-li més de 30 minuts diaris durant cinc dies a la setmana allunya el risc de sofrir malalties cròniques com la diabetis o el càncer.

Però és una evidència que va més enllà de les paraules. De fet, l’estudi ‘Activitat física i prevalença de patologies en la població espanyola‘, realitzat pel Ministeri d’Educació, Cultura i Esport, revela que existeix una diferència notable entre la salut d’els qui practiquen esport amb regularitat i els qui no. I mostra que la incidència de malalties s’incrementa, i fins i tot es duplica, entre els qui són poc amics de les sabatilles.

2. Cuida el teu cor… i més

No és nou: l’esport protegeix el cor. L’exercici regular permet controlar les malalties cardiovasculars, com els infarts o la hipertensió . I els beneficis es multipliquen, si practiquem esport a llarg termini i amb una intensitat moderada.

Però no tota l’activitat física enforteix d’igual manera aquest múscul tan important. Segons un estudi publicat en The British Journal of Sports Medicine, els esports que més redueixen el risc de sofrir una malaltia del cor són els de raqueta (tennis, pádel o bàdminton), natació i els exercicis aeròbics, com ballar i gimnàstica.

I els seus beneficis no acaben aquí: l’esport regular té una influència favorable en les malalties articulessis i les respiratòries. També serveix per millorar la salut dels ossos/ossos, augmentar l’autonomia dels ancians i allargar la vida.

3. Augmenta la teva concentració

En fer exercici, el cervell treballa i desencadena milers de reaccions químiques i neuronals. Una activitat que ajuda a mantenir l’atenció i la concentració, i els efectes de la qual s’estenen més enllà del moment de l’entrenament, conclou un estudi dut a terme per la Universitat Autònoma de Madrid (UAM) i la Universitat de Cadis (UCA).

El motiu és que l’activitat física influeix sobre la força muscular, la capacitat cardiorrespiratòria i l’habilitat motora, uns processos que afecten a “la transmissió cognitiva, la memòria de treball i la flexibilitat cognitiva” i que, finalment, ajuden a millorar el rendiment acadèmic.

Img deporte beneficios cerebro artImagen: Unsplash

4. Protegeix el teu cervell

Fins i tot pot prevenir malalties neurodegenerativas, com el mal d’Alzheimer. Però per notar els efectes de l’entrenament en el cervell, els experts recorden que ha de ser perllongat en el temps i practicat amb freqüència. “L’esport frena la deterioració cerebral i millora les funcions neuronals de les persones sanes“, explica Juan Gondra del Riu, professor de Medicina a la Universitat del País Basc. Segons aquest expert, practicar uns 150 minuts d’esport cada dos dies allunya el risc de patir Alzheimer, especialment quan l’entrenament és constant i perllongat en el temps.

5. Allunya la depressió

L’activitat física també és una medicina barata que prevé la depressió. El motiu és que la pràctica esportiva ajuda a segregar hormones com la testosterona, l’adrenalina, el cortisol i les endorfinas, que actuen com neurotransmisores capaces de generar una sensació de relaxació i felicitat. Aquestes substàncies químiques fan que ens sentim més relaxats i contents, mentre que espantem l’estrès.

Encara que els científics encara estudien la repercussió de l’exercici físic sobre la salut mental, “sí sabem que l’esport actua sobre el sistema nerviós central, estabilitzant algunes proteïnes importants i allunyant l’aparició de malalties desencadenades pel desequilibri d’aquestes substàncies”, apunta Miguel del Valle, metge i catedràtic de la Universitat d’Oviedo.

En altres paraules: la millora de l’equilibri mental que provoca l’esport té una base fisiològica. Però ull! Una cosa és que l’exercici ajudi a combatre els símptomes de l’ansietat i augmenti el nostre benestar emocional, i una altra, que resolgui la causa de l’estrès. L’entrenament no aclareix l’origen del malestar ni de la depressió, si aquests problemes es produeixen per altres motius.

Etiquetes:

esport

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions