Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Salut i psicologia > Prevenció

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Més salut cardiovascular amb menys sucre

Una ingesta elevada de sucre està associada amb un major risc de sofrir una malaltia cardiovascular

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 26deFebrerde2014
img_azucar corazon hd_ Imatge: ingridhs

Ingerir sucre a l’excés s’associa amb un major risc d’obesitat, un increment de la tensió arterial, del colesterol i de la resistència a la insulina, segons assenyala l’American Heart Association (Associació Nord-americana del Cor). No obstant això, ara un nou estudi va més enllà i mostra la relació significativa que hi ha entre el consum de sucre afegit en l’alimentació i el major risc de morir a causa d’una malaltia cardiovascular. En aquest article s’explica per què l’excés de sucre és perjudicial per a la salut del cor i s’aporten consells pràctics per cuidar-ho. També es desvetlla on es troben els sucres “ocults”.

Img azucar corazon art
Imatge: ingridhs

La salut del cor

L’estudi “Added Sugar Intake and Cardiovascular Diseases Mortality Among US Adults” (Alta ingesta de sucre i malalties cardiovasculars. La mortalitat entre adults nord-americans), realitzat per investigadors dels Centres per al Control i Prevenció de Malalties (CDC) d’Atlanta (EUA), ha analitzat l’evolució al llarg de 15 anys (entre 2005 i 2010) del consum de sucre afegit al total de les calories diàries en la dieta i la seva estreta relació amb la mortalitat per malaltia cardiovascular.

Incloure una quantitat excessiva de sucres en la dieta diària suposa un perill per a la salut
Amb aquest treball, publicat en dates recents en el Journal of the American Medical Association (JAMA), s’han pogut conèixer algunes dades alarmants: la majoria d’adults (71,4%) va prendre el 10% o més de les seves calories totals en forma de sucres afegits i, para prop del 10% de la població examinada, aquests nutrients suposaven el 25% o més del total de calories de la seva dieta.

En analitzar l’associació de la ingesta de sucre afegit amb la malaltia cardiovascular, van trobar que, en la població estudiada, el risc de morir augmentava un 18% comparat amb els qui seguien una dieta amb poca quantitat o cap de sucre afegit. Aquest perill s’incrementava fins a un 38% per aquells la dieta dels quals els incloïen entre un 17% i el 21%, i prop del 80% per els qui les calories dels sucres componien més del 21% del total en la seva dieta diària. Per això sembla ser que, a partir d’ara i a tenor dels resultats, caldrà tenir-ho molt en compte en la prevenció de les patologies cardiovasculars.

Cor sense sucre

A pesar que els hidrats de carboni són bàsics d’una alimentació equilibrada, no tots són iguals. Segons la seva estructura química, es poden distingir els hidrats de carboni complexos (com el midó) dels hidrats de carboni senzills (o sucres). Els primers són d’absorció lenta i es troben en el pa, la pasta, els llegums, l’arròs i els cereals, entre uns altres.
Els sucres també estan de forma oculta en productes industrials, on contribueixen a augmentar l’aportació calòrica amb un baix valor nutritiu

Els simples són els responsables del sabor dolç dels aliments. Entre aquests estan el sucre, la fructosa, el concentrat de suc de fruita, la mel, la maltosa o la melassa. La diferència estreba que aquests sucres són d’absorció ràpida, per la qual cosa provoquen que l’organisme secrete insulina amb rapidesa. Aquesta resposta modula, al seu torn, altres processos fisiològics que afavoreixen l’acumulació de greix.

Però a més de trobar-se de manera natural en fruites, vegetals, llet i derivats, també estan de forma “oculta” en productes industrials, com a melmelades, llaminadures i cereals, on contribueixen a augmentar l’aportació calòrica amb un baix valor nutritiu. No obstant això, si s’utilitzen en el processament d’aliments, l’etiqueta ha de notificar-ho.

Cap d’aquests sucres senzills és necessari en una dieta, ja que solament proporcionen energia i pocs nutrients, així que poden excloure’s d’ella. A més, una ingesta excessiva suposa un perill per a la salut, com demostren molts estudis, entre ells el publicat en el JAMA. No obstant això, malgrat la seva importància, no hi ha un consens sobre quins són els nivells màxims desitjables. Així, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana menys del 10% del total de calories ingerides i l’American Heart Association restringeix a menys de 100 calories al dia per a les dones i 150 per als homes la quantitat de sucre afegit.

Com cuidar el cor: consells pràctics

Per limitar els sucres de la dieta i cuidar la salut del cor, Anna Pla, dietista-nutricionista i coach nutricional del Centre Multidisciplinari Baobab, a Sant Celoni (Barcelona), aporta cinc consells pràctics:

  • 1. Evitar al màxim aliments processats o elaborats.
  • 2. Potenciar la ingesta d’aliments frescos i de temporada.
  • 3. Disminuir la quantitat de sucre “de taula” que s’afegeix al menjar.
  • 4. Reduir el consum de refrescs i sucs comercials.
  • 5. Elaborar els aliments a casa: així es coneixen els ingredients i es té més consciència de la quantitat que s’ha utilitzat.

A més d’aquestes recomanacions, els especialistes de la Societat Espanyola de Cardiologia insisteixen, sobretot, en la necessitat de canviar els hàbits de vida per mantenir a ratlla els principals factors de risc cardiovascular, com la hipertensió, el colesterol perjudicial, la diabetis i el tabaquisme. A pesar que seguir una dieta sana i cardiosaludable, practicar amb regularitat exercici físic, abandonar el tabac i moderar el consum d’alcohol són consells que es venen repetint fa anys, la veritat és que, de seguir-se, evitarien el 80% dels infarts de miocardi.

Cura amb el sucre afegit

Però, on s’amaga el sucre? Els denominats sucres “ocults” es poden trobar en aliments processats, elaborats industrialment o precuinats. “Són aliments als quals se’ls afegeix sucre durant el procés d’elaboració, tals com a salses de tomàquet, galetes, gelats, cereals del desdejuni, brioixeria industrial, xocolates, conserves (en aquest cas s’utilitza com a conservant), refrescs, snacks i embotit, entre molts uns altres”, explica la dietista-nutricionista Anna Pla.

No obstant això, no es pot afirmar que els productes “sense sucres afegits” o “amb baix contingut de sucre” siguin saludables. Molts poden contenir greixos i, per tant, un elevat contingut energètic, així com ingredients edulcorants artificials, potenciadores del sabor, colorants, conservants, etc.

Per a aquesta especialista, encara que les declaracions nutricionals dels aliments envasats compleixen amb la legalitat, un bon consell és escollir preferiblement aliments frescos i el menys manipulats possible, a més de llegir amb atenció l’etiquetatge . “A més, el sucre pot denominar-se de diferents maneres ‘maltosa, glucosa, sacarosa, fructosa, dextrosa, mel, xarop (de malt, de sucre de canya), melasses, etc.’ Estar ben informats és fonamental per comprar de manera racional i saludable”, detalla Pla.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions